• Anonym (ung)

Flytta hemifrån? Hjälp!

Känner att jag fått nog hemma, mamma dricker för mycket och vi bråkar hela tiden och hon säger elaka saker till mig. Så nu orkar jag inte mer. Jag vill ha ett eget ställe där jag kan känna mig trygg!

Grejen är att jag knappast är rik. Jag har studiebidrag 1050 kr, underhåll 1250 kr sen en lön på typ 2000 kr, och det varierar lite beroende på hur mycket jag jobbar. Jag vill inte gå via socialen, det kanske låter fåfänkt men det ser inte bra ut i papprena sen att man lever på soc. Och för det andra är det jättelång kö och sen när man väl är där så är det en lång utredning innan. Ja, hela den processen verkar lång och jobbig. Jag vet inte vilka andra bidrag man kan tänkas få som ung student? Och hur jag kan tjäna mer pengar? Jag kan inte skaffa mig ett till jobb, kan kanske jobba mer på mitt jobb nu, men vill ju i första hand tänka på skolan.

Hur bär man sig åt? Kan man hyra rum istället för i lägenhet? Eller finns det andra alternativ? Eller måste jag helt enkelt stå ut hemma tills i sommar när jag tar studenten? Jag har panik kan jag säga.. Ja, vad tror ni man kan göra i min sits? Vilka bidrag kan jag få?

• Svar på tråden Flytta hemifrån? Hjälp!
  • Anonym (också ung)

Det beror väl lite på vart du bor och vad du är beredd att göra. Om du är beredd att vara inackorderad i ett stadsområde som inte är så fint/populärt så tror jag nog du har alla chanser att hitta någonstans.

• 7 små apor

Så länge som du går i gymnasiet är dina föräldrar försörjningspliktiga, du kommer således inte att bli beviljad soc om det inte finns synnerliga skäl. Inte heller har du rätt till andra bidrag av den orsaken.
    (Det syns dessutom inte i några papper än i soc egna och där råder sträng sekretess, dvs ingen får reda på det om du inte berättar själv.)

Du kommer inte få en egen lägenhet då du saknar fast inkomst i större utsträckning. Normalt får man räkna med att ett rum som inhyses kostar runt 3000 så frågan är hur du tror att du kommer att klara dig?

Tycker att du ska söka hjälp, tex hos kuratorn i skolan så att du kan reda ut med din mamma eller åtminstone acceptera varandra utan att såra.

Svar på tråden Flytta hemifrån? Hjälp!