• Draken

Två ma i rad och hjärtljud båda gångerna i v 6+

Nu har jag haft två missed abortions i rad och båda gångerna har vi sett hjärtljud i vecka 6. Kontroll två veckor senare har VUL inte visat hjärtljud. Anledningen till att jag har gjort tidiga VUL är att jag har en uterus bicornis (hjärtformad livmoder) och går på spec.mv.

Tycker bara att det är ett så konstigt sammanträffande att det hänt två gånger i rad med exakt samma "resultat" i samma vecka (hjärtljud först och sedan inget). Detta har inget med livmodern att göra då det enbart påverkar äggets förmåga att fästa och utrymmet för fostret under senare graviditet.

Tänkte bara höra om någon varit med om något liknande? Min känsla är att det är någon defekt!! Fast jag kanske bara är nojig och har haft otur...

• Svar på tråden Två ma i rad och hjärtljud båda gångerna i v 6+
  • Liljan 78

Hej. Jag har varit med om precis samma sak 2 ggr på raken. Det skedde i juli och oktober -10. Jag gjorde då ett tidigt vul eftersom jag har varit med om ett tidigare missfall  -02 och var lite orolig. På båda vul så såg man ett hjäta i vecka 6 och sedan efter några veckor så började jag blöda och det vosade sig då att det hade avstannat ganska direkt efter ultraljudet.... och då blir man rätt nojig... är det ultraljudet som gjorde det eller vad är det för fel? Det är precis som att när hjärtat ska börja utveckla sig så vill det inte.

Nu så tror jag att jag är gravid igen, jag har inte tagit testet än men har gått "över tiden" med 2 dagar och har alla symtom som jag brukar ha när jag är gravid...ska ta det så snart min sambo kommer hem från en jobbresa, Hoppas hoppas...:)

Jag har två barn som är födda -01 och -03 så när jag har varit inne så säger läkaren att jag kan få barn så du har nog bara otur och ibland kan det bli många MA efter varandra, men det känns fruktansvärt jobbigt när man blir drabbad flera gånger.

Hur har det gått för dig och vad säger läkarna? Ska du få göra en utredning eller vill dom att du ska fortsätta och hoppas att det går bra nästa gång?

Om det är någon fler som varit med om samma sak så får ni gärna berätta, jag skulle så gärna vilja veta om man kan göra något åt det och vi vill så gärna ha en liten bebis :)

• Draken

Liljan, hur har det gått för dig? Hoppas verkligen för din skull.

Jag ska till gynekologen imorgon för att se att allt ser bra ut efter Cytotecbehandlingen. Vi har inte pratat om någon utredning hittills men han nämnde att man kan göra en operation av livmodern (då jag har hjärtformad livmoder). Dock bör inte så tidiga missfal bero på livmoderns utrymmesbrist. Inte heller har ju äggen haft problem att fästa. Jag hoppas också på otur (lät ju lite konstigt...).

Håller med om att man blir orolig för att själva VUL:et avstannat graviditeten men tror egentligen inte att vi behöver oroa oss för det.

Som sagt, hoppas för din skull...

• Liljan 78

Jag var duktig och väntade till sambon kom hem innan vi gjorde testen tillsammans och det visade ett starkt plus!!!

Det kändes underbart. Nu är jag i vecka 8 och imorgon ska jag till läkaren för att göra ett Vul. Jag tar också en progesteon varje kväll, som jag fick ordinerat vid de tidigare missfallen. Nu håller jag tummarna för att allt ska se bra ut.

Vid dom tidigare kontrollerna efter missfallen så har allt sett bra ut, en normal men bakåt lutad livmoder, men det ska inte ha någon betydelse säger dom. Jag har fått progesteron för att det kan hjälpa graviditeten att hålla sig kvar om man har för lite hormoner i gulkroppen.

Hoppas att det gick bra för dig på efterkontrollen och att du hittar kraften att orka kämpa vidare. Du kommer att få en bebis tillslut det tror jag verkligen. Läkarna borde ju veta vad dom gör.

Håller tummarna för oss båda :)

• majaoliver

Hej!

Vet att detta är en gammal tråd, men skulle vilja veta hur det gått för er?
    Själv går jag precis igenom mitt andra MA och har tappat hoppet om att någonsin bli mamma.

Båda gångerna såg vi hjärtat slå i vecka 6, och båda gångerna stannade fostret utvecklas i vecka 8+3. Alltså samma vecka, samma dag, vilket får mig att undra om det bara kan vara en slump, eller om det är nåt fel på mig eller min sambo?

Skriv jättegärna hur det gick för er sen, och vad ni hört angående detta!

Svar på tråden Två ma i rad och hjärtljud båda gångerna i v 6+