• GashH

Begäran om Fp- omfattning

HEJ
    när man ska begär FP ska man tydligen fylla i omfattning, alltså
    HUR länge man vill ha FP. Man måste alltså redan nu bestämma hur länge man vill
    vara föräldraledig.... HUR ska man kunna veta det??
    Kan man välja att ta ut alla sina dagar först (1 år) och därefter ändra sig
    när året har gått och man vill vara ledig längre? (Ta av pappans dagar)

Sen ska man också skriva omfattning och veckodagar,,
    Omfattning kan jag inte tänka mig nåt annat än hela dagar eftersom vi inte skulle
    klara oss ekonomiskt annars.....

Och på veckodagar kan man tydligen även kryssa i helgdagar som lördag och söndag..
    Detta är som sagt helgdagar, man ska väl inte ta ut sin FP även lör och söndag??

• Svar på tråden Begäran om Fp- omfattning
  • Cia o krabaten

Du kan begära månad för månad också, men ju tidigare du begär desto säkrare att du får dina pengar när du ska.
    Visst kan du begära för längre tid och sedan ångra det, det går osckå men blir lite bökigare.

Behöver du ha ut så mycket som möjligt pga ekonomi så ska du ta 7d/v, då motsvarar det 80% av lönen så FP räknas på 7d/v medan sjukpenning tex räknas på 5d/v.

• GashH

okej
    så tar jag ut 7 dagar  i veckan då försvinner 7 av mina föräldradagar....när det egentligen borde försvinna fem dagar??

• Louise 77

Du kan göra en snabbkalkyl på försökringskassans hemsida där du ser hur mkt pengar du får om du väljer 5 respektive 7 dagar. Där kan du också se hur länge dagarna räcker.

Men tar du 7 dar i veckan så försvinner ju 7 av dina dagar varje vecka.

• GashH

jas¨det var konstigt... lördag och söndag borde ju inte räknas tycker man..
    eftersom det är helgdagar..
    så man har alltså 240 dagar i FP per vuxen-..... och då dras det även för lördagar och söndagar..??

hur är det med röda dagar då?

• Cia o krabaten
    GashH skrev 2011-02-01 11:25:42 följande:
    jas¨det var konstigt... lördag och söndag borde ju inte räknas tycker man..
    eftersom det är helgdagar..
    så man har alltså 240 dagar i FP per vuxen-..... och då dras det även för lördagar och söndagar..??

hur är det med röda dagar då?
    Det är samma med röda dagar, behöver man pengarna får man ta ut en dag.
    Och det är så det ska vara, inte att det borde räknas som 5 dagar.

Man har 240 dagar själv/vuxen men kan överlåta alla utom 60 till den andra föräldern.
    Det dras inga dagar, varken vardag eller helg, om inte du begär för den specifika dagen.
    Så klarar man sig på 5d/v så kan man vara hemma längre, 3d/v = ännu längre.
  • Alexi

Jag tror väldigt få begär för ett helt år i sträck. Jag brukar söka ett par månader i taget, när jag vet hur ekonomin ser ut osv.

Man kan ju ta ut sju dgr per vecka men vill du vara hemma längre än ett år/spara dagar så bör du ta ut färre per vecka.

• GashH

okej..
    då förstår jag.. detta är helt nytt för mig :)
    första barnet... hur många månader ska man söka från första början när barnet är fött?
    6 månader... mer.. eller  mindre..

'
    hur gjorde ni?

• Charlott29

Jag sökte månad för månad eller ibland för två månader framåt. Det är svårt att justera i efterhand om man bestämmer sig för att ta mer/mindre.

När jag väntade mitt första barn fick vi gå på en kurs på försäkringskassan där de gick igenom allt, den var gratis och jättebra. Kolla om de fortfarande har en sådan för det lärde man sig jättemycket på samtidigt som man kunde fråga allt man undrade över

• GashH

hej
    har bokat in mig på en sån kurs.. 2 veckor innan BF... de andra dagarna var fulla

Men bättre sent än aldrig kanske?

Svar på tråden Begäran om Fp- omfattning