• Ticktack

Slutade ni äta folsyra efter vecka 12?

Fram till vecka 12 äter dom flesta folsyra, men många slutar efter det.... Hur gör ni? Eller fortsätter man äta om man tror att man inte får i sig tillräckligt via maten? För man kan ju inte påverka fostert längre efter v12...

Hur gjorde du?

• Svar på tråden Slutade ni äta folsyra efter vecka 12?
  • Mamma Jenny01

Jag är i v.17 och äter folsyra varje dag. Åt det hela graviditerna även med de andra två. 

• Dimitra

Jag fortsatte tills amningen var avslutad. Folsyra är viktig för barnets och mammans blodbildning och har ett rekommenderat dagligt intag på 500 μg både före och efter vecka 12. Samma rekommendation under amningsperioden.

The Dimitra universe.
  • Mamma Jenny01
    Dimitra skrev 2011-01-31 07:57:11 följande:
    Jag fortsatte tills amningen var avslutad. Folsyra är viktig för barnets och mammans blodbildning och har ett rekommenderat dagligt intag på 500 μg både före och efter vecka 12. Samma rekommendation under amningsperioden.
    Jaha när man ammar oxå, visste jag inte. Då ska jag se till att fortsätta ennu längre med folsyra denna gång
  • Dimitra
    Mamma Jenny01 skrev 2011-01-31 08:02:08 följande:
    Jaha när man ammar oxå, visste jag inte. Då ska jag se till att fortsätta ennu längre med folsyra denna gång
    The Dimitra universe.
  • Queen Of Darkness

När jag väntade nr 1 och 2 var rekommendationen att äta det hela graviditeten så det gjorde jag.
    Nun är jag väntar nr 3 var rekommendationen dom första 12 veckorna men barnmorskan sa att jag lika gärna kan äta upp tabletterna jag har så jag slutade runt vecka 20 med dom.

♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • La Lola

Från kostrådens Bra Källor:
    "Folat/folsyra

Grönsaker, bönor, kikärter, linser, frukt och bär, fullkornsprodukter.

Alla kvinnor som kan tänkas bli gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och din blodbildning." 

Jag fick inte i mig allt genom enbart kosten.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Queen Of Darkness skrev 2011-01-31 08:23:35 följande:
    När jag väntade nr 1 och 2 var rekommendationen att äta det hela graviditeten så det gjorde jag.
    Nun är jag väntar nr 3 var rekommendationen dom första 12 veckorna men barnmorskan sa att jag lika gärna kan äta upp tabletterna jag har så jag slutade runt vecka 20 med dom.
    Går din BM efter andra rekomendationer än de från Livsmedelsverket alltså?
  • Dexxi

Jag äter Mitt Val Kvinna och där ingår lagom mängd med folsyra, dessa började jag med kanske 1-2 månader innan jag blev gravid och kommer äta dagligen tills barnet är fött. Efter det återgår jag till Mitt Val Vegetarian.
    Åt Mitt Val Kvinna hela förra graviditeten med. Min BM har sagt båda gångerna att jag ska äta dem hela graviditeten...folsyran i dem gör ingen skada heller men de andra vitaminerna är viktiga att få i sig.

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Skrutt i magen med BF 15/7 2011 ♥
  • Queen Of Darkness
    La Lola skrev 2011-01-31 08:29:02 följande:
    Går din BM efter andra rekomendationer än de från Livsmedelsverket alltså?
    Jag vet bara det min barnmorska sa. Jag får fortsätta äta dom hela graviditeten om jag vill, men jag behöver inte äta dom längre än till vecka 12.
  • Queen Of Darkness

ska väl lägga till att det du skrev om ryggmärgsbråck var anledningen till varför jag bara behövde äta till vecka 12.

• La Lola
    Queen Of Darkness skrev 2011-01-31 09:56:05 följande:
    Jag vet bara det min barnmorska sa. Jag får fortsätta äta dom hela graviditeten om jag vill, men jag behöver inte äta dom längre än till vecka 12.
    Queen Of Darkness skrev 2011-01-31 09:57:18 följande:
    ska väl lägga till att det du skrev om ryggmärgsbråck var anledningen till varför jag bara behövde äta till vecka 12.
    Hon är kanske säker på att du får i dig tillräckligt via kosten?

Jag åt inte de mängder av livsmedel där folsyra finns, det vet jag, så jag åt dessa tabletter.
  • Queen Of Darkness
    La Lola skrev 2011-01-31 10:01:07 följande:
    Queen Of Darkness skrev 2011-01-31 09:57:18 följande:
    Hon är kanske säker på att du får i dig tillräckligt via kosten?

Jag åt inte de mängder av livsmedel där folsyra finns, det vet jag, så jag åt dessa tabletter.
    Ja jag vet inte riktigt :) Kan man mäta det i värden för alla prov dom tagit på mig har varit mer än bra tydligen
Svar på tråden Slutade ni äta folsyra efter vecka 12?