• maximum

Tror du att Atlantis låg i Bermuda triangeln?

Sen jag hörde teoin för några år sen så tror jag nog att det kanske är lite så.

Att den försvunna mystiska staden Atlantis låg i Bermuda triangeln på en ö. Ett vulkanutbrott skedde under vattnet och Atlantis med allas dess skatter försvann ner i djupet.

Idag förvinner skepp och flygplan inne i triangel på ett mystiskt sätt. Man tror det är gasbubblor som kommer upp ur en spricka i jorden som gör att syre och ytspänning försvinner och då sjunker båtarna.

Personligen tycker jag det är en häftig teori om än inte spännande. Bermuda är ett mysterium.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att Atlantis låg i Bermuda triangeln?
  • Caranlachiel

Nej, jag tror mer på teorin att Atlantis är Kreta.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, bermuda är inget mysterium, antal försvinnanden är inte signifikant mycket högre än på andra platser.

Atlantis är visserligen intressant ur en mytologisk synvinkel, men det är inte heller unikt för just atlantis utan samma teman återfinns lite överallt på jorden.

Båda "fenomenen" är intressanta men då främst hur historier kan sammanvävas.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • maximum

Om inte annat är det ju en bra grund till en bra skattjakts film, typ som "da vinci koden" och "national treasure" till oss som älskar såna filmer och myter mm

• Caranlachiel
    maximum skrev 2011-01-31 13:06:03 följande:
    Om inte annat är det ju en bra grund till en bra skattjakts film, typ som "da vinci koden" och "national treasure" till oss som älskar såna filmer och myter mm
    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • maximum

hmm bara jag och 3 andra som tror på denna teori. tyckte ju den va "logisk" och smart. men men roligt att läsa va andra tror.

• emmis82

finns nån teori om att atlantis låg/ligger på den sydamerikanska västkusten, den tror jag på.

• lykantrophona
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-31 12:43:48 följande:
    Nej, bermuda är inget mysterium, antal försvinnanden är inte signifikant mycket högre än på andra platser.
    Dessutom tycker jag det mest av allt verkar som att Platon hittade på Atlantis för att kunna berätta en bra historia.
  • Pentagram

Atlantis torde aldrig ha existerat och Bermudatriangeln är, statistiskt sett, inte farligare än andra områden.

Jaja, arkeologer i framtiden kommer säkert att ha hetska debatter om var Hogwarts egentligen var beläget...

• Aakashan

Jag trodde den låg någonstanns vid Santorini..... En teori jag har hört och även nånstanns vid sydamerika.

finns säkert fler

• Popov
    Dilmun låg i sydvästra Persien. Där de odödliga bodde. Platon beskriver staden i två dialoger, Timaios och Kritias, varav den senare slutar mitt i ett stycke. Enligt texten är historien om Atlantis ett minne som den grekiske statsmannen Solon fått höra av präster i den egyptiska staden Sais. Det är alltså inte en myt utan en litterär berättelse från början.
    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
Svar på tråden Tror du att Atlantis låg i Bermuda triangeln?