• Sorrow

Hur gör man såsen till Wokad Kyckling med grönsaker?

Hej,

Jag och min pojkvän lagade för först gången wok ikväll, min favorit: Wokad kyckling med grönsaker. Men... jag tycke inte att såsen blev lika god som man oftast får på restaurang. Hur gör ni såsen till denna mat? Den recept vi gjorde efter innehöll detta i såsen: Ostronsås, sötsur sås, citron saft, maizena, ... och sen kommer jag inte ihåg vad den innehöll.. men det var inte så mycket mer. 

Hur gör ni såsen till denna rätt? 

• Svar på tråden Hur gör man såsen till Wokad Kyckling med grönsaker?
  • Rosen78

Jag brukar ju steka kycklingen med grillkrydda och sen häller jag i grädde eller matlagningsgrädde och krydda på detta. Kanongott.
    Lycka Till med maten:)

• Nikhita

Jag brukar hälla vatten över woken sen strör jag arrowrot över så tjocknar det och blir en genomsknlig sås :) Mums! Arrowrot finns som kryddburk på kryddhyllan i affären :)

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Jenny Hä

Jag brukar strö på en påse gräddsås o sen hälla på kokosmjölk o låta det puttra en stund.

• LindaLampa

Tycker det blir riktigt gott med kokosmjölk, röd curry och tamarisoja. Mmmmm!

• jamila2000

Gräddfil med sweet chili sås har jag till wokade grönsaker med kyckling
    bara att röra ihop.
    Snabbt och gott.

• Gurkburk
    1 msk sesamolja
    2 2 msk jordnötsolja
    4 4 msk färskpressad limesaft (ca 2 lime)
    2 2 msk ketjap manis
    2 2 msk kinesisk soja
    1 1 dl sweet chilisås
  • Trisse78

Jag hade nog hoppat över den sötsura såsen och ersatt den med fisksås (finns där ostronsåsen finns). Jag hade nog också varit väldigt försiktig med ostronsåsen eftersom den har en lite speciellsmak.

• Tre små grodor

Jag häller bara i vatten, buljong och soya och kryddar med chili och salt. Sedan redning.

• Nikhita

Blir det genomskniligt med maizena också? Det blir det iaf med arrowrot

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Sorrow

Hmm.. jag måste nog testa göra olika såser :) 

Svar på tråden Hur gör man såsen till Wokad Kyckling med grönsaker?