• vittra

skavsår bakom örat?

Vi hade lite så med stora tjejen men när vi började smörja med vanlig olja (vi använder rapsolja eller olivolja till barnen) försvann det direkt. Minsta har inga sådana problem men så har hon blivit masserad i olja redan från början också

Tycker personligen att det bara är onödigt att krångla till det med en massa olika salvor, krämer och kortison (!) bara för lite torra sår eller områden... i värsta fall förvärrar det bara saken eller drar ut på verkningsprocessen!

• vittra

Kanske ska tillägga att om det blivit ordentliga sår som vägrar läka och blir infekterat såklart att man kan behöva ta till något extra, som kortisonbehandling, men inte om det bara är lite rött och flagnar som han inte ens störs av.

• vittra
    mildamatildas skrev 2011-01-31 22:45:02 följande:
    Krångla till och krångla till....till barn med atopisk hud med eksem så hjälper sällan något annat än kortison. Oljor och mjukgörande har man ju oftast försökt med i månader innan man tar till kortison.
    Ja men vem har pratat om eksem och atopisk hud?
    Inser absolut att det finns de som behöver kortison men nu handlar det ju bara om lite skavsår bakom örat!

Dock är det rätt intressant att vi fick höra att äldsta dottern hade atopisk hud och allt möjligt när hon var bebis och fick diverse salvor och krämer av bvc men när vi började med vanlig olja, eller till en början weledas salvor som ju är just olja, så försvann plötsligt alla problem. Min erfarenhet är att det inte alls är särskilt vanligt att testa med tex rapsolja eller olivolja, snarare är det väl det sista folk i allmänhet tänker på då man vanligtvis använder det till maten...

Så ja, jag tycker helt klart att man krånglar till det om man börjar med diverse kortisonkurer i detta fall.
  • vittra
    JoisH skrev 2011-01-31 22:56:35 följande:
    Hon skrev ju "som ett skavsår" Hon frågar om tips....Du tipsar om oljor,för min hjälpte det med kortison....
    Jamen nu svarade jag ju till Mildamatildas som dementerade mitt inlägg. Jag har inte sagt något om att du blev hjälpt av kortison. Men det finns som sagt annat man kan testa innan, enligt mig. Därav "krångla till". Men det klart att det är bra att hon får olika tips!
Svar på tråden skavsår bakom örat?