Inlägg från: vem vet |Visa alla inlägg
  • vem vet

Behöver råd

Klart att ni ska se till att behålla en så bra köplats, det svänger ju snabbt i adoptionsvärlden. Helst bör ni såklart behålla båda köplatserna, men om ni måste välja så blir det klart svårare. Jag gissar dock att ni är ganska långt framme även i kön hos BFA. Jag tror nämligen att det inte är hur många som helst som har könummer från 2007, kön bör vara ganska gles där. Du kan ju titta på deras lista på uppskattade väntetider. Där är ju uppskattad väntetid i Sverige för samtliga länder dit man i dagsläget kan skicka ansökningar max 24 månader, förutom till Taiwan (30 mån) och Indien (drygt 36 mån). Det borde ju innebära att ni ligger väldigt bra till i kön (ni har ju drygt 36 mån), samtidigt som de som har bättre kötid än er kan ju faktiskt välja vilket annat land de vill (och passar in på ). Kön borde alltså vara ganska gles för könummer från 2007 eftersom familjer med detta könummer i princip kan välja vilket land som helst så fort medgivandet är klart. Med detta sagt skulle jag nog ge rådet att välja BFA om ni absolut bara kan välja en av BFA och AC, eftersom ni dels förmodligen ligger bra till i kön och dels passar in på fler andra länder där. Fast överväg noga om ni inte ska stå kvar i både AC och BFA!

Nu blir jag lite nyfiken, vill du svara på vilket barnhem via FFIA det är som det inte är någon kö till? Eller har ni kanske förtur för att dottern kommer därifrån?

Svar på tråden Behöver råd