• stor grön drake

finns det någon "vuxen" mail server?

Alltså, jag funderar allvarligt på att skaffa mig en mer "vuxen" e-mail adress än den jag reggade för 10-11 år sen.  Det börjar kännas lite pinsamt att skriva den.

Nu senast var det kontaktlistan på dagis. Alla utom jag hade en adress som var namnbaserad på vis eller annat.

Jag känner mig ganska säker på att jag vill "bort" från hotmail, så jag undrar helt enkelt, vad finns det annat för säkra och "vuxna" mailservers tillgängliga online.
    (internet leverantören tillhandahåller säkert, men jag har bara haft dåliga erfarenheter av dem)

• Svar på tråden finns det någon "vuxen" mail server?
  • stor grön drake

jag heter inte svensson, men det är inte speciellt mycket ovanligare. förnamn/efternamn i gmail ger för övrigt förslag med fyrsiffriga nummer involverade (5384 tex) så inte speciellt kul.

jag använder exklusivt webmail. Ogillar att inte kunna nå min mailbox vart jag än är. Använder ofta olika datorer utanför hemmet, bla för att kolla min mail. Hade  jag enbart velat ha tillgång till den hemma hade jag antagligen bråkat lite mer leverantören (som "ska" tillahandahålla e-mail, men jag verkligen inte orkat krångla med. Har haft dem förut och det var bara bekymmer)

• Jesspa80
    stor grön drake skrev 2011-02-01 22:47:55 följande:
    jag heter inte svensson, men det är inte speciellt mycket ovanligare. förnamn/efternamn i gmail ger för övrigt förslag med fyrsiffriga nummer involverade (5384 tex) så inte speciellt kul.

jag använder exklusivt webmail. Ogillar att inte kunna nå min mailbox vart jag än är. Använder ofta olika datorer utanför hemmet, bla för att kolla min mail. Hade  jag enbart velat ha tillgång till den hemma hade jag antagligen bråkat lite mer leverantören (som "ska" tillahandahålla e-mail, men jag verkligen inte orkat krångla med. Har haft dem förut och det var bara bekymmer)
    Det  gör du rätt i, ha t ex en telia, comhem eller dylikt är ju bara dumt, tänk om du flyttar efter 10 år. Kul om nya stället inte har comhem.

Jag vet inte vad du vet om egen domän och eller ha det i en klient, men inget av detta betyder ju att du inte når din mail vart du än är. Funkar ändå i telefon, via internet eller vad man nu vill.

Jag tror du har undersökt detta lite för lite bara :)

Önskar jag kunde en massa webmails att tipsa dig om, men tyvärr inte. Kan bara de vanliga, typ gmail, hotmail osv. Har du ett relativt vanligt namn är ju då såklart alla varianter upptagna och man får ha med siffror eller dylikt.
  • stor grön drake

Jag är totalt noll-kompatibel med allt utom "normalt2 surfande.
    Jag kan jobba i datorsystem utan bekymmer, men har ingen aning om hur de fungerar .

Gmail verkar i nuläget vara det vettigaste, men då den dels är svår för mig att förstå, samt då siffrorna, tror jag att jag avvaktar lite. Jag bor som sagt inte i sverige, så jag har i realiteten två internet leveerantörer att välja mellan, däremot inte sagt att någon av deras mail-funktion är något att hurra över.

Siffror är i mitt tycke mindre seriöst än ett nick, så är det mitt alternativ stannar jag nog med detta namn. Har det ju även reggat på Gmail om jag någon dag ändrar mig och förstår allt. Skämms egentligen inte över mitt nick, men anser inte att mitt nick behöver vara "tillgängligt" för officiella personer (då Wingtear är unikt för mig)

• Jesspa80

Tycker faktiskt wingtear var ett fint nick. Rullar fint på tungan liksom.

• stor grön drake
    Jesspa80 skrev 2011-02-01 23:14:07 följande:
    Tycker faktiskt wingtear var ett fint nick. Rullar fint på tungan liksom.
    jag ahr inget emot det alls, men tycker inte om att lämna upp det i "officiella" sammanhang då en google sökning på det enbart ger mig som resultat. Det känns inte behagligt.
    Eller, det har bara gett mig, har inte  googlat på det på länge. Men vad jag vet finns ingen där ute med samma nick. Har funnits en, på ett amerikanskt forum en polare modererade, men han skulle anmäla när han fick veta att det inte var jag. Visade sig att någon kopierade svar jag gav på andra forum, och under "mitt" namn postade dem som sina egna. Det var mot det forumets regler.
  • jaghopparhögt
    stor grön drake skrev 2011-02-01 23:41:40 följande:
    jag ahr inget emot det alls, men tycker inte om att lämna upp det i "officiella" sammanhang då en google sökning på det enbart ger mig som resultat. Det känns inte behagligt.
    Eller, det har bara gett mig, har inte  googlat på det på länge. Men vad jag vet finns ingen där ute med samma nick. Har funnits en, på ett amerikanskt forum en polare modererade, men han skulle anmäla när han fick veta att det inte var jag. Visade sig att någon kopierade svar jag gav på andra forum, och under "mitt" namn postade dem som sina egna. Det var mot det forumets regler.
    Lite pinsamt med alla Twillight prylar kanske :D
  • stor grön drake
    jaghopparhögt skrev 2011-02-01 23:46:42 följande:
    Lite pinsamt med alla Twillight prylar kanske :D
    ?
    Inte alls. Jag står för att jag älskar författaren. Filmerna är inte vatten värda. Men jag anser det obekvämt att min arbetsgivare (tex) kan gå in här på FL och forumsöka mig. Jag är endå relativt anonym bakom mitt nick, fast jag allt som oftast väljer att inte använda anonym funktionen. men vill inte gärna att min chef ska sitta och läsa om (tex) mina fertilitetsproblem.

Verkligheten är ju sådan, att söker jag ett nytt jobb kommer mail att efterfrågas (om man inte mailar in ansökan förståss) och just uppenbara nick har jag förstått att är ganska vanligt att det körs sökningar på. Eftersom man inte har en aning om vad som kommer upp ogillar jag tanken, jag har skrivit måååånga inlägg sedan 2000-2001 när jag reggade mig som Wingtear första gången, då i Aftonbladets chat och senare på lunar
  • Hannathu
    stor grön drake skrev 2011-02-01 22:56:48 följande:
    Den verkade helt bra, men även här involveras siffror och extra ord.
    Vad synd, jag har väl såpass ovanligt namn att det inte var några som helst problem.
  • stor grön drake
    Hannathu skrev 2011-02-02 12:32:38 följande:
    Vad synd, jag har väl såpass ovanligt namn att det inte var några som helst problem.
    Det hade varit enklare om jag inte hade bytt namn när jag gifte mig, dock är iof flicknamnet vanligt i USA, så kanske inte

faktiskt "bara" på 35:e plats med efternamnet, med 17089 bärare
    medans förnamnet är 32:a med 51137 som använder det som tilltalsnamn
    flicknamnet har 62 användare i sverige
  • Hannathu

Det funkar inte om du lägger till en mellannamnsbokstav

tex Sara.E.Johansson eller lägger till om du har ngt mer namn tex SaraEva.Johansson?

• Auctoritas

Skaffa egen domän och ett billigt och bra webhotell, så är saken biff. Är du extra listig lägger du domänen på Loopia om ifall du skulle vilja byta webhotell i framtiden. Dessutom, det har skrivits ganska mycket kring hur gmail kontrollerar sina medlemars internetvanor, så värnar du om din integritet, så skippa gmail.

Argumentum ad rem
Svar på tråden finns det någon "vuxen" mail server?