• ffestligt

skavsår bakom örat?

Hej! Min son på 5 månader har fått som ett skavsår bakom ena örat, han verkar inte störa sig när man smörjer och gör rent där, men det verkar inte bli bättre med dom sakerna vi testat! Har pratat med barnläkaren och dom sa att vi skulle smörja men dom sa aldrig med vilken salva.. har ni något tips eller förslag vad vi ska göra så uppskattas det :)

• Svar på tråden skavsår bakom örat?
  • Sanningsdan

Hade mkt besvär med sprickbildning i örats nederkant med sonen när han var bebis. Blev till sist rejält infekterat. Jag rekommenderar att varva hydrokortison med en rejält mjukgörande kräm, exempelvis Locobase Repair. Använd båda ca 2 ggr/dag. Kolla med BVC om ni känner er osäkra med mitt råd.

• Emmizen87

Dottern hade som torra sår bakom öronen.. smörjde in med lite olja morgon å kväll så försvann de..

• bizzziie

Jag använder bephanten bakom min 5-månaders öron, superbra och inte lika kladdigt och lika mkt lukt som inotyol..!

• Zeran

Har din son skorv? Många ggr,( inte alltid) hänger det ihop med skorven... Min son blir röd o typ fjällar bakom öronen, jag smörjer med Efamol olja 2 ggr om dagen både bakom öronen o på huvudet mot skorven....

• JoisH

Min hade med som ett skavsår som geggade sig och så...Va på Bvc och läkaren tittade på det.Hon sa att jag skulle tvtätta med alsolösning 3ggr/dag (det är uttorkande) Sen skrev hon ut en kortisonsalva (fucidin) Det tog tre dagar och sen var det i stort sett helt borta.

• vittra

Vi hade lite så med stora tjejen men när vi började smörja med vanlig olja (vi använder rapsolja eller olivolja till barnen) försvann det direkt. Minsta har inga sådana problem men så har hon blivit masserad i olja redan från början också

Tycker personligen att det bara är onödigt att krångla till det med en massa olika salvor, krämer och kortison (!) bara för lite torra sår eller områden... i värsta fall förvärrar det bara saken eller drar ut på verkningsprocessen!

• vittra

Kanske ska tillägga att om det blivit ordentliga sår som vägrar läka och blir infekterat såklart att man kan behöva ta till något extra, som kortisonbehandling, men inte om det bara är lite rött och flagnar som han inte ens störs av.

Svar på tråden skavsår bakom örat?