• Anonym (mamma)

Leker med sitt bajs

Mitt barn som är 2,5år har fått dille på att kladda med sitt eget bajs. Det händer i stort sett varje dag och har pågått i ungefär 6mån. H*n smörjer in sig själv från topp till tå eller på möbler, väggar och tv tex. Jag vet inte hur jag ska göra för att få henom att sluta med detta? Ibörjan tänkte jag att det bara var en fas men nu har det pågått i ett halvår, jag blir snart galen, så mysigt är det ju inte.

Någon som har tips, tar gärna emot från er som varit i samma situation?

Har hittills provat att nonchalera henom, säga till på skarpen, förklarat att man inte ska göra så. Nästa steg blir väl ihopsdda bodies och silvertejp på blöjan. H*n är inte intresserad av att gå på pottan ännu.

• Svar på tråden Leker med sitt bajs
  • Anonym

hur hinner h*n smeta in sig själv och allt runtomkring med bajs, vart är du under tiden eller sitter du och tittar på medan detta sker?

man lämnar väl inte en 2,5åring själv i många minuter. sen om det finns bajs i blöjan så byter man väl den? kan förstå att det kan bli miss ibland, att man inte märkt att blöjan är full och man samtidigt är i ett annat rum, det kan väl hända nån enstaka gång men att det sker varje dag låter faktiskt inte som om du har nån koll alls på ungen el?

sätt ett skärp i byxorna ocyh tejpa fast skärpfläppen så h*n inte kommer åt lika lätt, men du får väl ha bättre koll och byta blöja oftare.. kan väl inte vara så svårt?

• Anonym (mamma)

Nej, jag lämnar inte barnet själv i många minuter alls men när detta händer så går det väldigt fort. Mitt barn går inte med blöjan full i bajs, detta händer direkt h*n bajsar. Och nej, det funkar inte med skärp.

• Anonym

Vet inte hur du ska få bukt annat än att vaka över barnet hela tiden så att det inte får minsta chans att hinna göra så mer, när det gått en tid utan att ha gjort så på länge kanske beteendet är bortglömt??

• Anonym (likadant)

Vi hade det likadant för inte så längesen. Våra tvillingdöttrar lekte med bajs minst en gång i veckan! Dom smetade på väggarna och hela dom var inkletade i skit och jag tror till och med att dom åt av det ibland då dom hade bajs runt munnen. Vi skällde på dom och berättade hur äckligt det är att leka med bajs, att man kan bli sjuk om man äter det osv. Men ingenting hjälpte.
    Eller jo, tillslut tejpade vi runt blöjorna med silvertejp så att de inte kunde få upp blöjan eller stoppa ner handen och gräva. Det var det enda som hjälpte! Det kändes lite elakt men hellre det än att dom skulle leka med bajs! Men så fort vi inte hade tejp hemma så började dom igen :/
    Jag tror dom var runt ett år när dom började med det och i somras slutade dom, då var dom närmare 3 år.

Jag har inga goda råd att ge då dom bara slutade helt plötsligt... Det är tydligen ganska vanligt iallafall även om man inte hör om det så ofta (folk skäms väl kanske? Särskilt när folk kommer med kommentarer som Anonym #1)
    Men jag vill ändå visa att det finns fler som har haft det likadant så jag förstår hur du känner dig just nu!
    Hoppas att din dotter också slutar med detta beteende för det är inte kul när det händer!

• ThisIsMe
    Anonym skrev 2011-01-31 15:16:02 följande:
    hur hinner h*n smeta in sig själv och allt runtomkring med bajs, vart är du under tiden eller sitter du och tittar på medan detta sker?

man lämnar väl inte en 2,5åring själv i många minuter. sen om det finns bajs i blöjan så byter man väl den? kan förstå att det kan bli miss ibland, att man inte märkt att blöjan är full och man samtidigt är i ett annat rum, det kan väl hända nån enstaka gång men att det sker varje dag låter faktiskt inte som om du har nån koll alls på ungen el?

sätt ett skärp i byxorna ocyh tejpa fast skärpfläppen så h*n inte kommer åt lika lätt, men du får väl ha bättre koll och byta blöja oftare.. kan väl inte vara så svårt?
    Allvarligt? Menar du att en 2 ½-åring inte får t.ex. leka ifred inne på sitt rum?
  • Anonym (..)

Min systers dotter gjorde likadant, hon fick helt enkelt hålla stenkoll men det går som sagt sjukt snabbt så ibland lyckades hon ändå.
    Hon gjorde det en gång när jag var barnvakt också när hon var drygt 2 år. Bad hennes 5årige storebror att kolla henne medan jag snabbkissade. Hon verkade tycka det var skämmigt att följa med mig in på toa så jag tänkte att 10 sekunder gör inget om hon är själv med sin bror (hade jag behövt vara på toa längre hade jag ju tagit med henne ändå, hade inte vågat lämna henne då) men jodå, det hanns både bajsas och kladdas under dom sekundrarna jag kissade snabbtsnabbt. Helt sjukt.

• Anonym (mamma)
    Anonym (likadant) skrev 2011-01-31 17:22:36 följande:
    Vi hade det likadant för inte så längesen. Våra tvillingdöttrar lekte med bajs minst en gång i veckan! Dom smetade på väggarna och hela dom var inkletade i skit och jag tror till och med att dom åt av det ibland då dom hade bajs runt munnen. Vi skällde på dom och berättade hur äckligt det är att leka med bajs, att man kan bli sjuk om man äter det osv. Men ingenting hjälpte.
    Eller jo, tillslut tejpade vi runt blöjorna med silvertejp så att de inte kunde få upp blöjan eller stoppa ner handen och gräva. Det var det enda som hjälpte! Det kändes lite elakt men hellre det än att dom skulle leka med bajs! Men så fort vi inte hade tejp hemma så började dom igen :/
    Jag tror dom var runt ett år när dom började med det och i somras slutade dom, då var dom närmare 3 år.

Jag har inga goda råd att ge då dom bara slutade helt plötsligt... Det är tydligen ganska vanligt iallafall även om man inte hör om det så ofta (folk skäms väl kanske? Särskilt när folk kommer med kommentarer som Anonym #1)
    Men jag vill ändå visa att det finns fler som har haft det likadant så jag förstår hur du känner dig just nu!
    Hoppas att din dotter också slutar med detta beteende för det är inte kul när det händer!
    Skönt att höra att det är fler som haft problem. Det går ju så fruktansvärt fort, h*n bajsar, ner med händerna i blöjan och kladdar sen på både sig själv och saker som finns runtomkring. Jag förstår ju att det kommer att gå över så småningom men just nu är det rätt jobbigt.
  • Anonym (mamma)
    ThisIsMe skrev 2011-01-31 17:26:56 följande:
    Allvarligt? Menar du att en 2 ½-åring inte får t.ex. leka ifred inne på sitt rum?
    Det är väl där jag gör fel tydligen, jag låter mitt barn leka själv ibland och tittar till med jämna mellanrum :) Har ju även fler barn hemma så jag kan ju inte sitta och bevaka ett som en hök hela tiden.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (..) skrev 2011-01-31 17:34:25 följande:
    Min systers dotter gjorde likadant, hon fick helt enkelt hålla stenkoll men det går som sagt sjukt snabbt så ibland lyckades hon ändå.
    Hon gjorde det en gång när jag var barnvakt också när hon var drygt 2 år. Bad hennes 5årige storebror att kolla henne medan jag snabbkissade. Hon verkade tycka det var skämmigt att följa med mig in på toa så jag tänkte att 10 sekunder gör inget om hon är själv med sin bror (hade jag behövt vara på toa längre hade jag ju tagit med henne ändå, hade inte vågat lämna henne då) men jodå, det hanns både bajsas och kladdas under dom sekundrarna jag kissade snabbtsnabbt. Helt sjukt.
    Det är otroligt vad de kan vara effektiva ibland :)
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-01-31 15:07:24 följande:
    H*n är inte intresserad av att gå på pottan ännu.
    klart denne inte är intresserad av att gå på toa...den vet ju inte vad man gör där. lär ditt barn att gå på toa istället. är man 2.5år så är det läge att börja. alla 2åringar kan bli blöjfria, allt handlar om hur engagerad man är som förälder!
Svar på tråden Leker med sitt bajs