• Erase

Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?

Jag fick det som gravid för 13 år sedan. Opererades nåt år efter förlossningen, nåt gick snett vid op. Har nu dessutom en nervskada som går från hand till nacke.... Och ja, karpaltunnelsyndromet kom tillbaka nästan direkt efter operationen... Så för mig blev det en kronisk/permanent skada x2 !  Har inte varit smärtfri på 13 år och läkarna kan inget göra. Ett extremfall, visst, men det KAN hända och det är tyvärr inte så ovanligt heller. Jag skulle undvika operation om det går .

• Erase
    svirr skrev 2011-01-31 10:14:43 följande:

Måste bara fråga hur det är möjligt att få sån skada (hand till nacke) när man bara håller till kring handled/hand när man opererar? Var det något med hur du låg, eller liknande? Det måste vara en väldigt ovanlig komplikation, om det är relaterat. Självklart ska man inte operera om det inte behövs, men det är ändå ett litet ingrepp, och det är inte heller så roligt med permanent nedsatt känsel och ibland smärtor.

jaa du, hur det är möjligt ?? Jag antar att det har med alla nerver man har i hand/arm att göra !  Det går ju nerver hela vägen från handen så att säga... Jag har ingen aning om HUR ovanlig komplikation det är, men ATT det är en relaterad komplikation DET vet jag iallafall !  Sen menade jag inte att man opererar utan att det behövs, men vad som däremot är ganska känt är att just karpaltunnelsyndrom har en förmåga att återkomma. I mitt fall blev skadan mycket värre med dagliga smärtor. Hade jag vetat att den risken fanns hade jag valt bort operationen !
  • Erase
    svirr skrev 2011-02-01 09:03:45 följande:
    Jo, jag vet om de nerver som finns, däremot har jag aldrig hört talas om liknande komplikation, och då jobbar på jag på en klinik där vi gör sådana operationer... Däremot har jag stött på patienter som upplevt att smärtan från karpaltunnelsyndromet strålat upp längs armen.
    För min del slutade det med att jag fick en sk. TENSapparat inopererad, kopplad direkt på ryggmärgen & med en dosa inopererad i magen. DET är extremt ovanligt då dessa apparater är väldigt dyra. Antar att du känner till detta också då ? Förmodligen är det väl vanligast att denna rutinoperation inte ger dessa komplikationer, men det kan väl vara bra att vara medveten om vad som KAN hända ? Det är mycket nerver inblandade i denna operation, som du då vet . Dessutom är det tyvärr alldeles för vanligt att symptomen återkommer. Hade JAG haft all denna information inför valet att op. eller inte..... Ja, då hade jag hellre avstått !  13 år av ständig smärta och värktabletter önskar jag ingen, och det är inte över än. Detta kommer jag få leva med. Så nu har du lärt dig något nytt då, om du aldrig hört talas om detta !
  • Erase
    Lilla JJ skrev 2011-02-01 10:36:53 följande:
    Jag förlorade känseln, hade svår värk och domningar från v.25. Det tog ca 10 veckor innan det försvann. Det blev gradvis bättre och bättre. Efter tio veckor var det borta på dagen och efter 12 veckor var det även borta på natten. Nu 6 månader efter känner jag inget.
    Skönt !!  Utan operation dessutom... Flört
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?