• HopeNeverFades

Vilken bilbarnstol?

Försökte hitta på internet något test om vilken framåtvänd bilbarnstol man ska köpa men hittar inget. Någon som vet vad som är bra?

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol?
  • EnStoltMamma
    straw2008 skrev 2011-01-31 08:36:08 följande:
    Vi har en britax two way, den kan sitta både frammåt o bakåt o vi har den, hör o häpna FRAMMÅT!!! (joo sant)

Vår son får inte plats i den bakåt, sitter som hej kom o hjälp mig!

Britax two way sitter bara bra frammåt tycker vi, ska man ha den bakåt så lutar hela stolen neråt så barnet blir hängandes i selen (vi fick vår installerad av säkerhetsbutiken i sthlm)

Men frammåt sitter den som gjutet, fri plats för lååånga ben!

Bara i sverige barn ska åka bakåt tills de blir 12 år liksom... Vi har hela tiden i USA åkt frammåt o alla våra vänner oxå o ingen statestik finns på att fler barn dör där vid krock.

För mig funkar inte argumentet att man vid påkörning bakifrån tappar hela nacken då den är ostabil, man KAN faktiskt bli påkörd/krocka från andra håll oxå ;O)

Britax two way, fast frammåt, vår son åker som en kung o gnäller ALDRIG !
    Jo, det finns statestik som visar att USA har större dödlighet/skador bland barn... och de va på nyheterna för inte alls längesen att barn ska sitta bakåt till minst 4-5 år.. Var 3e barn som dör eller skadas i trafiken hade överlevt om de suttit rätt i bilen! vi har jätte bra viloläge på vår tw bakåtvänt, sonens huvud ramlar aldrig ner och han sitter som en KUNG och klarar ALDRIG! har långa ben och bra med plats ändå..
  • cicci85
    HopeNeverFades skrev 2011-01-31 12:26:22 följande:
    straw2008: tack :)
    jag skulle inte tacka för ett så dåligt råd twoway rekommenderas verkligen inte framåtvänd av experterna, bältet hamnar fel och den har dåligt sidoskydd jämfört med enriktig bältesstol.

Det finns gott om statistik som visar på riskerna med framåtvänt åkande, men bryr man sig inte så gör mann inte  
  • straw2008

Suck i hela världen åker barnen framåt o de dör inte fler barn ute i resten av världen. Det som händer när han åker bakåt är att han spyr till 99% han gapar skriker o är helt besinningslös !! DET om något får hans mamma att krocka. Bättre med lugn o ro för alla!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • cicci85
    straw2008 skrev 2011-01-31 19:21:51 följande:
    Suck i hela världen åker barnen framåt o de dör inte fler barn ute i resten av världen. Det som händer när han åker bakåt är att han spyr till 99% han gapar skriker o är helt besinningslös !! DET om något får hans mamma att krocka. Bättre med lugn o ro för alla!
    Jo, det dör många fler. Kolla i tabeller dör man jämför sverige mot tyskland, usa och england så ser du att upp till ca 1 år så dör lika många barn, då sitter nästan alla barn i babyskydd. Sedan ser man en drastisk ökning av antalet döda barn i utlandet. De vänds framåt efter babyskyddet.  Det dör fem gånger så många småbarn i olyckor där jämför mot i Sverige Läs på lite innan du gör såna korkade uttalanden.
  • HopeNeverFades

cicci85: var inte just stolen jag tackade för utan för att någon höll sig till ämnet och gav råd på en stol! Jag köper inte en stol utifrån vad någon säger här men vill ha tipps och råd när jag kollar!

och som jag skrivit tidigare handlar detta inte om att jag tänker vända honom nu. utan funderar inför framtiden och då som extrastol hos hand morfar. men det är tydligen en dödssynd att fundera i tid! :)

• sweran

vi har köpt en britax kid plus tror ´jag den heter... inte börjat använda den ännu. väntar till efter vintern :D
    men den verkar vara superbra, o har bara läst positivt om den...

• cicci85
    sweran skrev 2011-01-31 19:35:10 följande:
    vi har köpt en britax kid plus tror ´jag den heter... inte börjat använda den ännu. väntar till efter vintern :D
    men den verkar vara superbra, o har bara läst positivt om den...
    Till 2-åringen? Varför vill du inte att ditt barn ska åka bakåtvänt längre tid än så?
  • sweran
    cicci85 skrev 2011-01-31 19:45:02 följande:
    Till 2-åringen? Varför vill du inte att ditt barn ska åka bakåtvänt längre tid än så?
    för att hon är ruggigt åksjuk o flera av läkarna vi träffat angående det har rekommenderat oss att vända henne... så nu känner vi att det får räcka med starka mediciner o kräks vareviga gång vi åker bil...
    hade hon inte vart åksjuk hade hon fått fortsätta åka bakvänt...
  • cicci85
    sweran skrev 2011-01-31 19:52:36 följande:
    för att hon är ruggigt åksjuk o flera av läkarna vi träffat angående det har rekommenderat oss att vända henne... så nu känner vi att det får räcka med starka mediciner o kräks vareviga gång vi åker bil...
    hade hon inte vart åksjuk hade hon fått fortsätta åka bakvänt...
    Det låter jobbigt! Bra att ni väntar ett tag till iaf Har ni tur kan ju åksjukan ha växt bort efter vintern!
  • sweran
    cicci85 skrev 2011-01-31 19:58:05 följande:
    Det låter jobbigt! Bra att ni väntar ett tag till iaf Har ni tur kan ju åksjukan ha växt bort efter vintern!
    vi har hoppats i snart 2½år att det ska växa bort... vi lever på hoppet at det ska bli bättre när hon åker framåt iaf... blir det ingen skillnad hamnar hon bakåt igen....
  • Cecci78
    straw2008 skrev 2011-01-31 08:36:08 följande:
    Vi har en britax two way, den kan sitta både frammåt o bakåt o vi har den, hör o häpna FRAMMÅT!!! (joo sant)

Vår son får inte plats i den bakåt, sitter som hej kom o hjälp mig!

Britax two way sitter bara bra frammåt tycker vi, ska man ha den bakåt så lutar hela stolen neråt så barnet blir hängandes i selen (vi fick vår installerad av säkerhetsbutiken i sthlm)

Men frammåt sitter den som gjutet, fri plats för lååånga ben!

Bara i sverige barn ska åka bakåt tills de blir 12 år liksom... Vi har hela tiden i USA åkt frammåt o alla våra vänner oxå o ingen statestik finns på att fler barn dör där vid krock.

För mig funkar inte argumentet att man vid påkörning bakifrån tappar hela nacken då den är ostabil, man KAN faktiskt bli påkörd/krocka från andra håll oxå ;O)

Britax two way, fast frammåt, vår son åker som en kung o gnäller ALDRIG !
    Men då är den ju helt klart felinstallerad om barnet hänger i selen... lutar den neråt så får man antingen ha klacken under stolen eller så köper man Britax kil till den som gör att den lutar mer bakåt. Om han inte får plats i den bakåt så får han ju inte plats i den framåt, den blir ju inte större för att ni har den framåt... huvudet får inte sticka upp mer över kanten än när man har den bakåt
Svar på tråden Vilken bilbarnstol?