• Minli

Lurade försäljaren oss?

Vi har en dotter som snart fyller 2 och en son på 4 mån. Då vi skulle köpa bilbarnstol till dottern frågade vi i affären vilken som tar minst plats då både jag och maken är långa. Hon sa att då ska vi ha en Acta Graco Cosmic Comfort S. Vi tittade även lite på en Britax Multi Tech, men hon sa att den absolut tar mera plats. Vi provade inte i bilen eftersom hon var så säker på att den tar minst plats + att alla var lika lätta/svåra att sätta fast i bilen. Multi Tech tar myyycket mera plats sa hon. Vi köpte alltså Acta Gracon och har varit nöjda med den (dottern sitter bra) förutom att jag just och just ryms på passagerarsidan. Min man ryms inte

Hursomhelst så hittade jag en annan affär som för tillfället har nedsatta priser och tänkte att vi kan passa på att köpa en bilbarnsotl till sonen lite i förväg. Vi visste att vi absolut inte kan köpa en AG till för då kan min man varken köra eller sitta med i min bil. Här var servicen betydligt bättre och vi var noga med att vi ville prova i bilen. Vi gick med på att prova en Multi Tech, trots att vi "visste" att den tar för mycket plats. Men det gjorde den ju inte alls!!! Den tar ju mycket mindre plats än AG:n. Nu kan maken utan problem t.o.m. sitta på passagerar sidan så dottern fick byta till den så länge som sonen använder babyskyddet. Plus att den (enligt min mening) är lättare att sätta på plats i bilen.

Min fråga: Skiljer det så mycket på bilar att det bara är vår bli Actan tar mycket plats i eller blev vi riktigt lurade första gången? Vilken tar mera plats i era bilar Acta Graco Cosmic Comfort eller Britax Multi Tech?

• Svar på tråden Lurade försäljaren oss?
  • hon mot strömmen

När ni ska köpa nästa bilbarnstol så säger ni till i affären att få prova den i bilen. Det är det bästa sättet att få som passar bäst i er bil och efter er.

• norgesessan

Dom ljög!!
    Har både Cosmic och Multitech...Fattar inte hur dom kan göra så, dom har ju båda stolarna så dom kan jamföra....Cosmicen blir urväxt snabbare med.

Tur ni testade multitechen endå.
    Vi köpte vår cosmic 06, strax innan testet kom (stolen slyngades ut eftersom det satt ett tungt "barn" med klackarna i sätet...Det blev ändrat till att klackarna måste vara utanför efter 11 kg, då tog den jättestor plats, fick inte byta..(Vet inte om maken vr mesig, jag var inte med). Dagens cosmic har fast stödben, så jag tror inte det är så nu, men med klacken i sätet är det ju mindre plats för benen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Oj, läste fel..Ni köpte den ju...Men ha cosmicen till sonen, och låt dottern sitta kvar i multitechen.

• Joico

Jag skulle säga att dom lurade er en smula.. Aktas stolar är rätt små invändiga och tar rätt stor plats i bilen.

MTn är en jättebra stol! Bra köp! Jag hade satt dottern i den och låta sonen ta Aktan sen

• Minli
    hon mot strömmen skrev 2011-01-29 10:50:05 följande:
    När ni ska köpa nästa bilbarnstol så säger ni till i affären att få prova den i bilen. Det är det bästa sättet att få som passar bäst i er bil och efter er.
    Ja jag hade egentligen velat prova, men eftersom försäljaren var så säker på att Cosmicen var mycket mindre så var vi dumma nog att tro på det i.o.m. att bilbarnstolar säljs i specialaffärer för barngrejer. Ser inte vad hon tjänade på att ljuga då Muti Techen var lite dyrare om jag inte minns fel.
    norgesessan skrev 2011-01-29 10:50:27 följande:
    Dom ljög!!
    Har både Cosmic och Multitech...Fattar inte hur dom kan göra så, dom har ju båda stolarna så dom kan jamföra....Cosmicen blir urväxt snabbare med.

Vi köpte vår cosmic 06, strax innan testet kom (stolen slyngades ut eftersom det satt ett tungt "barn" med klackarna i sätet...Det blev ändrat till att klackarna måste vara utanför efter 11 kg, då tog den jättestor plats, fick inte byta..(Vet inte om maken vr mesig, jag var inte med). Dagens cosmic har fast stödben, så jag tror inte det är så nu, men med klacken i sätet är det ju mindre plats för benen.
    Vår har stödben, men klacken måste nog vara utanför efter 11 kg...

Vi har också tänkt nu som ni föreslagit, att dotter får ta MT:n och sonen AG:n.
  • hon mot strömmen
    Minli skrev 2011-01-29 11:11:08 följande:
    Ja jag hade egentligen velat prova, men eftersom försäljaren var så säker på att Cosmicen var mycket mindre så var vi dumma nog att tro på det i.o.m. att bilbarnstolar säljs i specialaffärer för barngrejer. Ser inte vad hon tjänade på att ljuga då Muti Techen var lite dyrare om jag inte minns fel.
    norgesessan skrev 2011-01-29 10:50:27 följande:
    Dom ljög!!

De kan säkert stolarna men de kan inte alla bilar hur stolarna sitter. Hade försäljaren varit mer proffesionell så hade ni fått förslaget men vi tar med stolen till bilen och provmonterar den.... 
  • Minli
    hon mot strömmen skrev 2011-01-29 11:14:50 följande:
    De kan säkert stolarna men de kan inte alla bilar hur stolarna sitter. Hade försäljaren varit mer proffesionell så hade ni fått förslaget men vi tar med stolen till bilen och provmonterar den.... 
    I vanliga fall hade jag bytt affär p.g.a. hennes attityd, men just den affären hade alla stolar nedsatta även då. Så jag svalde hennes otrevliga sätt för att spara någon tusenlapp. Fick testa Actan inne i affären och då dottern satt så bra så nöjde jag mig med det. Men, man lär sig alltid nåt nytt. I detta fall var det att aldrig lita på försäljare, även om de låter säkra på sin sak
  • Kaxelina

Gå tillbaka och säg att ni blivit lurade av denna försäljare och så kanske ni får kompenasion (stavning) för detta.

• Minli
    Kaxelina skrev 2011-01-29 12:12:44 följande:
    Gå tillbaka och säg att ni blivit lurade av denna försäljare och så kanske ni får kompenasion (stavning) för detta.
    Mmm, fast vi har ju inga egentliga bevis. Dessutom står det inte på kvittot vem försäljaren var och detta var ju drygt 1 år sedan så jag minns inte hur hon såg ut heller. Om man talar med chefen kanske man skulle kunna få kompensation, men jag tror inte jag börjar dra igång nåt sånt. Acta Gracon är i övrigt helt okej och dottern har suttit bra i den. Troligtvis kommer vi så småningom att byta bil, i alla fall innan Cosmicen blir för liten till sonen. Men lite surt känns det ju att jag får sitta så trångt (även om jag kan sitta utan att det påverkar säkerheten) p.g.a. att försäljaren av någon orsak hellre ville sälja en Cosmic.
  • norgesessan

Någonting, kan du nämna en bil där cosmic tar mindre plats än multitech? Stolarna är inte alls lika, så den teorien har jag svårt att föreställa mig.

Svar på tråden Lurade försäljaren oss?