• Anonym

Nässpray..

Har använt Otrivin Nässpray i över ett halvår nu.. Det GÅR inte att vänja sig av.. Jobbar heltid och måste få sova på nätterna.. Har provat renässens plus men det fungerar inte alls. Känner knappt någon smak eller lukt längre. Tror även att jag börjar få bihåle inflammation nu.

Nu är det ju så också att jag är gravid.. Är det farligt för barnet att jag använder nässpray? Det står ju inte på flaskan. Använder i alla fall inte mentholen för det står det att man ska undvika.

Har nasonex mot bihåleinflammation sen tidigare men den kan jag väl inte använda nu?

TACKSAM FÖR SVAR :)

• Svar på tråden Nässpray..
  • Apotekaren

Hej!
    Det går att sluta men det kan vara bra att kontakta en läkare för att få stöd i att sluta, och för att få hjälp med hur du ska gå tillväga, speciallt nu när du är gravid. En metod man kan använda är att sluta med hjälp av kortisonspray men det ska du inte göra på egen hand när du är gravid.

Det är lite olika på olika nässprayer om de rekommenderas under graviditet eller inte, läs i bruksanvisningen eller på fass.se för just den sprayen som du använder. Rent generellt är det klart att det vore bättre både för dig o bebisen om du kan sluta. Samtidigt förstår jag att det är jobbigt att vara täppt. 

Läs gärna mer om detta på 1177.se, sök på Rhinitis Medicamentosa som det kallas på läkarspråk.

Vänliga hälsningar
    Catharina
    leg apotekare

Svar på tråden Nässpray..