• Anonym (samtal)

Inspelat samtal?

Jag har nu ett inspelat samtal med min fd. fru.
    Där avslöjas saker som hon ljuger om till ex. Socialtjänsten.
    Hon vet inte om att jag spelade in det.

Kan jag råka illa ut för jag gjort det?
    Kan jag spela upp det för Soc.? så att de får höra sanningen?

Jag vill inte ha svar med gissningar utan om det finns någon som verkligen vet.

• Svar på tråden Inspelat samtal?
  • Vickan I

Som privatperson som DELTAR i ett samtal har du rätt att spela in utan att behöva informera den andre partern om detta.

• Anonym

Så länge du själv deltar i samtalet får du spela in. Dock får det inte vara en digital inspelning... Du kan bara råka illa ut om exet polisanmäler dig för det och inspelningen inte är analog.

• Anonym (analog röst)
    Anonym skrev 2011-01-31 07:48:06 följande:
    Dock får det inte vara en digital inspelning... Du kan bara råka illa ut om exet polisanmäler dig för det och inspelningen inte är analog.
    Kan du hänvisa till någon källa angående digital inspelning
  • Anonym (analog röst)
    Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem
    I brottsbalken står medelst tekniskt hjälpmedel, vilket jag förstår omfattar alla sorters inspelningar,
    men deltager man själv i samtalet är det ok.

• Anonym
    Anonym (analog röst) skrev 2011-01-31 08:16:49 följande:
    Kan du hänvisa till någon källa angående digital inspelning
    lawline.se/answers/2988

Med länk till lagen.
  • Anonym (analog röst)
    Anonym skrev 2011-01-31 08:30:16 följande:
    lawline.se/answers/2988

Med länk till lagen.
     En förutsättning för att lagen skall kunna tillämpas är dock att den person som blir inspelad kan identifieras, eftersom det annars inte är personuppgifter som behandlas.
    Det tolkar jag som att, uppger man inte namn, personnr, adress när man pratar så blir det svårt att fälla.

Sedan var det ju syftet med inspelningen, i TS fall kan det ju röra sig om ett barn som far eller kommer att
    fara illa om inte sanningen kommer fram.  
  • Anonym
    Anonym (analog röst) skrev 2011-01-31 08:45:44 följande:
     En förutsättning för att lagen skall kunna tillämpas är dock att den person som blir inspelad kan identifieras, eftersom det annars inte är personuppgifter som behandlas.
    Det tolkar jag som att, uppger man inte namn, personnr, adress när man pratar så blir det svårt att fälla.

Sedan var det ju syftet med inspelningen, i TS fall kan det ju röra sig om ett barn som far eller kommer att
    fara illa om inte sanningen kommer fram.  
    Okej.

Självklart, men det spelar ingen roll. Anmäler mamman kan ts åka dit.
  • Anonym (samtal)
    Anonym skrev 2011-01-31 07:48:06 följande:
    Så länge du själv deltar i samtalet får du spela in. Dock får det inte vara en digital inspelning... Du kan bara råka illa ut om exet polisanmäler dig för det och inspelningen inte är analog.

Tack för svar!

Vad menas med skillnad analog/digital?

Det fanns en person som var med vid inspelningen och som hörde samtalet, är den trovärdig om man inte kan använda sig av inspelningen?

Jag har spelat in samtalet via dator.

• Anonym
    Anonym (samtal) skrev 2011-01-31 10:00:43 följande:

Tack för svar!

Vad menas med skillnad analog/digital?

Det fanns en person som var med vid inspelningen och som hörde samtalet, är den trovärdig om man inte kan använda sig av inspelningen?

Jag har spelat in samtalet via dator.

Analog är typ kasettbandspelare. Digital ger exakt återgivning varje gång man spelar upp det.

Var den personen med i samtalet?
  • Anonym (samtal)
    Anonym skrev 2011-01-31 10:06:34 följande:
    Analog är typ kasettbandspelare. Digital ger exakt återgivning varje gång man spelar upp det.

Var den personen med i samtalet?
    Nej, den andra personen lyssnade endast.

När man äntligen avslöjat någon kan man inte använda det......

Hur ska man någonsin komma åt de som ständigt manipulerar..
Svar på tråden Inspelat samtal?