• 18år

SVAR SNABBT!!! Stor hund som brytit sin klo

Till er som vart hos vetrinären med en stor hund pga klon är bruten. Jag har en amstaff/schäfer och undrar vad det det kan gå på att söva ned henne för att dra hennes skadade klo.  Vad jag förstår beror priset på hur mycket sömnmedel/narkos hunden behöver ha.

• Svar på tråden SVAR SNABBT!!! Stor hund som brytit sin klo
  • Gudrun256

Så om det är över et visst belopp får hunden gå omkring med bruten klo?

• riboflavin

Om hon är försäkrad så går det förhoppningsvis på försäkringen och då behöver du bara betala självrisken. Om inte så är det jättesvårt att svara på, men räkna med minst 3500 för en mindre operation med narkos. mer om ni åker in akut.

Beroende på hur svår skadan är så måste ju inte klon nödvändigtvis dras.

Lycka till! 

• h34

Har ingen aning, men ring veterinären och fråga, då får du kanske veta exakt?

• Jezamine

Akut blir det säkrt dubbelt så dyrt som med vet besök en vardag.Men du låter väl inte hunden lida?Gissar att det går på ett par tusen en vardag.

Jag är INTE avstängd
  • leo grodan

Ring din veterinär och hör efter, du får ju ett bättre svar där än på familjeliv.

Du kan ju få direktreglering på försäkringen så ta med dig några tusen så klarar du dig.

• Flissi

Jag brukade betala cirka 1200kr för att söva min hund & skrapa tänderna.
    Han vägde 55kg
    Men då var det ju ingen ävrig behandling mer än skrapningen.

Skulle med tippa på 2500-3500kr med op.
    Har du försäkring är det ju självrisken.

• Joico

Vad är det som säger att hunden måste sövas? Hur är klon bruten?

• ModestyB

Min mammas hund drog ut hela klon. Han sövdes inte. Veterinären spolade ut hålet och rengjorde noga, sedan in med antibiotika i hålet och så fick han antibiotika i tablettform utskrivet. Han klo drogs av inne vid benet. Nu har den växt ut igen, så det kan se galet illa ut och ändå gå rackarns bra i slutändan. Tratt ett par veckor och hålla rent var det som gällde.

• mjau84

Måste fråga, bara för att man vill veta vad något kan komma att kosta måste man då ta för givet att personen inte vill ta sitt djur till veterinären eller gnälla på annat sätt. Kan det inte vara så att man kanske vill veta för att göra sig beredd, man kanske måste låna, har haft andra planer för sina pengar men nu måste räkna om sin budget osv osv. Blir så trött att man alltid ska attackera.

• ModestyB
    mjau84 skrev 2011-01-30 22:38:31 följande:
    Måste fråga, bara för att man vill veta vad något kan komma att kosta måste man då ta för givet att personen inte vill ta sitt djur till veterinären eller gnälla på annat sätt. Kan det inte vara så att man kanske vill veta för att göra sig beredd, man kanske måste låna, har haft andra planer för sina pengar men nu måste räkna om sin budget osv osv. Blir så trött att man alltid ska attackera.
    Kan hålla med, dessutom är min erfarenhet att det är extremt svårt att ens få ett ca-pris när man frågar veterinären. Det kan man ju också förstå, dom vet ju inte hur det är ställt förren dom sett hunden. Knivigt det där. Oftast behöver man ju veta hur många tusenlappar som ska skakas fram=)
  • qenzo

Ja det här är en tråd som riskerar att fallera för att folk får för sig att man inte ska äga hund om man inte kan få fram alla summor, oavsett hur höga, genom att skaka strumpan...

Jag har också haft en hund med bruten klo (staff) som fick lokalbedövning bara. Tratt och bandage och efter en tid växte en ny fin klo fram. Så det behöver inte gå på tusenlappar :)
    Men att gissa blir svårt som sagt. 

• MammaTillDomFinaste
    ModestyB skrev 2011-01-30 22:05:12 följande:
    Min mammas hund drog ut hela klon. Han sövdes inte. Veterinären spolade ut hålet och rengjorde noga, sedan in med antibiotika i hålet och så fick han antibiotika i tablettform utskrivet. Han klo drogs av inne vid benet. Nu har den växt ut igen, så det kan se galet illa ut och ändå gå rackarns bra i slutändan. Tratt ett par veckor och hålla rent var det som gällde.
     och min hund drog ut 2 klor helt och hållet. det ända de kostade mej var bandage. Jag såg själv att klorna var helt ut dragna, inga kanter kvar. Hittade även klorna, dom var helt utdragna. Ringde min vetrinär, hon sade håll rent bara och ring om de blir infektion. Vi tvättade och hade bandage tills nya korna växte ut igen.

MEN. Då är jag uppvuxen med hundar och är utbildad djurvårdare, vi har haft samma vetrinär hela mitt liv och dom vet vad jag kan själv hemma, annars ska man ALLTID åka till vetrinär!! Om detbhade varit bitar kvar blir det infart för bakterier. 
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Gurkburk

Min hund, Bearded Collie, bröt en klo. Veterinären tvättade rent och undersökte så att det inte fanns några splittrade rester kvar. Sen fick hon någon slags antibiotika och det läkte hur fint som helst. Behövde inte sövas. Självklart var hon försäkrad och det kostade inte särskilt mycket vad jag kan minnas.

Kontakta en veterinär oavsett. Det är viktigt att det inte finns några flisor av klon kvar som kan göra skadan ännu värre och en skadad klo kan vara väldigt smärtsamt för hunden.

• pluvdo

Om jag varit ts hade jag nog lämnat tråden efter första svaret:

"Så om det är över ett visst belopp får hunden gå omkring med bruten klo?"

Förstår inte varför folk skall vara så tvära, det första de är.

• MammaTillDomFinaste
    pluvdo skrev 2011-02-01 09:52:45 följande:
    Om jag varit ts hade jag nog lämnat tråden efter första svaret:

"Så om det är över ett visst belopp får hunden gå omkring med bruten klo?"

Förstår inte varför folk skall vara så tvära, det första de är.
    inte jag heller, de är klart man vill veta vad de kommer kosta, för hon kanske inte har pengarna. Blir alltid lika arg över de där!! så glad att jag har kredit på mitt kort, jag fick åka in akut till uppsaka djursjukhus mitt i natten (är väl 50-55 mil minst dit iaf från mej) och då var de alltså bensin, saker att äta, det var på torsdag natt och jag hämtade honom på måndag igen, då var de skönt att inte behöva bry sej, kunna dra kortet och ta det när man kom hem istället!! 
  • riboflavin

Det kan ju vara så att TS är som jag, ser ingen anledning att gå runt med tusentals kronor på bankkortet utan för över mindre summor dit då och då, det är ytterst sällan jag har de summor som krävs för ett veterinärbesök tillgängliga på kortet utan att behöva göra en överföring. i TS situation hade jag nog också velat ha en "riktsumma" så man visste hur mycket man ska föra över.

Jessica123:det där med kredit var ganska smart, kostar det dig någonting om du "betalar tillbaka" direkt? 

• ModestyB
    riboflavin skrev 2011-02-01 10:11:53 följande:
    Det kan ju vara så att TS är som jag, ser ingen anledning att gå runt med tusentals kronor på bankkortet utan för över mindre summor dit då och då, det är ytterst sällan jag har de summor som krävs för ett veterinärbesök tillgängliga på kortet utan att behöva göra en överföring. i TS situation hade jag nog också velat ha en "riktsumma" så man visste hur mycket man ska föra över.

Jessica123:det där med kredit var ganska smart, kostar det dig någonting om du "betalar tillbaka" direkt? 
    Jag vet att det finns helt räntefria kort som man kan fixa via banken, men då ska allt vara återbetalat inom 30 dagar, annars blir det saftiga räntor.
  • MammaTillDomFinaste
    riboflavin skrev 2011-02-01 10:11:53 följande:

vi bytte bank när vi tog huslånet, då fick vi erbjudande om att få kredit på våra nya bank kort på 10.000 jag har 45 dagars räntefritt, så de är perfekt om man glömt föra över pengar elelr får nåt oväntat, som akut sjuk hund eller nåt. Då har jag 45 dagar på mej att betala tillbaka innan räntan kommer, så när jag kom hem från uppsala så var de bara att kolla hur mycket jag hade gjort av med och börja leta fram pengar att lägga tillbaka med :) 
  • krian87
    18år skrev 2011-01-30 18:19:08 följande:

Till er som vart hos vetrinären med en stor hund pga klon är bruten. Jag har en amstaff/schäfer och undrar vad det det kan gå på att söva ned henne för att dra hennes skadade klo.  Vad jag förstår beror priset på hur mycket sömnmedel/narkos hunden behöver ha.

Vi var inne med vår labbe, (ca 45 kg). Men en bruten klo. ( den där uppe- tumme klon). Det var andra gången som han bröt den. Det har bägge gångerna gått på mindre än 1000kr. Och då har de gett han dubbel dos utav lugnande och sen klippt den ovanför brottet. De avvaktar med att op bort den, i förhoppning om att han slutar bryta den med ett års mellanrum..=/ Men med dubbeldos lugnande medel och kloklipp på alla klor, pencilin så har det ändå kostat mindre än 1000kr. .

Håller tummarna för din "lilla" Vovve..:)

• rasajj

Vi brukar inte sova hundar for att dra brutna klor pa min arbetsplats (Djursjukhus) om inte hunden ar aggressiv? Men oftast racker det med att tva personer haller hunden medan veterinaren drar klon, sedan tvattar och ev. satter bandage. Bandaget ar oftast bara for att forhindra att blod droppar medan det levrar sig, annars ar det oftast bast att det ar oppet och hunden tar hand om det sjalv.

I would know if I was insane, the voices would tell me.
Svar på tråden SVAR SNABBT!!! Stor hund som brytit sin klo