• Marlean

Julstädning!

Någon som också håller på idag? Behöver stöd känns det som... har hittills satt ut *trots svår huvudvärk* julslingan runt min franska balkong *eller vad man nu ska kalla det* samt julgransris, en adventsljusstake samt en tallrik med ljus som jag hittade på Jula som var helt underbart söt. Ljusen ser ut som en gran, en nalle och en snötomte samt en julklapp.

Det är typ så långt jag har kommit, har köpt nya gardiner, men eftersom de stank kemikalier så blötlade jag dem i badkaret och nu hänger de uppe och torkar så de kan inte komma upp riktigt ännu.

Hoppas verkligen att någon annan håller på eller kan hålla mig sällskap så det går lite lättare!

• Svar på tråden Julstädning!
  • Forellen

Jag har också julstökat idag så du är inte ensam! Blir dock inte så mycket gjort när jag har min vilde till son här hemma...

• Lola Jämtland

Julstök redan? Näpp. Det får allt vänta till minst efter Lucia.

Stakarna ska dock upp på söndag.

• Änglatuss

Jag har oxå julstökat idag!
    Eller adventsstökat satt upp stjärnan och lite ljusstakar och ikväll ska jag göra ordning adentsljusstaken

• Ansapansa

så här ser min lista ut:(fast det är inte bara stök, eller är det?)

1. julstädningen
    *putsa alla fönster,byta alla gardiner
    *torka ur alla skåp i köket
    *tvätta mattor
    *tvätta täcken och madrasser
    *bona köksgolvet
    sen är det vanlig städning med dammsugning,damma,torka golv,
    2. Maten
    * göra en sort sill minst
    *baka 2 sorters julbröd
    *fixa skinkan
    *marinera spjällen
    *baka pepparkakor
    *3 sorter kakor
    *göra rödbetssallad
    *göra köttbullar
    *göra snaps
    *inlagd strömming
    *jansson
    *och allt annat som man kan köpa "färdigt"
    3.PYssel
    *plantera amaryllisar
    *plantera hyacinter
    *köpa julstjärnor (många)
    * göra två julgrupper till mig och 4 till andra.

nu kan jag inte komma på något mer, har säkert glömt jättemycket.

• Lovasraramamma

jag vill...å jag ska...IMORRON. för då får jag pengar. ska köpa lite saker till julbak...å ny juleljusstake m.m smått krims krams

• Happy80

Julstädning? *Ångest* Just nu känns det som om jag knappt hinner röja undan det nödvändigaste från dag till dag. Jag hade tänkt lägga ut några extra timmar på veckostädningen som vi betalar för, och sedan fixa till och pynta lite. Men nu har vår hjälpare sagt upp sig pga annat jobb. Det får väl bli till nästa jul kanske!! *S*

• Myran22

Det gör jag inte än på länge *s*. Putsa fönster tänker jag inte göra eftersom jag gjorde det för drygt en månad sen då vi hade kals här hemma. Städa blir väl inte mer än vanligt, storstädar EFTER jul, det är ju då alla barr finns överallt.

Adventsljusstakarna tas upp på söndag och juldukar i fönstren. Alla andra juldukar & gardiner får vänta. Luciorna kommer upp till lucia och tomtarna kommer upp ca 1 vecka före jul och granen dagen innan julafton.
    Julmat gör jag ingen, eller fixar väl en skinka & vörtbröd. Är ju nästan aldrig hemma vid jul ändå.

• Majsan70

Jösses va en del håller på. Jag städar inte mer än vanligt. Hänger inga julgardiner, bakar inte o lagar inte en massa mat. I år skall jag inte göra ens det vanliga eftersom jag skall opereras o går med gips över julen. Sambon o ungarna får ta det som behövs.

Jag har aldrig förstått varför det skall vara xtra fint till just jul??

• NizzY

jag har puttas fönsterna o häng de ny agardiner i v-rumet ,snart sk aden lilla sötta ljus staken upp i fönstret
    imorgon ska jag pynta min jul vas o köpa en amarylis lös som ska in där+ pinnar o pynt

www.familjeliv.se/krypin/nizzy/gallery/phphbeapz.jpg
    så såg förra årets kruka ut innan den blommade ut

sen ska jo stjärnan i sovrumet upp o ljs slinga på balkongen
    men innan dess ska köket städas, skåp torkas bla o så nån slags pynt ska upp o fönstret och en liten julkruka på köks bordet ska jag väl oxå fixa.

• Marlean

Vörtbröd är ju hur gott som hellst!

Själv försöker jag motivera mig med att lyssna på BSB samt julmusik samt tänka på att jag har en VHS DVD att packa upp som jag köpt i julklapp till mig själv på Coop för 995:-
    Har inte kunnat se på film på hur länge som hellst, nu ska det bli Phantom of the opera ikväll!

• Marlean

Måste säga att det nu hänger ett "pepparkaks" liknande "God jul" hjärta på min dörr.

Julstjärnan hyacinten samt amaryllisen jag köpte idag trängs alla i fönstret närmast datorn här.

De andra blommorna ska få sig en genomgång med.

• Wolfhound

Majsan70: Här är en till som inte städar/stökar mer än vanligt.
    Jag bryr mej inte om staken i fönstret, eller sådant..julklappar har vi slutat med i det närmaste. Barnbarnet får något, sen är det bra med det.

• linda87

jag har köpt julstjärnor och planterat dem
    hängt upp nya gardiner som jag sytt har 1 par kvar att sy.
    ska hänga upp julstjärnan i köket som jag målat i guld
    hänga upp julstjärnan i vardagsrummet med
    gjort en adventsljusstake i keramik och köpt ljus på Indiska och fyllt med snäckor och sten.
    Köpt rött tyg på IKEA och gjort stjärnschabloner- ska sy en duk
    ska sy en duk till köket med eller två
    hämta tallris och linfa längs ballkongräcket med en ljusslinga
    sätta upp adventsljusstackarna i fönstren
    ta upp vår minigran och pynta den ev få mammas plastgran om plats finns
    hänga upp små julpyntet
    göra julklapparna färdiga måla tavla, göra tryck m.m. *puh*
    Torka alla golven och städa rejält.
    Ska baka saffransbullar till min födelsedag
    Göra smörgårtårta till den med :-P

• linda87

funderar på att göra nån krans till vår ytterdörr med hehe

• Marlean

Har satt ett litet batteriljus utanför min dörr i en liten tomtelykta. Ville gärna hänga upp en stjärna men den skulle visst ha liten sockel och det har jag inte köpt någon ännu, tänkte fara kort innan 22 och fixa det.

• Myran Frisk

Jag ska städa som vanlig för jag har hållit på jätte länge o stökat med allt annat. Jag har städat i skåpen o kastat bort massor med grejor o städat ordentligt även i taket
    Så det är väl redan gjort kan man säga.. "bara" massa vanlig städning

• eua

Jag har tvättat nästan Ska hänga upp gardiner. Har satt upp stjärnor i vardagsrum och kök. Nu håller jag på med sovrummet. Vill göra mycket men man har inte tid...

• eua

tvättat nästan alla fönster, skull det stå men det föll bort.

• Fembarnsmorsan

Jag har bytt gardiner utan att tvätta fönstren .Detta pga att vi flyttar vid årsskiftet o jag tycker det känns så onödigt.Alla ljusstakar o julstjärnor är uppe och jldukarna!
    Jag o sambon ska städa som vanligt ngn dag före jul bara.Damma lite,dammsuga o skura golven .

Svar på tråden Julstädning!