• Anna Paulita

Middagstips till tjejmiddag för 7 personer...

Jag ska ha tjejmiddag på lördag och i vanliga fall har jag redan planerat maten så här tätt inpå, men denna gång har jag hjärnsläpp. Jag vet fan inte vad jag ska laga!

Jag har funderat på att göra jordärtskockssoppa till förrätt men förutom det har jag ingen aning. Tips ngon?
    Jag äter inte fläsk men annars är jag öppen för alla förslag.

• Svar på tråden Middagstips till tjejmiddag för 7 personer...
  • Nina1982

Jag har ett jättegott kycklingrecept, man fyller fileer med ost och gör en sås på soya och grädde som det lagas i, suuuper gott... Ska se om jag har det på datorn....

• Nina1982

Farmors ostfyllda kyckling (4 pers)

4 kycklingfileer
    4 ostbitar, ädel eller hårdost, vad man föredrar
    salt
    1 msk smält smör eller flytande margarin
    2 tsk soya
    1 tsk dragon
    3 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
    1 tsk rosepeppar

(jag brukar utesluta dragon och rosepeppar)

Gör så här.
    Skär en ficka i varje kycklingfile och fyll med ost. Lägg dem på ett ugnsäkert fat och salta.
    Blanda marg, soya och dragon och pensla på fileerna. Häll på grädden och rosepeppar. Ugnen på 225 grader ca 20 min.

Jättegott till ris och en god sallad!

• Fiyali

Sist vi åt det till förrätt så serverade vi Potatiskaka, philadelphiabaserad kantarell sås med hjort till varmrätt, men det kan man ju byta mot championsås och kalvfilé eller oxfilé istället, eftersom kantareller inte riktigt är säsong :)

Till efterrätt åt vi det här :
    www.matklubben.se/recept/suffleer_med_vit_choklad_och_varm_hallonsaas_36770.html

Hoppas ni får en riktigt trevlig kväll! Nu blev jag själv sugen på att bjuda över tjejerna :)

• Anna Paulita
    Fiyali skrev 2011-01-30 10:36:55 följande:
    Sist vi åt det till förrätt så serverade vi Potatiskaka, philadelphiabaserad kantarell sås med hjort till varmrätt, men det kan man ju byta mot championsås och kalvfilé eller oxfilé istället, eftersom kantareller inte riktigt är säsong :)

Till efterrätt åt vi det här :
    www.matklubben.se/recept/suffleer_med_vit_cho...

Hoppas ni får en riktigt trevlig kväll! Nu blev jag själv sugen på att bjuda över tjejerna :)
    Åh, det låter jättegott!

Jag har faktiskt torkade kantareller i skafferiet, de går kanske att använda och min matbutik här har 169 kronors färsk oxfile´från Finland just nu. :D

Men då skippar vi nog soppan till förrätt, det blir så mycket. :P

Jag är inte så förtjust i suffle´ men tackar för tipset ändå!
  • Anna Paulita
    Nina1982 skrev 2011-01-30 10:19:38 följande:
    Jag har ett jättegott kycklingrecept, man fyller fileer med ost och gör en sås på soya och grädde som det lagas i, suuuper gott... Ska se om jag har det på datorn....
    Det låter gott och jag kommer absolut spara det fast det är för mig mer en vardagsrätt. Jag är en riktig matsnobb. :P
  • Anna Paulita
    Fiyali skrev 2011-01-30 11:27:32 följande:
    Kanske en blåbärsparfait till efterrätt? :) DET måste man ju gilla :)
    *Ler* Ja, det måste man. :D
  • Solminnen

Hoppas att det är okej att jag svarar även om jag inte har så stor erfarenhet av tjejmiddagar, haha!
    Men iaf, detta brukar funka

förrätt saknar jag bra tips....

varmrätt
    saffransris med räkor och färsk basilika
    grillspett med kryddkorv, paprika, körsbärstomater, gurka och halloumi

efterrätt
    paj med hemgjord kolasås, hallon och ananas

• snuppis

kycklingsallad

4-5 kycklingfile
    körsbärstomater
    gurka
    sallad
    dill
    pastafjärilar (kalla)

sedan kan du servera marinerade vitlöksklyftor oliver och ägg i skålar bredvid alla gillar ju inte de
    kall sås

5 dl gräddfil
    0,5 dl majo
    svartpeppar salt och dill

ha baguette och olika ostar till  

• Tinkerbelle

Jag hade kört på lammfilé efter soppan. Passar bra ihop och är lite lagom vinter antigen med inbakad rotfruktsrösti  http://louisespis.blogspot.com/2010/12/inbakad-rotfruktsrosti-med.html  eller en potatiskaka  http://louisespis.blogspot.com/2010/11/kalvrullader-med-potatisterrin-pa.html

Sen något chokladigt till efterrätt (om du vill ha tips ). Chocolate pots http://louisespis.blogspot.com/2011/01/kramiga-chocolate-pots.html eller Polkagrismousse med vit choklad http://louisespis.blogspot.com/2011/01/polkagrismousse-med-vit-choklad.html

Bra rätter eftersom det går att förbereda det mesta så det bara återstår lite tid i ugnen för att värma. Det är så trist när man står och lagar maten medans man har gäster.

• Anna Paulita
    Tinkerbelle skrev 2011-01-31 12:34:14 följande:
    Jag hade kört på lammfilé efter soppan. Passar bra ihop och är lite lagom vinter antigen med inbakad rotfruktsrösti  louisespis.blogspot.com/2010/12/inbakad-rotfr...  eller en potatiskaka  louisespis.blogspot.com/2010/11/kalvrullader-...

Sen något chokladigt till efterrätt (om du vill ha tips ). Chocolate pots louisespis.blogspot.com/2011/01/kramiga-choco... eller Polkagrismousse med vit choklad louisespis.blogspot.com/2011/01/polkagrismous...

Bra rätter eftersom det går att förbereda det mesta så det bara återstår lite tid i ugnen för att värma. Det är så trist när man står och lagar maten medans man har gäster.
    Jag har bestämt att varmrätten blir lammstek, det bästa jag vet och enkelt att göra samt att det sköter sig själv. Och att vår bästa köttbutik har svensk lammstek för 99 kr kg. ;) Lammfile´var betydligt dyrare... ;)

Men den där polkagris moussen lät ju fantastisk....måste nästan provgöra den i kväll så att jag vet att den blir bra. ;)
  • Fiyali
    Anna Paulita skrev 2011-01-31 14:52:21 följande:
    Jag har bestämt att varmrätten blir lammstek, det bästa jag vet och enkelt att göra samt att det sköter sig själv. Och att vår bästa köttbutik har svensk lammstek för 99 kr kg. ;) Lammfile´var betydligt dyrare... ;)

Men den där polkagris moussen lät ju fantastisk....måste nästan provgöra den i kväll så att jag vet att den blir bra. ;)
    Låter underbart! Har ni plats för en till? :)
    Skriv gärna sen om moussen blev lyckad, den har vi inte provat här hemma!
  • Anna Paulita
    Fiyali skrev 2011-01-31 15:30:31 följande:
    Låter underbart! Har ni plats för en till? :)
    Skriv gärna sen om moussen blev lyckad, den har vi inte provat här hemma!
    Den är på två kg så det finns mat för en till iallafall.... ;) Men jag inspireras av ditt inlägg och kör med potatiskaka till, eller rösti rättare sagt.

Jag tror jag ska provgöra moussen redan i dag...kan aldrig bjuda på något helt nytt....måste veta att det blir gott. :P
Svar på tråden Middagstips till tjejmiddag för 7 personer...