• Anonym (samtal)

Inspelat samtal?

Jag har nu ett inspelat samtal med min fd. fru.
    Där avslöjas saker som hon ljuger om till ex. Socialtjänsten.
    Hon vet inte om att jag spelade in det.

Kan jag råka illa ut för jag gjort det?
    Kan jag spela upp det för Soc.? så att de får höra sanningen?

Jag vill inte ha svar med gissningar utan om det finns någon som verkligen vet.

• Svar på tråden Inspelat samtal?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-31 15:28:10 följande:
    du kan bli anmäld för vad som helst men allt är inte olagligt ;)

Om du deltar vid samtalet får du spela in.. punkt 
    Det är olagligt eftersom det är inspelat på datorn och om den andre nu är så smidig och lyckas lura myndigheter så skulle denne nog inte dra sig för att anmäla.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-01-31 15:41:22 följande:
    Det är olagligt eftersom det är inspelat på datorn och om den andre nu är så smidig och lyckas lura myndigheter så skulle denne nog inte dra sig för att anmäla.
    Enligt vilken lag?
  • Anonym

Jag är journalist och vet att du har rätt att spela in ett samtal utan den andres medgivande om du deltar i samtalet. Vilkas röster hörs?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-31 15:41:22 följande:
    det är inte olagligt.. men det kan uppfattas som opålitligt  om filerna ser konstiga ut eller om upptagningen inte är fullständig. Då kan den som det visas upp för i bevissyfte välja att bortse från det.
  • Anonym (analog röst)
    Anonym (samtal) skrev 2011-01-31 15:20:29 följande:
    Just i detta fall är det nog svårt att neka att det är hon.

Men jag må vara lite dum, men jag förstår inte riktigt det första som du skriver...
    Kan du förklara lite närmre Glad
    Om det är mitt inlägg #18 du menar, så är det ju så att den 3:e person som var med
    i rummet inte deltog i samtalet utan lyssnade på er kommunikation. Den personen har
    inte rätt att återge vad denne hört till en ytterligare person om man skall hårddra det hela.

• Anonym (samtal)
    Anonym skrev 2011-01-31 15:57:58 följande:
    Jag är journalist och vet att du har rätt att spela in ett samtal utan den andres medgivande om du deltar i samtalet. Vilkas röster hörs?
    Det är min och den andres röst enbart.
  • Anonym (samtal)
    Anonym (analog röst) skrev 2011-01-31 16:32:46 följande:
    Om det är mitt inlägg #18 du menar, så är det ju så att den 3:e person som var med
    i rummet inte deltog i samtalet utan lyssnade på er kommunikation. Den personen har
    inte rätt att återge vad denne hört till en ytterligare person om man skall hårddra det hela.

Okej! Då förstår jag!

Tänkte bara att den var vittne.

Tack för svar!!
  • Anonym (analog röst)
    Anonym (samtal) skrev 2011-01-31 17:03:41 följande:
    Okej! Då förstår jag!

Tänkte bara att den var vittne.

Tack för svar!!
    Eftersom den du pratade med inte visste om att en 3:e person lyssnade
    så blir det svårt. Däremot kan det ses annorlunda om ni alla 3 varit i samma
    rum och pratat och hon varit medveten om att 3:e person hört det hela.
  • Anonym (samtal)
    Anonym (analog röst) skrev 2011-01-31 17:28:14 följande:
    Eftersom den du pratade med inte visste om att en 3:e person lyssnade
    så blir det svårt. Däremot kan det ses annorlunda om ni alla 3 varit i samma
    rum och pratat och hon varit medveten om att 3:e person hört det hela.
    Ja, det låter logiskt!

Men vad ska jag nu göra?

Om jag förstått en del rätt;

Man kan spela in ett samtal digitalt, det är fullständigt och man kan spela upp det för andra utan att man blir polisanmäld?

Som sagt, har bara tänkt att Soc. ska ta del så att de hör sanningen. Men den andre lär också som sagt få reda på det inspelade samtalet.....
  • Anonym (analog röst)
    Anonym (samtal) skrev 2011-01-31 18:19:20 följande:
    Ja, det låter logiskt!

Men vad ska jag nu göra?

Om jag förstått en del rätt;

Man kan spela in ett samtal digitalt, det är fullständigt och man kan spela upp det för andra utan att man blir polisanmäld?

Som sagt, har bara tänkt att Soc. ska ta del så att de hör sanningen. Men den andre lär också som sagt få reda på det inspelade samtalet.....
    Om du börjar spela upp samtalet för "andra" så kan det ses som förtal och kränkning. Men vad jag förstår
    i ditt fall så är det ju för att "bevisa" lögner som sagts om dej för att du skall hamna i en sämre position
    i någon form av tvist.

Socialtjänsten är ingen domstol, så där behövs inte ens att du tar upp hela samtalet utan klipp ut de delar
    där hon ljuger och spela upp dessa sekvenser. Tala då även om att orginalfilen finns i sin helhet,
    om dom nu vill eller orkar höra den i sin helhet.

Sitter själv i en liknande sits just nu, har ca: 5 tim inspelat material, som jag skickat bitar av till socialtjänsten.

Så vi kommer nog snart att bli kallade till ett möte där man tar upp detta med oss båda.
    Sedan får man se om man blir anmäld eller inte.

Svar på tråden Inspelat samtal?