• Zygo

Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?

Jag fick karpaltunnelsyndrom i höger hand i v 31. Två veckor efter förlossningen så fick jag det även på vänster hand! Jag som hade hoppats på att det skulle försvinna!

Någon som vet hur lång tid det kan ta innan det försvinner (om det gör det)?

Undrar också om det finns någon som blivit opererad efter förlossningen för just detta? Hur gick det att sköta bebisen? Jag är rädd för att jag inte ska kunna bära på min fyraveckorsbebis, eller ens byta en blöja?

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?
  • Zygo
    Erase skrev 2011-01-31 21:54:44 följande:
    jaa du, hur det är möjligt ?? Jag antar att det har med alla nerver man har i hand/arm att göra !  Det går ju nerver hela vägen från handen så att säga... Jag har ingen aning om HUR ovanlig komplikation det är, men ATT det är en relaterad komplikation DET vet jag iallafall !  Sen menade jag inte att man opererar utan att det behövs, men vad som däremot är ganska känt är att just karpaltunnelsyndrom har en förmåga att återkomma. I mitt fall blev skadan mycket värre med dagliga smärtor. Hade jag vetat att den risken fanns hade jag valt bort operationen !
    Ja, gud, alla nerver hänger ju ihop med ryggmärgen upp till hjärnan, inte så konstigt. Ditt inlägg fick mig att tänka efter lite extra inför en operation, vill avvakta lite till känner jag. Hittade på nätet också en sida om avvikelser i samband med just operationer av karpaltunnelsyndrom, folk som blivit skadade för livet.
    Synd att du drabbades, verkligen, måste vara hemskt för dig
  • Zygo
    Rottis77 skrev 2011-02-01 06:21:55 följande:
    Men häng inte upp dig på en sak nu! Tänk på att det aktiskt är 13 år sedan denna operationen ägde rum och rutiner har säkert ändrats + blivit bättre, visst olycker händer även den bästa läkaren.

Jag opererade båda mina under senaste graviditeten och det är 1 år sedan och det blev bra. 
    Jag är mest tveksam till att göra något just nu eftersom jag då inte kommer kunna ta hand om min nyfödda, hur byta blöja och lyfta/bära på henne med gipsad hand?
  • Zygo
    Lilla JJ skrev 2011-02-01 10:36:53 följande:
    Jag förlorade känseln, hade svår värk och domningar från v.25. Det tog ca 10 veckor innan det försvann. Det blev gradvis bättre och bättre. Efter tio veckor var det borta på dagen och efter 12 veckor var det även borta på natten. Nu 6 månader efter känner jag inget.
    10 veckor efter förlossningen? Båda händerna?

Gud vad jag hoppas på att jag också får det så....
  • Zygo
    förvirrande skrev 2011-02-01 09:13:58 följande:
    Varför inte satsa på alternativ behandling innan du lägger dig under kniven?
    Som?
  • Zygo
    svirr skrev 2011-02-01 13:44:20 följande:

Det är olika på olika ställen, här gipsar vi, men en del ställen gör det inte.
    Går det över av sig själv utan att man hinner få permanent skada är väl oskuret bäst, ingen op är ju helt riskfri.

TS, om du blir gipsad kommer du att vara sjukskriven och din partner kan ta föräldradagar, och hursomhelst måste du ju kunna sjukskriva dig själv en vecka, och att h*n då är hemma.

Men sambon pluggar och kan inte strunta i studierna så länge, plus att han själv inte kan ta henne hela tiden dygnet runt ju, hon äter med 1,5 timmes mellanrum.
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom kvar efter förlossningen?