Inlägg från: Josefin1986 |Visa alla inlägg
  • Josefin1986

JÄTTERÄDD för att dö under förlossningen...

Jag är gravid i v.6 och allting kändes fullkomligt underbart!
    ...tills jag idag läste om en kvinna som dog av att hon förblödde efter förlossningen!?

Vet att dom få som har dött i Sverige ska ha något medfött hjärtfel eller liknande...
    Men ändå... nu är jag JÄTTEOROLIG och allt känns väldigt tungt.
    Jag vill inte tänka såhär! jag vill fortsätta vara glad!

Jag var inställd på att förlossningen skulle göra ont - MEN att det skulle vara en helt fantastisk upplevelse TROTS smärtan... men nu är jag bara rädd.....
    Kan någon stilla min oro? Är det ofta det händer att kvinnor är nära på att förblöda?

• Svar på tråden JÄTTERÄDD för att dö under förlossningen...
  • Josefin1986
    älskarlivet81 skrev 2011-01-31 18:59:36 följande:
    I Sverige är det väldigt, väldigt sällan det händer. Har för mig att Sverige är det land i världen som har minst dödlighet.
    Jo, jag har läst det tror jag... men det stillar tyvärr inte min oro.
    Kan läkare sätta in någon slags förberedelse om man nu skulle vara jätteorolig vid förlossningen att livmodern "går sönder" eller något liknande som kan skapa såna där enorma blödningar?
    ...dom gör väl antagligen inte sånt om det inte krävs.
  • Josefin1986
    älskarlivet81 skrev 2011-01-31 19:09:25 följande:
    Jag tycker du ska prata med din barnmorska. Hon kan skicka remiss till någon du kan få prata med. 

Vet inte vad en läkare kan göra, något speciellt du tänker på? 
    Jag tänkte typ att dom kunde ladda upp med blod och skalpeller... :P
    SÅ känns det just nu.
    Men det kanske inte är så stor risk att sånt där inträffar? Ingen som JAG känner har haft några komplikationer...
    ...förutom min mamma som fick föda en son på över 5 kg vaginalt eftersom dom missberäknat med nästan 2kg... men han kom också ut, frisk.

Jag ska prata om detta med BM när jag ska dit... men ville höra hur andra här säger och tänker...
  • Josefin1986
    apanssonsmamma skrev 2011-01-31 19:26:27 följande:
    Dessutom är det nog större risk att bli överkörd o dö av det än att dö PÅ ETT SJUKHUS där du är övervakad rejält :)
    En tanke bara, kram igen.. 
    Haha, tack så mycket, dina ord lugnade lite!
    Jag ska absolut prata med dom och be dom "kolla upp" allting. Ska höra med släktingar också om det är något som "finns" genetiskt...
    Vet ju att mormor fött 8 barn och hon lever än. ;)
    Kram tillbaka, tack igen!
  • Josefin1986
    JamJam skrev 2011-02-02 18:20:53 följande:
    Jag har också ALLTID varit rädd för att dö under förlossningen, eller massa andra saker (Nu ska jag inte sätta bilder i ditt huvud bara för det) och det är skit jobbigt.
    Jag är hypokondriker och det är inte alls kul att vara gravid och tro att man ska dö minsta lilla grej som bebisen rör sej men allt sådant så ringer jag till 1177 eller frågar barnmorskan, för dom har alla svaren och min goa barnmorska lugnade mej senast idag när jag tänkte fråga henne om kejsarsnitt så berättade hon lugnt och fint om sjukhusen i Sverige och hur tur jag då har som hypokondriker att jag får föda här!

Jag har varit rädd HELA tiden är nu i vecka 25, men det blir faktiskt bättre och bättre, men det är klart några samtal i veckan blir det ju =P
    Men tänk positivt och inte FÖR mycket, om du börjar tänka sätt på en film eller ring någon!
    Om du börjar känna så googla allt men kolla bara positiva svar, annars får du mycke sjuka bilder i huvudet och då blir det bara värre. Eller ring 1177 eller BM.

Och tänk inte att du har för sjuka frågor... jag har redan frågat dom alla och ingen tyckte att de va konstigt! Jo kanske när jag frågade om man kunde dö för att barnet låg på storka kroppspulsådern... Det kan man inte, de heller!
    Eller fråga mej för jag vet allt nu ;P Haha

Hoppas du mår bättre!
    HAHAHA, det där sista har jag också tänkt - att man kan dö om barnet ligger på stora kroppspulsådern. ;)
    Vi kanske är "same shit, different names" här... :P

Jag är mest rädd att typ det ska bli något fel på livmodern så jag börjar störtblöda och det inte går att stoppa?!
  • Josefin1986
    Beetle skrev 2011-02-03 07:54:08 följande:
    Jag förlorade 3 liter blod efter förlossningen då livmodern inte ville dra ihop sig. MEN det fixade de galant med dropp med massa mediciner och andra åtgärder. Stod också ett kirurgteam redo om jag behövde det.

Vad jag vill säga är att chansen att något ska hända som de inte har koll på och kan fixa är väldigt liten.
    Det är väl sant. Vi har inga sjukdomar som borde kunna påverka i släkten, jag tror heller inte att någon jag känner haft såna komplikationer.
    Jag tänker iaf prata med BM om att jag är VÄÄÄLDIGT orolig för sånt så dom får kolla NOGA och övertyga mig om att det är lugnt..

Jag tänkte på en sak; när man gör en gyn-undersökning borde dom väl säga redan då om det är något "skumt" med livmodern?
    Jag har ju gjort en sån eftersom jag hade cellförändringar (som försvann av sig själv på några månader) och då gjorde dom ju ultraljus INNE i mig...?
  • Josefin1986

Tack alla för era svar!
    Är i vecka 19 nu och fortfarande orolig men det är inte lika jobbigt längre. :)
    Jag ska prata med Aurorabarnmorska och försöka se det för vad det är!

Svar på tråden JÄTTERÄDD för att dö under förlossningen...