• Filoso Fisken

Ett par frågor om förskollärarutbildningen!!!

Jag ska inom en inte allt för lång framtid (om ca 1 år) börja förskollärarutbildningen - på distans.
    Normalt sett tar den 3,5 år men jag hoppas på att kunna läsa i snabbare tempo och alltså bli färdig på iallafall 2,5 år.

Det jag undrar är.. är det rimligt att läsa så fort? Eller är jag alldeles för orealistisk?
    Sedan undrar jag också om det är "svårt" att läsa till förskollärare? I jämförelse med gymnasiet, vill säga. Är det stor skillnad och på vilket sätt?

• Svar på tråden Ett par frågor om förskollärarutbildningen!!!
  • Tutilure

Jag vet inte om det är möjligt att läsa den i ett snabbare tempo, men jag är tveksam. Kurserna är upplagda så att de går på heltid och du skulle isåfall behöva läsa dubbelt och det tror jag kan bli tufft, särskilt med tanke på praktikperioder.
    Förskollärarutbildningen är inte direkt svår, men det är en del att läsa. Det är svårt att jämföra gymnasiestidier med universitetsstudier, upplägget är helt olika. Den största skillnaden är väl att du måste läsa dig till all kunskap och så har du seminarier och föreläsningar där du får möjlighet att förtydliga och fördjupa dig i litteraturen.

Men kontakta en studievägledare vid det lärosäte du planerar att studera. Det är olika upplägg på lärosätena.

Lycka till!

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • tidigareplatt

För min del hade jag kunnat läsa utbildningen på typ halva tiden. Jag läste i Malmö och det var på tok för slappt för mig, och då är jag ingen plugghäst. De upprepade saker om och om igen i olika kurser och hade man lite koll och sunt förnuft klarade man kurserna galant.
    Jag vet inte hur det är på andra skolor och om det har blivit bättre i Malmö nu. Sen kanske andra upplevt utbildningen som svår, jag har inte så mycket kontakt med de jag läste med så jag vet inte hur de upplevde det.
    Visst var det oftast svårare än gymnasiet men hos oss var det mycket diskussionsgrupper, grupparbeten och egna hemtentor så för mig passade det perfekt. Hade det varit salstentor hela tiden hade jag nog inte klarat mig hahahha.

• Filoso Fisken

Tack för era svar!
    Men att läsa sig till kunskap gör man ju i gymnasiet också.. eller? Jag läser ju på distans, så där gör jag så iallafall. Kanske kan man, när det gäller förskollärarutbildningen, köra normalt tempo ett tag i början.. typ under första terminen? Tycker man då att det är för segt, så kan man väl då börja läsa fortare? Skulle det funka tro? Bara en idé. ;)

Jag är väl inte direkt någon plugghäst så, men är något intressant så brukar det gå in ganska fort. Vet ju inte alls hur det funkar på högskolan. Nu i gymnasiet så har jag, inför examinationer, sammanfattat det viktigaste och sedan nötat in det i huvudet. Kan man göra på samma sätt på högskolan?

• caroline88

Jag håller på att läsa nu. Jag skulle tycka att det var svårt att läsa på distans med tanke på alla diskussioner man var hela tiden. Men det har man kanske över datorn istället?

Har även svårt att tro att man kan läsa det snabbare än på 3.5, i o med kursernas upplägg! Du inte läsa de obligatoriska lau-kurserna innan du har läst ett antal poäg osv.

Den stora skillnaden som jag tycker är jämför med gymnasiet är att man under f-utbildningen koncentrerar man sig på ETT ämne i taget, det är himla skönt! Inte 7-10ämnen som det var på gymnasiet.

Tycker personligen att universitetsstudier är Mycket mycket roligare!

Lycka till!

• Filoso Fisken

caroline88 - Kul att höra dina upplevelser och åsikter. Jo, universitetsstudier verkar roligare! Speciellt när pluggar något som man verkligen är intresserad av.
    Det är väl inte direkt matte, historia, samhäll, naturkunskap och sådant man läser då misstänker jag?

• Bevabus

Jag går min andra termin på programmet nu. Det är en kul linje! Och att läsa på distans är nog svårare för böckerna kan vara kluriga om man inte har en lärare som kan sammanfatta allt på ett seminarium. Det är mycket mer att läsa än på gymnasiet och annorlunda textor. Dem skriver ju meningar som är dubbelt så långa än nödvändigt bara för att det ska vara fiiiiiina ord med Suck!
    Så det är nog svårt att läsa fortare, särskilt om man läser hemifrån. Men visst går det om man ger sig fan på det. Har du barn så skulle jag nog inte tro att det funkar..

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • MammaJohanna1
    Filoso Fisken skrev 2011-01-30 18:23:52 följande:
    caroline88 - Kul att höra dina upplevelser och åsikter. Jo, universitetsstudier verkar roligare! Speciellt när pluggar något som man verkligen är intresserad av.
    Det är väl inte direkt matte, historia, samhäll, naturkunskap och sådant man läser då misstänker jag?
    Jag läser till både förskollärare och lärare.

Vad man läser beror helt och hållet på vilken inriktning du väljer att ha på din förskollärarexamen. Om du väljer ex naturinriktning så läser du jättemycket fysik, kemi, geologi, biokemi etc. Det krävs att du har rena "ämneskunskaper" (även som förskollärare). Det läggs ett didaktiskt perspektiv på kurserna, alltså du får träna på att "ta ner" din kunskap på barnens nivå. Hur kan du prata om och arbeta med densitet eller matspjälkning med barn etc.

Ta kontakt med en studievägledare (på universitetet) som kan hjälpa dig. Vilket universitet har du tänkt läsa vid?
  • Filoso Fisken

Beverly - Puh, det där känns igen redan på gymnasiet. Har tillochmed varit tvungen att slå upp ord i historieböcker som jag inte förstår.. varför inte bara göra enkla meningar så att läsaren verkligen tar in och förstår det som skrivs? Jaja. Men så är det väl.

Några barn har jag inte. Det är svårt att säga om jag skulle klara att läsa fortare när jag inte vet hur det funkar eller vad man faktiskt får göra. Men jag får väl ta det som det kommer antar jag.

Hur lång praktik brukar det vara förresten? 16-veckor har jag för mig? Kommer dem i en följd isånafall eller är de "utspridda"?

• Filoso Fisken
    MammaJohanna1 - Vilket universitet vet jag inte, eftersom att det inte är dags än. Vad finns det för inriktningar då? Naturinriktning är det sista jag skulle välja *ryser*
  • Bevabus
    Filoso Fisken skrev 2011-01-30 18:32:52 följande:
    Beverly - Puh, det där känns igen redan på gymnasiet. Har tillochmed varit tvungen att slå upp ord i historieböcker som jag inte förstår.. varför inte bara göra enkla meningar så att läsaren verkligen tar in och förstår det som skrivs? Jaja. Men så är det väl.

Några barn har jag inte. Det är svårt att säga om jag skulle klara att läsa fortare när jag inte vet hur det funkar eller vad man faktiskt får göra. Men jag får väl ta det som det kommer antar jag.

Hur lång praktik brukar det vara förresten? 16-veckor har jag för mig? Kommer dem i en följd isånafall eller är de "utspridda"?
    Det är utspridda veckor min första termin hade jag först en vecka, sedan två veckor. Den här terminen läser jag tvärvetenskapskursen och då har man ingen praktik alls. Sedan har man tydligen mycket längre praktikperioder åt gången senare i utbildningen.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Ett par frågor om förskollärarutbildningen!!!