• emilsmamma

Välling - havre eller majs?

Hej! Jag har en liten kille på 6.5 månad som nu några veckor fått smakisar inkl. gröt. Jag vill gärna börja ge välling, han har fått några små smakisar av olika vällingsorter, verkar inte som han gillar nån mer eller mindre. Än så länge är det ingen favorit men jag tror det mest är ovana inför konsistensen och att få flaska med större napphål. Hur som helst, jag undrar vilken sorts välling ger ni? Vilken är, enligt er, bäst? Lillkillen har varit lite orolig i magen sen vi introducerade mat i större mängder än tesked. (bajsar ofta, gasig, ibland lite magknip tror jag) På majsvällingen står ju för känsliga magar. Men jag har fått för mig att havre är bättre? (Nyttigare kanske? En mindre manipulerad råvara kanske?)

• Svar på tråden Välling - havre eller majs?
  • Tuvan07

vi kör på majs. hade den till min stora dotter med när hon va liten. havre prova vi med med det vart för mkt fiber så hon balsa vatten typ 7ggr per dag.

• Zeran

Jag ger majs vällingen till sonen (6 mån ) då han har "känslig" mage o lätt får gaser... Provade havregröt först på kvällen men då arbetade hans mage så mkt på natten att vi inte fick en blund, därför gick vi över till majsvällingen som funkat bättre...

• emilsmamma

Tack för svar! Gav sonen ca 20-30 ml havrevälling igårkväll. Han har varit superorolig i magen inatt. Undrar om det var vällingen, att man kan bli det av en sån liten mängd? Ska nog testa majsvällingen imorgon istället då! När jag började med gröt gav jag först havregröt men gick över till banangröt (ris och vete) med bra för magen baciller.

• sommartjejen1

Jag ger god natt välling mild havre på kvällen och natten och majsvälling på morgonen..min son blir 6 månader om11 dagar...

• sofiaolivia

Vi började med majsvälling och körde på det i nån månad sedan bytte vi till mild havrevälling. Har dock alltid en förpackning med majsvälling hemma ifall vi åker på magsjuka eller diarré...

Du skriver att din son blir orolig i magen när han får mer mat än en tsk, så hans mage kan absolut ha blivit orolig av 20-30 ml välling igår...

• Smulan87

Majs stoppande, jag hade testat nestles godnattvälling eller den vanliga havrevällingen bara. Jag tipsar att du inte blandar i alla skopor välling för de kan vara tufft emot magen i början

• LillaFlingan

majsvällingen är ju glutenfri , därav kan du ju ge 3p med gröt och ändå ge välling om du så vill.
    annars rekommenderas endast 3p med gröt/välling per dygn.

vi har varvat med majs och havrevälling..
    är ingen skillnad på dem, ingen av dem mättar mer än den andra osv..

• emilsmamma

Ja, alltså orolig i magen SEN han började få lite mera mat. Han får mer än teskedar, fast inte hela (eller ens halva) portioner och ammar fortfarande massa. Det han fick igår var ca 20-30 ml semper mild havrevälling fördigblandad från tetra i en flaska med ca 130 ml ersättning också. Han drack inte hela dock. Han har fått prova majsvälling på sked och ville inte ha men ska prova att blanda med ersättning.

• Zeran

Man får nog helt enkelt prova sig fram, majs är ju stoppande ja, men många upplever att havregröt /välling gör att magen får jobba alldeles för mycket... Barn är ju olika min son äter mild havregröt på morgonen ihop med katrinplommon puré och till kvällen ger jag majs vällingen för att den är snällare mot magen... Banangröten gav min som gaser så den hoppade vi... Men som sagt barn och deras magar är olika.

• emilsmamma

Hmm, gasig av banangröten? Den som ska va bra för magen. Tycker det är så svårt det här med maten. Även om vi såklart introducerar en sak i taget så är det ibland svårt att veta vad det är när magen blir orolig. Kan ju också va nåt jag ätit eftersom jag ammar. Jaja, nu blir det nog testa majsvälling några dagar iaf!

• emilsmamma

Hej! Tänkte att jag skriver hur det blev.. Kanske nån annan kan bli tipsad Håller på med en långsam infasning av majsvälling (nu uppe i 90 ml ersättning blandat med 50 ml välling) Funkar väldigt bra här iaf! Gröten min lite magkänsliga kille kan äta är Hipps risgröt med banan och persika. (uppe i 2.5 matsked grötpulver). Så vi tuffar sakta på framåt tack för råd!

Svar på tråden Välling - havre eller majs?