• född med tur

Ny vara/ny garanti?

Är det någon som vet om man får ny garantitid på en vara man har fått på garanti?
    Med andra ord: är det datumet på det första köpet som gäller eller är det datumet när man får en ny vara?

• Svar på tråden Ny vara/ny garanti?
  • kakmamman

Jo antagligen..Annars kan man ju hålla på så hela tiden..och bara förlänga!

Man får ju inget kvitto på ny garanti?+

vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • född med tur

Men om varan hela tiden går sönder borde man ju få nytt garantdatumi kan jag tycka.

• Frontline
    född med tur skrev 2011-01-29 23:37:09 följande:

Men om varan hela tiden går sönder borde man ju få nytt garantdatumi kan jag tycka.

Garantin gäller från den dagen du köper en vara, får du under den tiden en ny så gäller garantin fortfarande från den dagen du köpte den första gången...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MåsteHittaPåNågot

Nej, det är ursprungsgarantin som gäller. Om du köper en vara med 1 års garanti som går sönder efter 6 månader så har du 6 månader kvar på garantin. Går den nya varan sönder efter 2 månader och du återigen får en ny vara så har du 4 månader kvar. Dock om det är något som hela tiden går sönder så har jag för mig att man kan häva köpet, men där är jag osäker.

• SVejsan
    född med tur skrev 2011-02-01 18:58:41 följande:
    Tack för svar. Köpet gällde en slipmaskin som gått sönder tre gånger.
    Då kan man ju även diskutera om det handlar om felanvändning...

Det är skillnad på en proffspryl från Makita/deWalt och en pryl från Rustas eget sortiment. Tex i tillåten kontinuerlig drifttid osv. En felanvänd billig slipmaskin dvs man trycker för hårt mot underlaget och den går sönder torde vara bland det vanligaste garantiärendet  för handverktyg.

Har samma pryl gått sönder tre gånger och reparerats så har du rätt att inom garanti/reklamationstiden få pengarna tillbaka.

Reklamtionstiden är 3 år, så vet man att man har använt den normalt så kan det gå att reklamera den vid fel under den tiden. Problemet kan vara att de just tror att du inte använt den på "rätt sätt" och att det är du som har bevisbördan att felet var ursprungligt vid reklamation (efter de första 6 månaderna).
  • född med tur

Ingen aning om vi använt den på fel sätt, vi har i vilket fall aldrig blivit ifrågasatta och fått en ny vara varje gång. Det är dessutom 5 års garanti.

Svar på tråden Ny vara/ny garanti?