• Lajkie

Bebis med Urinvägsinfektion?! SE HIT!

Jag misstänker UVI hos min son. Han har feber på runt 38-38,5 grader. I vågor blir han skogstokig och verkligen stel som en pinne av smärta som jag misstänker är han när då ev kissar (han är annars en väldigt glad pojke), hans kiss luktade starkt samt var väldigt, väldigt koncentrerat.... orange/rött.
    Vår läkarjävel (ursäkta) vägrar ta in oss på undersökning. Jag blir så frustrerad på detta. Jag hoppas det inte är något, och bara att han har ont i magen eller något, men när det gäller småbarn kan man väl åtminstone ta in dem på koll...
    Han har haft feber sen i måndags, alltså i en vecka och den har pendlat hejvilt mellan 37,5-39,5.

Läkarn påstod att det är i princip omöjigt/väldigt ovanligt att småpojkar får UVI, men enligt vad jag läst mig till på internet (growing people bla) så var det vanligare att bebispojkar fick UVI än flickor.... han är 10 månader.

Vad tror ni?

Han har varit förkyld förra veckan också med tillhörande hosta. Var på badhuset i måndags också, det var då han fick feber efteråt.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Svar på tråden Bebis med Urinvägsinfektion?! SE HIT!
  • Philippa

Jag hade gått dit och vägrat lämna stället innan de tagit uvi-prover.....

Stå på dig!

• sossa

Är det bvc eller vårdcentral läkare, det finns inget sjukhus du kan ringa och rådfråga med och få komma på undersökning?

Verkar ju mycket märkligt att läkarn inte tar in er på koll...

• Lajkie

Ja nu har jag satt på han en plastpåse i blöjan och ska åka till BVC istället så fort han kissat.

Läkaren idiotförklarade mig typ "Ja men du förstår väl att barn blir jättesjuka när dom har UVI. Över 40 graders feber."

Men enl vad jag läst så behöver det inte alls vara så; 
    Här är text från Growing People. Där står det att febern inte alls behöver vara så hög om det UVI, utan om det är njurinfektion.

Symtomen beror på vilken del av urinvägarna som blir inflammerad.

Vid njurinfektion är det viktigaste symtomet hög feber, vanligen 39-41 grader. Äldre barn kan klaga över att de har ont i sidan eller ländryggen men detta är ovanligt före 4-5 års ålder. Mer okarakteristiska symtom som kräkningar kan förekomma, liksom allmänpåverkan.

Om barnet har en infektion i urinblåsan och urinröret är symtomen oftast mest påtagliga när barnet kissar. Det vanligaste är

att det svider när barnet kissar att barnet behöver kissa ofta att det har svårt att hålla tätt.

Ibland gör det också ont i nedre delen av magen. En lätt temperaturstegring kan finnas, men om temperaturen kommer upp till 38,5 grader eller mer rör det sig sannolikt om njurinfektion. Vid blåsinfektion ser man ganska ofta, i omkring 20 procent, att urinen är röd som tecken på att den inflammerade slemhinnan har lätt för att blöda.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Frediza1980

hej! stå på dig!!! min son fick uvi när han var 5 månader, han hade så hög sänka och var så dålig så vi låg inne en vecka.... så åk till sjukhuset om vc inte lyssnar!

• Lajkie
    sossa skrev 2011-01-31 10:59:03 följande:

Är det bvc eller vårdcentral läkare, det finns inget sjukhus du kan ringa och rådfråga med och få komma på undersökning?

Verkar ju mycket märkligt att läkarn inte tar in er på koll...

Ja vi har ju en privatläkare, en idiot som visat denna sida tidigare. Hans mottagning ligger separat.
     Ska byta direkt när jag åker ner på Vårdcentralen/BVC idag. Sjukhuset ligger 7 mil bort, men jag får se om jag kan få ett urinprov nu härhemma (har rör hemma) så man kan få testa på BVC bara och isf bli vidareskickad.
  • Frediza1980

vi har haft samma problem, sökte vård på vc hos den läkare vi har för min son var dålig igen, alla hostar fick vi tillsvar.. gick till en annan läkare som kolla ordentligt, då har plutten både lunginflammation och öroninlammation.. så det är bra att du går till någon annan! lycka till.

• Lajkie

Skriver om resultat sen! Hoppas att det inte är UVI utan bara förkylning/magknip.

• snorkråka

Åk till barnakuten! Det är absolut möjligt för små pojkar att få uvi, min son hade det när han var fyra månader, fast en njurbäckeninflammation. Vi låg inlagda i tre dagar, sen följde två år av undersökningar, ultraljud av njurar, och kontraströntgen, samt penicillin i 1,5 år i förebyggande syfte, allt för att utesluta reflux i njurarna.  Så ring din läkare och be honom uppdatera sig på refluxfronten och åk sen till en riktig doktor!

• Lajkie

Nu har jag fått ett till ett urinprov =) Tog några timmar.... Och tid på BVC!

• Lajkie

Han hade en lätt uvi enl BVC. 2+ På lappen från labb stod Leu 2+. Ph: 7.
    Vi ska invänta svar på odling.

• anju79

Fick ni behandling nu då? Gå till din vanliga läkare o tryck upp det i ansikete på honom. Vilken skitläkare som inte tar sånt på allvar. Bra att du stod på dig o fick det kollat!!

Svar på tråden Bebis med Urinvägsinfektion?! SE HIT!