• Anonym (rrrrr)

Jag är snart 30 och kan inte säga "r"

Har mått så dåligt så länge över att jag inte kan säga r. Har aldrig kunnat säga det.
    Kanske låter löjligt, men jag är en jättesocial person som älskar att vara bland människor. Men jag undviker många situationer pga detta. När jag pratar säger många VA?? Vad sa du? och då försöker jag hitta andra ord att förklara med som inte innehåller r. Ibland blir det nästan löjligt och jag har otaliga gånger låtsas att jag inte kan svaret på en fråga trots jag vet det.

Nya människor jag möter frågar alltid vart jag kommer ifrån eftersom jag pratar som jag gör..

Igår frågade min 5-åriga pojke mig varför jag pratar så konstigt. När jag frågade vad han menade härmade han mina r och sa att "så säger man ju inte mamma... "
    Förklarade att vissa har svårt att säga r och vissa har svårt att säga tex s. Men då sa han: Vilken tur att jag lärde mig säga r, annars hade jag blivit retad.

Jag är givetvis också jätteglad att han kan säga det eftersom jag inte vill att han ska genomgå samma sak som jag gjort.

Någon som vet om det är för sent för mig att lära mig? Tips på hur jag kan lära mig?

• Svar på tråden Jag är snart 30 och kan inte säga "r"
  • Anonym (talpedagog?)

Du får väl kontakta talpedagog via din husläkare.

• Parniara

Har du inte gått hos logoped som barn?

• Snabeldrake

Dum fråga nu kanske men hur låter dina R idag? Talpedagog är nog bästa sättet att komma till rätta med saken i fråga.

• talare

kan du inte säga det alls? eller det blir ett annat ljud tex j? eller säger du r annorlunda jämför med andra med samma dialekt (tex stockholmska/skånska R)?

• tjoohalia

jag kunde inte säga "r" när jag var liten. det är ju inget ovanligt när man är liten iofs.
    fick gå hos talpedagog gissar jag på. eller jag vet inte vad hon var, fick gå ifrån vissa
    lektioner för att gå till en annan lärare på skolan som jobbade som stödlärare.
    däremot kommer det tillbaka ibland nu även i vuxen ålder när man är stressad eller inte
    mår bra. jag förstår att det är jobbigt. jag hade kort tungband som barn, klippte det aldrig och
    det är fortfarande rätt kort tyckte läkaren som klippte mitt yngsta barns tungband
    för att han varken kunde suga på bröst eller flaska.
    det kan ju vara att du har kort tungband, men kontakta med talpedagog
    lycka till!

• Anonym (franska)

Har du aldrig fått gå hos logoped eller talpedagog?
    Svenska r har jag inga problem med med fröken i högstadiet hade mig att öva på franska 'r' inför hela klassen, jag har inte förlåtit henne för det ännu och det är över 20 år sedan!

• Livisu
    Anonym (franska) skrev 2011-01-31 13:12:44 följande:
    Har du aldrig fått gå hos logoped eller talpedagog?
    Svenska r har jag inga problem med med fröken i högstadiet hade mig att öva på franska 'r' inför hela klassen, jag har inte förlåtit henne för det ännu och det är över 20 år sedan!
    Så utsättande!
  • Anonym (rrrrr)

Jag gick hos en talpedagog när jag var mellan 7-9 år, men när jag började mellanstadiet fick jag ingen. Och jag skämdes för mycket för att fråga... Alla sa att det rättar till sig när man blir äldre.. Usch vad mobbad man blev för detta. Och så sjukt att jag inte kan släppa det..

Det blir inga skånska r utan mer att tungan bara ligger still vid framtänderna... svårt att förklara... Den kan liksom inte vibrera. Säger inte j eller l istället för r, utan det blir mer ett slappt r.. Hmm...någon som förstår...? :)

På retoriken i gymnasiet blev jag utskrattad när jag skulle prata om Franska Revolutionen. Denna känslan sitter i än idag. Barn vet jag kan vara elaka mot varandra, tyvärr är inte vuxna bättre.

Vad är det för skillnad på talpedagog och logoped? Kan man få tag i en sådan via vårdcentralen?

Tack för alla svar förresten....

Svar på tråden Jag är snart 30 och kan inte säga "r"