• Anonym (emetofoben)

Risk för magsjuka igen?

Vår treåring blev magsjuk förra helgen och kräktes två ggr. Efter mkt klorerande och spritande här hemma så har vi andra lyckats klara oss! Vi höll henne hemma tre dagar från dagis och i dag när vi lämnade henne sa de att tio stycken till på dagis hade blivit sjuka i fredags men att alla nu var tillbaka!!! 
    Känns ju spontant som att det var väldigt snäva marginaler att lämna tillbaka barnen idag? Om de insjuknade i fredags...
    Finns det risk att vår lilla nu blir sjuk igen eller kan de vara immuna ett tag efteråt?!

Har sån fruktansvärd kräkfobi så denna tiden på året är väldigt jobbig. Känns ju som en seger att själv ha klarat sig undan denna gång så man vill ju inte uppleva skiten en gång till....

Nån som har någon erfarenhet av detta när det går på dagis om det är vanligt att bli smittad igen? 

• Svar på tråden Risk för magsjuka igen?
  • Anonym

Man blir inte immun mot magsjuka...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-31 17:10:40 följande:
    Man blir inte immun mot magsjuka...
    man kan vara immun ett litet tag efteråt om det är samma virus som cirkulerar.
  • Anonym (emetofoben)

Hur länge är ett litet tag tro...en vecka? en månad?  Och ja, som du säger..om det är samma virus. Kan ju vara flera olika såklart som åker runt :( 

• Anonym
    Anonym (emetofoben) skrev 2011-01-31 17:14:20 följande:
    Hur länge är ett litet tag tro...en vecka? en månad?  Och ja, som du säger..om det är samma virus. Kan ju vara flera olika såklart som åker runt :( 
    troligtvis är det samma..   
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-31 17:13:08 följande:
    man kan vara immun ett litet tag efteråt om det är samma virus som cirkulerar.
    Nej. Magsjuka kan tex gå runt ett par gånger i familjen... Magsjukevirus sätter sig inte så pass djupt, eller vad man ska säga, att det skapar nån immunitet. Varken kort- eller långsiktig.
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym (emetofoben) skrev 2011-01-31 17:14:20 följande:
    Två veckor har jag hört men som sagt så gäller det bara för det virus du blivit smittad men och det finns olika stammar av caliciviruset och drabbas du av virus från olika stammar så räcker inte skyddet. Du får hoppas att det är samma de har haft allihop.

Jag förstår att jag inte riktigt förstår hur du har det även om jag verkligen AVSKYR att kräkas och också är väldigt rädd att smittas. Dock så arbetar jag som sjuksköterska och kan liksom inte säga att jag inte vill vårda patienter med calici. Därför är jag väldigt utsatt för smitta och måste nästan räkna med att ha det ett par gånger per år. Jag brukar försöka tänka på att det är otroligt ändå att kroppen kan känna igen ett virus som inte borde vara där - och automatiskt gör av sig med det, i detta fall genom kräkningar och/eller diarréer. Jag brukar även tänka efter varje gång jag hulkat: "jag klarade det. Jag lever. Man överlever faktiskt detta" och försöker upprepa så många sådana tankar jag bara kan. Det har faktiskt hjälpt mig. Man behöver stimulera de positiva tankarna också och inte bara katastroftankarna. Det tror jag på.

Det är hemskt men det går över. Och du dör inte även om det känns hemskt. Tänk på cancerpatienter som mår illa och kräks konstant. Blir du drabbad så går det i alla fall över. Vill inte förminska dina känslor eller din fobi, bara hjälpa. Kram! Och, vet du vad... de håller på att ta fram ett vaccin mot calici som förhoppningsvis kommer att finnas inom några år
  • Nyfiken gul

magsjuka kan gå om flera varv i samma familj innan det försvinner.

Om nu så många barn har blivit sjuka finns ju risk att nån inte är riktigt kry än och att det därmed finns risk att insjukna igen.

Och så får man ju tänka att barn kan ibland kräkas ändå utan att det är magsjuka och att det därför kan bli kräkningar igen bara några dagar senare för att det då ÄR riktig magsjuka.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-31 17:28:24 följande:
    Nej. Magsjuka kan tex gå runt ett par gånger i familjen... Magsjukevirus sätter sig inte så pass djupt, eller vad man ska säga, att det skapar nån immunitet. Varken kort- eller långsiktig.
    Det stämmer inte.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-31 17:32:53 följande:
    Det stämmer inte.
    Jo
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym skrev 2011-01-31 17:34:52 följande:
    Jo
    Ok, har du någon källa på det?
    (Glömde skriva under med min signatur förut)

För jag har flera som bekräftar att det inte stämmer.
  • Anonym
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2011-01-31 17:41:21 följande:
    Ok, har du någon källa på det?
    (Glömde skriva under med min signatur förut)

För jag har flera som bekräftar att det inte stämmer.
    Men varför kommer inte DU med nån källa då?
    Att du skrivit under med "sjuksköterska" skiter jag fullständigt i (även jag har den utbildningen i botten )
  • Anonym

vadå? visst kan man sjukna om igen i magsjuka?

Det gör vi jämt och ständigt.. det tar säkert två veckor varje gång innan vi blir av med skiten i vår familj för det går två varv runt innan det ger sig av och försvinner.

och vi sanerar från golv till tak redan vid första kräkningen för att slippa smittan men det hjälps inte hur vi än tvättar, spritar och är isolerade.

• Anonym (sjuksköterska)

Ok, om inte du vill börja så kan väl jag

Exempel 1
    "Efter att ha haft vinterkräksjuka kan man ha ett visst kortvarigt skydd mot sjukdomen, så kallad immunitet. Men man kan bli sjuk flera gånger.

(källa: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Vinterkraksjukan/)

Exempel 2
    Immunitet efter genomgången sjukdom är kortvarig och virus inom gruppen har olika genomtyper, vilket innebär att man kan bli sjuk flera gånger.

(källa: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp)

Exempel 3
    När man har haft kräksjukan blir man immun en viss tid men kan sedan drabbas igen.

(källa: sjukvardsguiden.se/kraksjuka.html)

Alltså: skyddet är kortvarigt men visst blir man immun en kort tid efter sjukdomsutbrottet. Vilket var just det TS undrade efter eftersom barnen som varit sjuka i fredags var tillbaka redan idag och hon undrade om hon kunde bli smittad igen om det är samma virus.

Nu ser jag fram emot att se var du har läst att detta inte stämmer.

• Anonym (emetofob)

man blir immun mot SAMMA virus 2-3 veckor (källan är från smittskyddsinstitutet). Men om det är ett annat så är man inte immun och det är ju svårt att veta om det är samma.
    Att man smittar om varandra i samma familj är inte vanligt alls, om man inte hade någon immunitet mot samma virus skulle en familj som drabbats ha det konstant.

Så du får hoppas det är samma virus. Är själv emetofob (spyfobi).

• Anonym (emetofob)

Om det är så att man har det hemma i 2 veckor är det antagligen för att man inte kommit tillbaka efter sin egen sjuka. Barn kan ex få återfall fast de inte är omsmittade så att säga. De kan kräkas efter 2-3 dagar igen för att de kanske ätit nåt olämpligt som magen inte orkat med osv.
    Men nej att man smittas om, det stämmer inte då skulle man vara sjuk jämnt.

• Fiaz

TS, Flera av mina vänner jobbar på dagis och förskolor och dom äter alltid vitpepparkorn när dom vet att det går magjukan på dagis och bland barnen!
    Testa det.
    Jag vet känslan, hade en fruktansvärd kräkfobi för några år sedan, men sakta och säkert så går det faktiskt helt OK nu, inte för att jag gillar det men jag fixar det numera själv...Förut var jag nästan tvungen att ha någon med på toa.. (töntigt jag vet)
    Men som "sjuksköterska" skrev : Man överlever och man dör inte av det :) Dessutom så blir man ju av med viruset :)

• Viktor 381

Jag ser att det är många som likt jag själv är rädda för att kräkas. Efter en riktig monstermagsjuka som jag drog på mig i Spanien för 15 år sen har jag dock lärt mig en del om att kräkas och vill bidra med ett par råd. Vid det tillfället kräktes jag var femtonde minut de första 24 timmarna och sen en gång i timmen de kommande 12 timmarna. - Kraftiga diarréer - Slutade på infektionskliniken med 3 liter dropp. Dock så inget ont som inte för något gott med sig. Jag lärde mig att kräkas!!

Din kropp vet vad den gör.

1. Håll inte emot - Det är därför det gör ont.
    2. Tänk inte på något - försök att bara vara 
    3. De första timmarna - drick minst ett glas vatten eller cola blandat med vatten efter varje kräkning. Man fastnar inte i krampläget lika länge då. Det gör mindre ont.

Punkt 3 är fullt möjligt under vinterkräksjukan i alla fall för mig, även om det leder till att jag mår illa och kräks igen. I den spanska varianten ovan var det värre för då kunde jag inte svälja mer än en tesked utan att det omedelbart resulterade i en kräkning.

Lycka till med er kräksjuka - jag har just genomlidit årets vinterkräksjuka och ska åka till affären och köpa klorin. Sidenote: Sprit hjälper inte eftersom viruset inte har lipidmembran - Klorin is the shit.

• Anonym (Virkon)

Tvål & vatten är det som rekommenderas, handsprit biter tydligen inte, precis som viktor 381 skriver. Men jag vill även tipsa om Virkon. Det ska tydligen vara snäppet bättre än klorin!

• education

Anonym (sjuksköterska)
    Läskiga inlägg du skriver. Känns som du är jag. För övrigt har du självklart helt rätt

Virkon "biter bättre" än klorin, ja, men rekommenderas väl inte direkt för hemmabruk. Det används på sjukhus när man vill sanera efter magsjuka patienter och är effektivt och bra i en miljö där man vill ha det i det närmaste sterilt men någonstans är det bra att vistas i en normal bakterieflora, lämpligtvis hemmet, därför rekommenderas det inte att använda så starka produkter som Virkon där (för rent innebär risker på andra håll för att sammanfatta det). Försök att göra så mekaniskt rent som möjligt i stället, genom att tvätta sängkläder, leksaker och övrigt med tvättmedel, tvål och vatten.

• education

Tänker inte upprepa nåt svar på TS fråga, anonym (sjuksköterska) har korrekt info.

Svar på tråden Risk för magsjuka igen?