• jannah

Avslag som ökar, 9 dagar efter förlossning?

Jag fick mitt andra barn den 21 januari. 5-6 dagar efter förlossningen började blödningen övergå till brunt och var väldigt sparsam... Men sen igår, började jag blöda ganska rejält igen. Det lugnade sen ner sig under natten, och under förmiddagen och eftermiddagen idag så har det också varit ganska lugnt. Men nu ikväll blöder jag igen, och blodet är färskt... Är detta normalt? Kan inte minnas att det var så efter första barnet...

Jag har inte ont eller så... Men man undrar ju lite. Givetvis får jag ju ringa till sjukhuset om det inte lugnar ner sig under morgondagen, men jag tänkte bara kolla om nån vet nåt om detta?

¤ Othilia 080524 ¤ Astrid 110121 ¤
  • Svar på tråden Avslag som ökar, 9 dagar efter förlossning?
  • lövet2

Det blöder ofta ganska ojämnt efter den första veckan. När du sitter/ligger stilla, så blöder det lite, men så fort du börjar springa omkring, så blöder det mer. Om du anstränger dig lite för mycket, så kan det blöda rejält.
    Försök att aldrig sitta stilla mer än en timme åt gången och rör dig lite lagom. Då blöder det mer jämnt fördelat och du slipper att det kommer massor på en gång ...

• förvirrande

Precis så har jag haft det efter två av mina förlossningar. Då har det var små rester av moderkakan som suttit kvar i livmodern. Kroppen gör allt den kan för att stöta ut det och det blöder då mera. OM det fortsätter borde du höra av dig till sjukhuset men bar det börjar avta lite igen så är det nog helt normalt...

Ring in och fråga om du är orolig

• jannah

Tack för era svar!

Blev lite lugnare nu... Glad

Det stämmer säkert det där med att man blöder mer när man rör sig, för det började igår efter att jag gått en promenad...

¤ Othilia 080524 ¤ Astrid 110121 ¤
Svar på tråden Avslag som ökar, 9 dagar efter förlossning?