• Anonym

ge bort pengar anonymt?

Det finns en person i min närhet som har det tufft.
    Vill hjälpa, men vill inte att h'n ska känna sig i tacksamhetsskuld till mig.
    Har funderat länge på hur jag ska göra.
    Hur tror ni (självklart kan ni inte säkert säga eftersom ni inte känner personen men utgå från er själva) att det känns om det ligger ett brev med ganska mycket pengar och ett anonymt kort i brevlådan en dag?

• Svar på tråden ge bort pengar anonymt?
  • Anonym

Jag hade tackat och bugat....

• sextiotalist

Jag hade blivit väldigt glad och tacksam.

• Anonym

I första hand känns det ju spontant lite läskigt att någon bara gjort så, men sen tror jag man hade blivit glad. Vet personen att du vill hjälpa? Isf luskar h*n väl ut det ändå om denne skulle vara hälften så nyfiken som jag :)

• Anonym (Har det svårt)

Jag har pga. olika anledningar, för att förtydliga mig lite för att slippa alla påhopp på FL så kan jag säga så här att jag är ensamstående uppväxt med att "#Ja men X fixar det hon är ju så duktig" hela livet så att be om hjälp från mina föräldrar tex. har det aldrig varit tal om då de alltid avfärdat mina försök med "Ja, men det fixar du...:"

När mitt barn sedan blev sjukt en längre tid (vi låg inne på sjukhus länge) och jag då inte kunde jobba utan var tvungen att Vabba så förälorade jag extremt mycket av min inkomst under lång tid detta plus att FK (trots att jag skickat in alla läkarintyg etc. som behövdes) dröjde med utbetalningarna (de skylde på att det var lång handläggningstid för just mitt ärende) i 3 månader från att jag anmält VAB så hamnade jag rätt djupt ner i skiten - jag betalar än idag (4 år senare) av på mina skulder jag drog på mig då (Räkningar jag OMÖJLIGT kunde betala).

MEd min bakgrund skulle jag bli oerhört glad och tacksam - de pengarna skulel gå till att betala av mina skulder hos Fogden för att få det bättre framöver MEN har den du tänker ge pengarna till missbruksproblem eller annan problematik där du misstänker att pengarna skulel hamna istället så tror jag att personen i fråga blir gladare (i långa loppet) av att du betalar av ett par räkningar eller storhandlar mat åt den....

Hur som helst tycker jag din vän ska vara oerhört glad över att ha dig som vän!

• Hallonmumsan

har du tillgång till personens räkningar? kanske betala in en hyra eller el räkning. det kan du ju göra annonymt

• Anonym

Ja, kanske personen luskar lite
    Hade nog jag också gjort.
    Men det finns nog rätt många personer som skulle kunna gjort samma sak i personens närhet.
    Inte hela världen för mig egentligen om det "kommer fram" att det är jag.
    Men jag vill inte att h'n ska känna sig i underläge/behöva känna tacksamhet.
    Däremot tänker jag att jag som råkar ha det lite bättre gärna vill hjälpa någon som av diverse orsaker har det lite sämre.

• Anonym

Det går inte att göra så att du, för personens skull, kan ge pengarna och vill h*n inte ta emot dem så säga att h*n kan se det som ett lån? Jag tänker att det både kan vara jätteskönt för vissa att få pengar men för andra kanske det känns som ett nederlag. Ett lån utan ränta däremot kan kännas lättare att ta emot.
    Du känner din vän bäst. Kanske tar h*n tacksamt emot eller så skäms h*n.

Jättefin tanke av dig!

• Anonym

Vänner är vi men jag har inte tillgång till personens privatekonomi som räkningar, kontonr etc.
    Det har jag nog inte med någon av mina vänner :) 
    Det finns inte något missbruk alls med i bilden,
    en skötsam person som haft det mycket tufft helt enkelt.

• Anonym

Kör i vind! Även om personen får reda på att det är du blir budskapet tydligare att du verkligen vill GE bort pengarna utan några återkrav. :)

• Anonym

Ni verkar övervägande positiva :)
    Då går jag nog på den magkänslan och gör så.
    Känns bra.
    Tack för input! 

Svar på tråden ge bort pengar anonymt?