• Smultron ett

Finns det nån katt för allergiker?

Är du allergisk mot katt.
    Har du katt?

Hur?

Vissa säger ju att det finns raser man kan tåla om man är allergisk.

Nån som vet?

Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Finns det nån katt för allergiker?
  • JuliaåRonjasmammis
    Havanna82 skrev 2011-02-02 11:18:14 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte hur man kan rekommendera katter som Ragdoll och Main Coon till en allergiker? :S Är det rena reklamsyften eller? Visst finns det någon enstaka människa som säger sig vara allergisk och säger sig tåla tex Ragdoll, men inte kan det vara många. Det är mer ett undantag än en regel. Samma sak gäller rexarna. Jag som uppfödare blir galen när dom marknadsförs som allergikatter, för det är dom inte!
    Vad märkligt mitt inlägg ovan blev!Förvånad Det såg helt ok ut när jag postade! Måste blivit nåt fel när jag kopierade texten från worddokument.Obestämd Aja, hoppas ni förstod det mesta.

Jag vet inte varför de rekommenderat just de raserna. Ingen vi hört det av är själva uppfödare, så något reklamsyfte är det ju inte. Vi har flera vänner med Maine coon-katter, och dessa har maken oftast inte haft några problem med. Men det är ju ofta kortare stunder man träffar på dessa, hur han skulle må om vi hade en egen vet vi ju inte.

Det är det som känns lite jobbigt, man vill ju inte skaffa en liten älskling och så komma på efter några veckor att det inte funkar.Rynkar på näsan

Vet någon hur det funkar med allergisprutorna man kan ta? Jag har läst att man ska ta 2 sprutor första året, sen en varje år, men de kostar tydligen massor.
    Don't mess with my integrity!
  • kantarellkisse
    Havanna82 skrev 2011-02-02 11:18:14 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte hur man kan rekommendera katter som Ragdoll och Main Coon till en allergiker? :S Är det rena reklamsyften eller? Visst finns det någon enstaka människa som säger sig vara allergisk och säger sig tåla tex Ragdoll, men inte kan det vara många. Det är mer ett undantag än en regel. Samma sak gäller rexarna. Jag som uppfödare blir galen när dom marknadsförs som allergikatter, för det är dom inte!
    Fast det är å andra sidan inte riktigt samma att rekommendera en ragdoll (som få riktiga allergiker klarar) och en cornish rex (som relativt många riktiga allergiker klarar). Devon rex verkar ju mest ha fått åka med som "lik cornish" för egentligen är det väl rätt ovanligt att allergiker klarar dem?

Hursomhelst är det ju viktigt att komma ihåg att det inte finns några helt allergivänliga katter, det har du rätt i. Man måste pröva sig fram, och göra det grundligt. Och ändå kan man åka på däng - som mitt exempel visade. Fast jag levt med en cornish rex i många år och inte reagerat alls blev jag dålig när min nuvarande cornish flyttade hit. Makalöst nog är hon den enda cornish, bortsett från honor med ungar, som jag verkligen tål dåligt. Men som sagt, efter ett par veckors invänjning verkar min kropp glömma att hon är någon form av hot.
  • 7 små apor
    kantarellkisse skrev 2011-02-02 19:11:00 följande:
    Hursomhelst är det ju viktigt att komma ihåg att det inte finns några helt allergivänliga katter, det har du rätt i. Man måste pröva sig fram, och göra det grundligt. Och ändå kan man åka på däng - som mitt exempel visade. Fast jag levt med en cornish rex i många år och inte reagerat alls blev jag dålig när min nuvarande cornish flyttade hit. Makalöst nog är hon den enda cornish, bortsett från honor med ungar, som jag verkligen tål dåligt. Men som sagt, efter ett par veckors invänjning verkar min kropp glömma att hon är någon form av hot.
    Det du beskriver är ett typexempel på att det inte finns några allergivänliga raser utan det är något människor tror eftersom det gått bra med rasen innan. *suck*

Det hela handlar om individer, kattindivid och människoindivid. Efter x-antal år vänjer sig kroppen vid kattindividen och man reagerar mindre eller inte alls. En naturlig allergivaccination.
    När det tillkommer en ny kattindivid får immunsystemet börja om från början igen...
    Ett plus är att ju fler gånger man utsätter sig för denna process desto snabbare går det under förutsättning att reaktionen inte blir precis det motsatta - att man blir mycket mer allergisk. 
  • kantarellkisse
    7 små apor skrev 2011-02-02 23:20:58 följande:
    Det du beskriver är ett typexempel på att det inte finns några allergivänliga raser utan det är något människor tror eftersom det gått bra med rasen innan. *suck*

Det hela handlar om individer, kattindivid och människoindivid. Efter x-antal år vänjer sig kroppen vid kattindividen och man reagerar mindre eller inte alls. En naturlig allergivaccination.
    När det tillkommer en ny kattindivid får immunsystemet börja om från början igen...
    Ett plus är att ju fler gånger man utsätter sig för denna process desto snabbare går det under förutsättning att reaktionen inte blir precis det motsatta - att man blir mycket mer allergisk. 
    På sätt och vis har du rätt. Men faktum är att det inte fungerat alls med andra raser. Utom med få individer och då precis så - invänjning.

Och jag hade inte påstått det om det bara gällt mig själv. Rör man sig runt i ett forum för cornish rex så är det uppenbart att det finns fler allergiker bland ägarna än det gör i ett forum för norsk skogkatt (de två forum jag har erfarenhet av). Det lär ju inte vara så att de flesta klarat av andra raser efter invänjning, särskilt som många haft andra katter tidigare som inte fungerat (oftast huskatter så det går ju inte att dra någon rasslutsats av det dock)

Min erfarenhet, då de flesta kattägare jag känner har just cornish och jag träffar olika individer regelbundet, är att jag tål de flesta cornishindivider väl eller relativt väl. Med andra är det tvärtom - att jag reagerar ordentligt på det stora flertalet och på någon enstaka lite mindre. Sedan blev det oturligt nog så att den cornishindivid som idag är min är en av de jag reagerar kraftigare på (men tacksamt nog fick en "naturlig allergivaccination" mot - jag är sorgligt medveten om att det kan vända och bli värre med tiden och jag förutsätter inte att det nödvändigtvis måste fortsätta gå bra)

Vi är överens så långt som att allergivänliga katter inte existerar, även om jag tror att det kan finnas raser som fler allergiker klarar att leva med än andra (och klarar att leva med är inte detsamma som "ingen allergi" vilket är viktigt för alla att inse, man kan inte förvänta sig att aldrig reagera om man är kattallergisk)
  • Havanna82

Varför skulle inte Devon vara lika "allergivänlig" som cornish? Samtliga rexraser brukar ju kategoriseras som allergivänliga, även La Perm tex som är långhårig.

Men jag håller med, det är garanterat fler som tål Sphynx än Ragdoll eftersom det i många fall är pälsen man reagerar på. Men jag tycker det blir lite snevridet i dessa diskussioner när  någon säger att "jag kände en person som inte katter men tålde Maine Coon". Och därmed får TS upp något hopp att Maine Coon ska vara bra för allergin. Så fungerar det ju inte riktigt.
    Men jag blir fortfarande lite irriterad när rexraserna marknadsförs som allergikatter.

• 7 små apor
    Havanna82 skrev 2011-02-03 09:08:49 följande:
    Varför skulle inte Devon vara lika "allergivänlig" som cornish? Samtliga rexraser brukar ju kategoriseras som allergivänliga, även La Perm tex som är långhårig.

Men jag håller med, det är garanterat fler som tål Sphynx än Ragdoll eftersom det i många fall är pälsen man reagerar på. Men jag tycker det blir lite snevridet i dessa diskussioner när  någon säger att "jag kände en person som inte katter men tålde Maine Coon". Och därmed får TS upp något hopp att Maine Coon ska vara bra för allergin. Så fungerar det ju inte riktigt.
    Men jag blir fortfarande lite irriterad när rexraserna marknadsförs som allergikatter.
    Det blir alltid snedvridet, ligger i sakens natur då det handlar om individer så generalisering är svårt så länge som det inte finns någon större vetenskaplig studie. Och hur prioriterat är det?

Det är inte pälsen i sig människor reagerar på utan "mjällen" .
    Skulle uttrycka det såhär: att om de reagerar på pälsen borde de även reagera på sitt eget hår...  
  • sniwa
    7 små apor skrev 2011-02-03 09:42:22 följande:
    Det blir alltid snedvridet, ligger i sakens natur då det handlar om individer så generalisering är svårt så länge som det inte finns någon större vetenskaplig studie. Och hur prioriterat är det?

Det är inte pälsen i sig människor reagerar på utan "mjällen" .
    Skulle uttrycka det såhär: att om de reagerar på pälsen borde de även reagera på sitt eget hår...  
    De flesta allergiker reagerar på det protein som katten har i sin saliv. Den tvättar sin päls och därför hamnar det allergena i pälsen.

Den sibiriska katten saknar detta protein i saliven, därför verkar den vara den mest "allergivänliga"
    Därmed inte sagt att alla tål den... men många fler tål den motför andra raser.
  • Fröken Susidus

Jag håller med om att man inte kan kalla någon ras för allergivänlig utan att det handlar om individer.

Ang perser så grattis till två friska, men hur
    Många har inte problem då? Jag kan personligen inte hitta något försvar till varför man avlar på en ras som har så mycket hälsoprolem.
    Rinnande ögon och ansträngd andning, nej tack.

• levandecharader

Min svärmor har cornish rex och hennes gubbe som är allergisk klarar av dom. Vi har ragdoll och min man som är allergisk klarar av våra katter. Men svärmors gubbe tål inte våra katter och min man tål inte svärmors katter. Så det är väldigt inviduellt. Jag skulle inte rekommendera nån av dessa raser till en allergiker eftersom det är så olika från person till person.

• Prodin

Jag kan ha sphynx och cornish rex utan problem.
    Har träffat Devons också utan problem.

Däremot reagerar jag på Sibirer.

Åk runt och provsniffa är mitt råd.

Lycka till TS.

• Passionsfrukt

Cornish och Devon Rex är i regel ganska säkra MEN! inget är garanterat. De är förövrigt mjuka, lena, sociala och smarta katter, känner en som har fyra fina Cornishar!
    Det är salivet man är allergisk mot, inte pälsen. Det är nåt i saliven som gör det, minns inte vad det heter. Eftersom katten tvättar sin päls själv så kommer det där ämnet i pälsen och då blir allergiska känsliga även mot den. Långhåriga katter har mer sånt där ämne i pälsen än korthåriga, rexar saknar underhår och har därför väldigt lite.
    Det är dock individuellt, min mormor var superallergisk mot katter men vår gamla hankatt som vi hade när jag var liten tålde hon hur bra som helst, likaså  mina tre allergiska kompisar. Han hade alltså väldigt milt saliv Glad De katter jag har nu tål mina allergiska vänner lite sämre. En av dem kan ha katter i famnen och röra vid dem, men efter att hon en gång pussat den ena på nosen så svällde hennes läppar upp... Rynkar på näsan

• Mums02

Jag har två nakenfisar och sonens kompis som är allergisk reagerar mot dom men inte lika mycket som mot pälskatter. Som sagt är det sällan själva pälsen man är allergisk mot. Nakenkatter tvättar sig lika mycket som andra katter som saliven kommer man i kontakt med ändå tex.

Att provnosa hos uppfödare/kattägare är ett tips men det lämnar inga garantier så klart även om nosandet skulle gå bra. Många allergiker tål vissa katter till en början men blir sen sjuka igen. Vet flera Sphynxägare som skaffat sina nakenkatter för att de tålde dom i början men har sedan fått omplacera dom efter en tid.

Det är min stora skräck... Att någon i familjen ska bli allergiska så att jag inte kan ha mina älskade katter i mitt liv. :-S

• poirot
    Majsan70 skrev 2011-01-31 20:54:58 följande:
    Alltså det finns INGA allergifria katter. Man kan personligen tåla en men inte en annan. Man kan ha en katt o skaffar man en till kan man bli allergisk mot den. Katter har olika typer av allergener. Päls, hud, saliv och urin och mycket beror på vad man är allergisk emot.

Jag föder själv upp katter och skulle aldrig någonsin sälja katt till någon med allergibakgrund eftersom det ligger som en tickande bomb som kan explodera när som helst. När det väl gör det så vad gör man åt katten då? Ja de flesta får ju byta hem i bästa fall...många blir avlivade. Så mitt råd till de som ringer hit o ställer samma fråga blir att de får nog tänka om o köpa ett mjukisdjur istället. För jag anser att skaffar man ett djur så skall det inte vara ett lotteri om den skall få vara kvar eller inte.
    Fast det kan ju vara så att man som allergiker har en plan B utifall att man skulle bli allergisk mot katten, jag har både plan B, C och D om jag skaffar en. 
  • cats

har härt något om sibirisk katt men jag vet inte... hmpf är aergisk och skulle vädigt gärna ha en katt!

CATS<3
  • Rataxes
    cats skrev 2013-05-31 23:05:16 följande:
    har härt något om sibirisk katt men jag vet inte... hmpf är aergisk och skulle vädigt gärna ha en katt!

Ta kontakt med Sällskapet Sibirisk Katt

http://www.sibiriskkatt.nu/

Kolla om det finns något så kallat testhem i närheten där du bor. Du kan där få komma och hälsa på några timmar och se om du tål katterna, ta gärna med något örngott eller handduk och gnid in rejält med katt i, och ta med hem och snusa på då och då.    

Vi gjorde så eftersom vi båda är allergiska och lever sedan några månader med en underbar sibirhona. 
    Kör miljömärkt med Gamen
  • student2013

Har vanliga bondkatter. Som fanns innan min allergi kom fram för ca 11 månader sen. Tar astma medicin symbicort, cdetrizin antihistaminer och 3 olika krämer. Lånade ut tredje katten vi haft i några månade på prov till sambons mamma, hon bor där nu gör katten och trivs. Har även sovrums dörren stängd när vi inte går in eller ut. Dem går inte in där direkt efter att dem märker att det är öppet alltid försöker kolla in där när vi har öppet och försöker typ smyga in om vi står vid dörren. Köpte även en wilfa luftrenare på trettio.se för 1 800 kr. Som jag köpte själv. Arbetssökande. Hade fått fel ersättning under ca 3 månader så fick retroaktivt 27 december förra året då jag köpte luftrenaren först av allt. Så du borde satsa på att hitta allergi vänlig katt. Våra är runt 9 år nu. Innekatter. Bor i 2 rok.

Svar på tråden Finns det nån katt för allergiker?