• maria81

Smälta choklad och göra julgodis. Vad för choklad? Har du recept?

Har äntligen fått en liten apparat som man smälter choklad med. Har alltid velat ha en sådan och nu ska här smältas och göras julgodis med sonen. Men jag undrar vad man ska ha för choklad och om ni har några smaskiga recept att dela med er utav.

• Svar på tråden Smälta choklad och göra julgodis. Vad för choklad? Har du recept?
  • Pingla med en åsikt

vanlig blockchoklad! Ljus, mörk eller vit! Finns på närmaste ICA.

(fast,,, varför en apparat för att smälta den? Det gör man ju enkelt i ett vattenbad??)

• maria81

Ja alltså det är som en "spisplatta" med ett hål i som man stoppar ner en liten kastrull i Så allt sker i vattenbad.

• Lola Jämtland

Har aldrig hört talas om nån sån grej...finns det nån bild tro?

• Pingla med en åsikt

förstår fortfarande inte VARFÖR man köper en sån istället för att smälta det i ett vattenbad?
    *skrattar*

Men så är jag ju också en "slängare" som hatar att ha massa saker stå...

• Lola Jämtland

Pingla

Hajar inte heller riktigt...Visste inte ens att det fanns speciella grejer till det.....

• trollnatt

Nu vet jag ju inte hur gammal din son är men detta funkar för nästan alla åldrar. köp mandelmassa blanda en bit med grön hushållsfärg. få barnet att forma små kulor (gärna lite avlånga ) ta fram strösocker läggs på en tallrik. smält chocklad mörk snyggast . doppa varje mandelmasse kula/korv men bara en bit av dom ställ chocklad delen i sockret låt torka man kan ställa en massa där i )) sen ta upp dom lägg i en skål /burk och ni har gjort små ekollon .
    Detta gör jag och min familj varje år är inne på år nr 10 nu )) lika populärt men det är nog för det är lätt att göra./kram

• maria81

Jag fick en sådan... Tyckte att den var liten och behändig bara. Så fick man massor utav former att lägga chokladen i. Har ni tålamod att vänta i några minuter så ska jag ta ett kort på den. Håller med om att det är en helt onödig grej men jag tycker om den

• Lola Jämtland

Jag vill jättegärna se hur en sån makapär ser ut!

• Pingla med en åsikt

kul med formarna!, då fanns det ju ett syfte med makapären =)
    Att komma åt formarna menar jag!

Jag brukar blanda kalaspuffar med smält choklad, jättepoppis hos barn och buslätt att göra små "högar" att stelna och sedan äta

• jessilundgren

hejsan, vi skär alltid nogat i 1*1 cm, rulla mandelmassa runt så det täcker helt och doppa helt elelr delvis i smält choklad och låt torka.
    en söt godsak bra till kaffet

• Lola Jämtland

Jaha!! Är det choklad den är till för!

Jag o sambon såg en häromdan o undrade varför i hela friden man skulle värma tévatten i nåt så litet.....

• Pompens mamma

Här kommer ett recept som jag kommer att göra i jul. Vet inte om du kan använda din "maskin", men gott är det.

"Pepparkakstryffel" ca 20 tryfflar

1 dl vispgrädde
    50 g florsocker
    25 g smör
    125 g mörk blockchoklad
    1 tsk malen kanel
    ½ tsk malen kardemumma
    ½ tsk nejlikor
    ½tsk ingefära

Koka upp grädde och florsocker i en kastrull. Lägg smör och choklad i bitar. Låt det smälta på svag värme. Rör i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära. Låt svalna och sedan halvstelna i kylen. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över kakao och låt tryfflarna svalna i kylen.

• Önskan

Jag brukar använda Marabous mörka till julgodis o annat, tycker inte om block. Det funkar bra att smälta i mikron, man får passa noga bara, smälta några sek i taget.

Svar på tråden Smälta choklad och göra julgodis. Vad för choklad? Har du recept?