• Smulan1973

    Behöver råd

    Som en del av er vet kommer vi snart att starta upp en ny medgivandeutredning för syskon. Idag är vi medlemmar i 3 organisationer, BFA, FFIA och AC. FFIA adopterade vi vår dotter igenom och hos BFA och AC har vi kötid sen sep 2007.
    Vi ska nu adoptera genom FFIA igen och samma barnhem som tidigare (dit är det ingen kö). Men om det skulle strula med något så vill vi har en organisation till som reserv, alltså BFA eller AC.

    Hos AC ligger vi på plats nr. 5 till Indien såg jag på deras hemsida men när jag pratade med BFA så sa dom att den sista familjen de startade till Indien blev medlemmar i slutet på 2006. Alltså nästan ett år före oss. Men det kan också bli förändringar eftersom dom nu ska göra deras registerrensning som dom gör varje år men den blir ju inte klar förrän i mars/april och jag måste ju veta nu vilken organisation vi ska välja.

    Vi passar in på flest länder hos BFA men vi verkar ligga bättre till i kön till Indien hos AC. AC:s sökande och medlemsavgift ska vara betald senast på måndag så vi hinner inte vänta på BFA:s registerrensning direkt.

    Hur skulle ni göra? Jag har sån beslutsångest.

  • Svar på tråden Behöver råd
  • fabbemam

    Hej!
    Jag förstår att du har beslutsångest men om du ska använda organisationen som en resrevplan så säger jag, spontant utan en jätte analys, att jag skulle ha valt den organisation jag passade in på flest länder hos. Som sagt du vill ju ha dem som reserv  och då är det ju viktigt att det finns många länder att reserva med och om du har kötid från 2007 borde du ju kunna starta direkt till de flesta länder när ni fått medgivandet.
    Som sagt jag vill poängtera att detta var min SPONTANA tanke.
    LYCKA TILL
    Fabbemam

  • bebis ja tack

    Om det bara är Indien ni är intresserade av så tänker jag att ni kan stå kvar hos båda organisationerna. Lev lite biligt ett par veckor så har ni tjänat in de pengarna. :)

  • Smulan1973

    Tack för era inlägg. Är det någon mer som har något att tlllägga? Vi måste betala räkningen till AC idag om vi ska fortsätta vara medlemmar där så det är lite brådis. Tacksam för alla synpunkter.

  • Namaste72

    Stanna hos alla tre! Man vet aldrig vad som kan hända, tänk om en Indienkontakt stänger plus glöm inte dessa ackrediteringar som ska förnyas hela tiden. Jag hade betalt!


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 2 av 52-78}
  • Helle68

    Jag skulle inte heller våga att inte betala, så det är väl mitt råd utan att längre vara direkt insatt i de olika organisationerna och köerna... Lycka till!

  • vem vet

    Klart att ni ska se till att behålla en så bra köplats, det svänger ju snabbt i adoptionsvärlden. Helst bör ni såklart behålla båda köplatserna, men om ni måste välja så blir det klart svårare. Jag gissar dock att ni är ganska långt framme även i kön hos BFA. Jag tror nämligen att det inte är hur många som helst som har könummer från 2007, kön bör vara ganska gles där. Du kan ju titta på deras lista på uppskattade väntetider. Där är ju uppskattad väntetid i Sverige för samtliga länder dit man i dagsläget kan skicka ansökningar max 24 månader, förutom till Taiwan (30 mån) och Indien (drygt 36 mån). Det borde ju innebära att ni ligger väldigt bra till i kön (ni har ju drygt 36 mån), samtidigt som de som har bättre kötid än er kan ju faktiskt välja vilket annat land de vill (och passar in på ). Kön borde alltså vara ganska gles för könummer från 2007 eftersom familjer med detta könummer i princip kan välja vilket land som helst så fort medgivandet är klart. Med detta sagt skulle jag nog ge rådet att välja BFA om ni absolut bara kan välja en av BFA och AC, eftersom ni dels förmodligen ligger bra till i kön och dels passar in på fler andra länder där. Fast överväg noga om ni inte ska stå kvar i både AC och BFA!

    Nu blir jag lite nyfiken, vill du svara på vilket barnhem via FFIA det är som det inte är någon kö till? Eller har ni kanske förtur för att dottern kommer därifrån?

  • Smulan1973
    vem vet skrev 2011-01-30 18:47:21 följande:
    Klart att ni ska se till att behålla en så bra köplats, det svänger ju snabbt i adoptionsvärlden. Helst bör ni såklart behålla båda köplatserna, men om ni måste välja så blir det klart svårare. Jag gissar dock att ni är ganska långt framme även i kön hos BFA. Jag tror nämligen att det inte är hur många som helst som har könummer från 2007, kön bör vara ganska gles där. Du kan ju titta på deras lista på uppskattade väntetider. Där är ju uppskattad väntetid i Sverige för samtliga länder dit man i dagsläget kan skicka ansökningar max 24 månader, förutom till Taiwan (30 mån) och Indien (drygt 36 mån). Det borde ju innebära att ni ligger väldigt bra till i kön (ni har ju drygt 36 mån), samtidigt som de som har bättre kötid än er kan ju faktiskt välja vilket annat land de vill (och passar in på ). Kön borde alltså vara ganska gles för könummer från 2007 eftersom familjer med detta könummer i princip kan välja vilket land som helst så fort medgivandet är klart. Med detta sagt skulle jag nog ge rådet att välja BFA om ni absolut bara kan välja en av BFA och AC, eftersom ni dels förmodligen ligger bra till i kön och dels passar in på fler andra länder där. Fast överväg noga om ni inte ska stå kvar i både AC och BFA!

    Nu blir jag lite nyfiken, vill du svara på vilket barnhem via FFIA det är som det inte är någon kö till? Eller har ni kanske förtur för att dottern kommer därifrån?
    Tack för alla era inputs. Det lutar nog åt att vi kommer att betala alla tre organisationer som många av er föreslår. Man vet ju som sagt inte vad som händer i framtiden och det blir ju nästan omöjligt att välja. Tänk om man skulle välja fel. Huvva, hemska tanke! 

    FFIA har en kontakt i Pune där bara föräldrar med Indiskt ursprung får adoptera ifrån. Det har inte vi men eftersom vår dotter kommer därifrån så får vi adoptera därifrån igen.
    Utan Indiskt ursprung så får man adoptera därifrån om man blir förälder till ett barn dom söker föräldrar till, vilket dom gjorde till vår dotter. Därför är det väldigt kort kö eller ingen kö alls till den kontakten eftersom det är få som får skicka sina handlingar dit.
  • Hej och Hopp

    Ja, betala in till båda!
    När jag fick barnbesked om min dotter (via BFA) så valde jag att endast stå kvar i AC:s kö där jag hade köat längre och där det finns fler länder som accepterar ensamstående.
    Idag läste jag i alla fall på FFIA:s sida att de ensamstående som senast skickat till Indien hade en väntetid på 4,5 år...
    Hade jag betalat in min köavgift ett år till så hade jag köat i 4,5 år i april i år...

    Nu vet jag ju inte om jag kommer att vilja försöka få ett barn till och jag vet definitivt att jag inte vill det riktigt än så jag är förhoppningsvis framme i någon kö hos AC om/när det blir dags (har passerat 5 års kötid där precis) men om inte - ja då känns det minst sagt korkat av mig.

    Men jag kunde inte tro att FFIA:s enda land skulle ha kortare kö än alla AC:s.
    (nu tror jag kanske att jag missar något - det kanske är längre väntetid för att få skicka nu än det var för dem som skickade senast - sådant ändrar ju sig - men ändå)

    Ni är ju inte alls i samma situation - men jag ville bara dela med mig av att man aldrig vet - och kan man gardera sig så gör det!
    Lycka till!
    (jag har i alla fall betalat in AC-avgiften nu så kötiden tickar på där för mig )

Svar på tråden Behöver råd