Inlägg från: UWO BaraJag |Visa alla inlägg
  • UWO BaraJag

hon kliar sig så mycket!!

En hund som kliar sig mycket ska till veterinär. Orsakerna är många.
    Att byta foder utan att veta vad man är ute efter och vad man gör känns inte som en genomtänkt idé.

Och ja, det är dyrt med veterinärer men man får en del också. Vården för våra husdjur är tämligen avancerad idag. Och därmed också kostsam naturligtvis (för det är långt ifrån gratis för veterinären att driva en klinik).

En försäkring är nästan ett måste i dagens läge och ett billigt skydd ändå.

• UWO BaraJag

Med spruta antar jag att du menar ett ivermectin-preparat.

Detta ska inte ges till hundar! Det är inte registrerat för djurslaget hund, biverkningarna är få men svåra och det finns bra preparat som alternativ nuförtiden!
    Följande finns:
    Tabletter -relativt dyrt
    Badning -billigt, effektivt men tidsödande
    Spot on preparat -rätt dyrt, enkelt och effektivt

Glöm inte att sanera hundens sovplats(-er) i samband med behandling.

100 kr för ett vetbesök låter som svarta pengar i mina öron.

• UWO BaraJag

Observera att man inte kan diagnostisera via sådant här forum!!

Rävskabb är den variant som drabbar hund. Orsaken är ett litet sexbent djur (parasit) som lever och förökar sig i huden hos hunden.
    Skabbdjuret kan gå över på människa men kan inte fortsätta leva och föröka sig där. Däremot finns det människor som får små utslag av skabbdjuren. Dessa går över.

Med badning som behandling menade jag medicinskt bad. Preparatet heter Sebacil och är receptbelagt.

Skabb är en vanlig orsak till klåda hos hund men inte den enda!!
    En hund där klådan kan anses som besvärande för hunden ska till veterinär (om inte orsaken till klådan är fullt uppenbar och effektivt kan behandlas på hemmaplan naturligtvis).

De behandlingar som finns att tillgå mot skabb för hund är:
    Tabletter (Interceptor)
    Bad (Sebacil)
    Spot-on (Stronghold)

Svar på tråden hon kliar sig så mycket!!