• Frk Svår

Aktiebolag, lön, vinst och FP/SGI?

Jag är lite nyfiken på hur reglerna kring SGI och FP ser ut när det gäller nystartat AB. Jag kikade på Försäkringskassans hemsida och vad jag förstår det så kan man få en SGI motsvarande vad en anställd skulle få för liknande arbete. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst

Jag tolkar detta som att om man i början inte har möjlighet att ta ut lön utan kanske får se vad man ev kan ta ut i vinst (och på vinsten räknas ju ingen SGI utan det är ju enbart på lön om jag förstått det korrekt) så har man ändå en trygghet i att du får en SGI baserad på vad en anställd skulle tjänat om han/hon gjorde samma uppgifter.

Någon som vet?

• Svar på tråden Aktiebolag, lön, vinst och FP/SGI?
  • Bolaget

Den regeln gäller ju för egenföretagare dvs de som driver enskild firma just för att de inte har någon lön utan bara får ett resultat av verksamheten.

I ett AB är du anställd och följer alltså precis samma regler som gäller alla anställda

• Frk Svår

Aaah, det var en hake alltså. Det lät enna för bra för att vara sant

• Mamma 04 och 06

Ja, FP beräknas som vanligt för AB. Dock har man tydligen samma regler som egenföretagare vad det gäller akassa, typ att man baserar den på förra årets lön eller snittet av de två senaste åren. Ej helt säker på hur det ligger till, måste också sätta mig in i det hela då min man har startat ett AB förra året.

Generellt är det svårt att läsa sig till vad som gäller då termerna ny företagare/egen företagare ibland även används till de som nyligen startat AB.

• Frk Svår
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-02 23:19:54 följande:
    Ja, FP beräknas som vanligt för AB. Dock har man tydligen samma regler som egenföretagare vad det gäller akassa, typ att man baserar den på förra årets lön eller snittet av de två senaste åren. Ej helt säker på hur det ligger till, måste också sätta mig in i det hela då min man har startat ett AB förra året.

Generellt är det svårt att läsa sig till vad som gäller då termerna ny företagare/egen företagare ibland även används till de som nyligen startat AB.
    Ja, terminologin verkar ju inte vara helt och hållet enhetlig...
Svar på tråden Aktiebolag, lön, vinst och FP/SGI?