hon kliar sig så mycket!!
min tik på 8 månader kliar sig i tid och otid... ibland i öronen (som vi inte ens får kika i längre och ABSOLUT inte rengöra) och ibland på kroppen...
Varför gör hon så?
Hon är i övrigt frisk och pigg..
min tik på 8 månader kliar sig i tid och otid... ibland i öronen (som vi inte ens får kika i längre och ABSOLUT inte rengöra) och ibland på kroppen...
Varför gör hon så?
Hon är i övrigt frisk och pigg..
Vår jycke kliade sig rätt mycket tidigare. Vi var till veterinären med honom, och de föreslog ett foderbyte (och satte honom på cortison-kur), så vi körde med Hill's Sensitive Skin istället. Då blev det mycket bättre. Tyvärr verkar det som att hundens mage reagerar på det, så nu har vi bytt till Royal Canin Sensitive istället, och det funkar också bra mot klådan. Försökte byta tillbaka till vanlig mat en gång (Hill's är ju inte det billigaste...) men då började han klia sig mer.
Tycker också att det kan bli lite mer kliande den här tiden på året, när luften är torr.
Tycker dock att du ska ringa en veterinär och höra vad de säger!
Låter precis som min förra hund! Hon tappade i och för sig mycket päls också. Det blev aldrig riktigt klarlagt vad problemet var, men troligen rör det sig om allergi, men hon blev aldrig riktigt bra under tiden jag hade henne.
Prata med en veterinär eller gå till en homeopat - många har blivit hjälpt där när inte veterinärvården har räckt till.
kanske skulle testa att byta foder =)
Fasen att det är så dyrt med veterinär :(
Ja, det kostar ju en hel del med veterinär, men samtidigt är det kanske bättre att du pratar med nån, åtminstone på telefon, innan du börjar testa nytt foder...
Våran förra hud började klia sig när han var runt 6 månader.
Han kliade så mycket att det gick hål och han fälde jätte mycket päls.
Ta hunden till en vet, vänta inte för det är plogsamt för hunden. Vi fick knappt röra våran i slutet för han var öm.
Alltid bra att kolla upp när de börjar klia sig. Våran var allergisk men mot vad vet vi inte.
En hund som kliar sig mycket ska till veterinär. Orsakerna är många.
Att byta foder utan att veta vad man är ute efter och vad man gör känns inte som en genomtänkt idé.
Och ja, det är dyrt med veterinärer men man får en del också. Vården för våra husdjur är tämligen avancerad idag. Och därmed också kostsam naturligtvis (för det är långt ifrån gratis för veterinären att driva en klinik).
En försäkring är nästan ett måste i dagens läge och ett billigt skydd ändå.
men försäkringen täcker väll inte veterinärsbesök?? Vill inte snåla på mina lilla vovve.. men killen blev nyss av med jobbet och vi kämpar för att få mat på bordet =(
Ett vetbesök brukar ligga mellan 200-300 kr.
Men eftersom hon kliar sig vill de kanske göra prov det går på ca 1000.
När vi var först hos vet så tog de skabbprov för de trodde dte var det först. Vi betalade då 900 kr. återbesök sedan var ca 2000. Sedan fick vi massa mediciner och annat.
Så vist det blir en summa men det är värt det.
Vi har dte inte så jätte bra med pengar heller men aldrig att jag skulle låta mitt djur lida för det.
Blir det medicin så står försäkringen för det eller jag vet inte vad ni har, vi hade agria. Alla besök tog de också men inte själva testerna.
uscha.. =(
ja vad gör man.. vi har henne försäkrad hos folksam..
200-300 fixar vi ju.. men inte mycket mer tyvär.. Åhh.. satans! Hoppas hon blir bättre...
Det kanske har nått samband med att hon löper?? hon har kliat sen hon börja.. ca 2 veckor
RÄVSKABB är det första jag tänker på!!
men tänk på detta:
det behövs INTE blodprov även om veterinären börjar babbla levernedsatt funktion, hundeksem, magproblem och gud vet allt vad hemska symptom de kommer på. (en människa med huvudvärk har sällan en tumör i hjärnan, men visst kan det vara så men det förutsätter man inte)
bästa behandlingen enligt mig är spruta. Ni åker till veterinären får en spruta 10 dagar senare får hon den andra. Sen är det klart och skabben är borta (på köpet blir de avmaskade och hela grejen)
Leta upp den veterinär som inte behöver ta blodprov på allt, testa med att ge sprutor försvinner det inte då kan de gå in och göra blodprover. Blodprover är så sabla dyrt (vi hade en katt som fått en lätt infektion i ögat och vi visste att han inte behövde något annat är lite kräm för det. Vår vanliga veterinär var bortrest och vi var ju tvugna få behandlig. Så vad vi i vanliga fall har betalat ca 100 kr för gick på hela 3700. Men då fick vi ju fina hemskickade papper på att det var inget annat än en vanlig infektion pga något skräp han fått in i ögat. Som om vi inte VISSTE om det från första början!!)
Med spruta antar jag att du menar ett ivermectin-preparat.
Detta ska inte ges till hundar! Det är inte registrerat för djurslaget hund, biverkningarna är få men svåra och det finns bra preparat som alternativ nuförtiden!
Följande finns:
Tabletter -relativt dyrt
Badning -billigt, effektivt men tidsödande
Spot on preparat -rätt dyrt, enkelt och effektivt
Glöm inte att sanera hundens sovplats(-er) i samband med behandling.
100 kr för ett vetbesök låter som svarta pengar i mina öron.
hon sover ju oftast i våran säng.. kan vi bli smittade??
vi badade henne igår.. men hon kliar sig ännu.. vi funderar på om hon kanske är uttråkad??
Hur är det nu med denna spruta? bra eller inte?
Observera att man inte kan diagnostisera via sådant här forum!!
Rävskabb är den variant som drabbar hund. Orsaken är ett litet sexbent djur (parasit) som lever och förökar sig i huden hos hunden.
Skabbdjuret kan gå över på människa men kan inte fortsätta leva och föröka sig där. Däremot finns det människor som får små utslag av skabbdjuren. Dessa går över.
Med badning som behandling menade jag medicinskt bad. Preparatet heter Sebacil och är receptbelagt.
Skabb är en vanlig orsak till klåda hos hund men inte den enda!!
En hund där klådan kan anses som besvärande för hunden ska till veterinär (om inte orsaken till klådan är fullt uppenbar och effektivt kan behandlas på hemmaplan naturligtvis).
De behandlingar som finns att tillgå mot skabb för hund är:
Tabletter (Interceptor)
Bad (Sebacil)
Spot-on (Stronghold)
Vi har i alla år använt oss av den metoden och det har också varit den metoden som vi blivit rekommenderade av både hundfolk, veterinärer etc. Ingen av våra hundar har någonsin fått en biverkning och vi har alltid hört efter om biverkningar. Vad den heter har jag inte i huvudet, nåja.
100 kr var inte svarta pengar, det är vad behandlingen kostar. Eftersom det inte är en stor klinik så finns det ingen klinikavgift, eller besöksavgift utan man betalar enbart för den behandling man får. Vi får kanske något bättre pris eftersom vi alltid i alla år anlitat samma veterinär även när vi bodde 30 mil ifrån. Vad vet jag, men om jag skulle ta något av våra djur till en klinik här där vi bor så kostar det minimum 500 kr och då är poloklinikavgiften på 250-350 kr beroende på dag och tid och när man beställde tiden.
Mmm låter som öronskabb.
Hade vår kisse. O han kliade massa kring ansiktet o öronen.
Se till o kolla upp det, inte bra om det går ner i hörselgången.
Vi fick droppar att tvätta öronen med o sen spot-on att
lägga i nacken.
Det kan ju vara någon öroninfektion också. Jag skulle absolut åka till veterinären för att få veta!