• Anonym (livrädd)

Menvärk vs förlossningssmärta

Okej... så... jag är nervös! Som fan! Har inga barn än och är INTE gravid, men vill gärna bli det en dag och måste bearbeta min rädsla tills dess känner jag. Jag har läst mycket om hur en förlossning är och hur den känns. De flesta jämför det med mensvärk. Men så insåg jag plötsligt att det där är ju helt och hållet individuellt!
    Hela mitt liv har jag haft jättebra mensdagar. Obehaglig känsla i magen som gjort lite extra ont de första dagarna men sen slutat.
    Nu det senaste halvåret så har jag plötsligt drabbats av sån där fruktansvärd och hemsk mensvärk! Där jag är helt och hållet redo att spy, har så ont att jag ligger på golvet och svettas i en timme, vet knappt vad jag ska ta mig till för det gör så ont. Jag häller i mig den ena Ipren-tabletten efter den andra. Det brukar sluta med att jag mår bra 10 Ipren och 1 timme senare.

Så alla ni som säger "Värkar är som mensvärk fast tusen gånger värre!". Vad jämför ni med? För om det är den menssmärta som jag har haft det senaste halvåret så kommer jag fan inte palla att föda barn en dag....

• Svar på tråden Menvärk vs förlossningssmärta
  • Fröken85

Har du sökt hjälp för den där mensvärken, för det låter ju verkligen inte bra??!!

Jag tycker förlossningsvärkar var mer likt ett hemkt och rejält magknip, som kom i intervaller, än mensvärk, . Men jag tror att allt med värk är så himla individuellt att det är svårt at få förståelse för någon annans värk...

• mer grubbel

Alltså, det är ju en helt annan grej att ha mensont och förlossningsvärkar. Det onda vid mens gör ju bara ont, medan värkar känns ett kort tag - paus - värk -paus -värk osv.

För mig (jag har fött två barn) kändes värkarna som ett tryckande bälte som spändes åt runt ryggen och nedre delen av magen. Ont gjorde det, men som sagt, en värk kommer som en våg och byggs upp för att sedan klinga av och vara borta en stund innan nästa kommer.

Jag tycker inte att värkar har någon likhet med mensvärk. 

• Anonym (livrädd)
    Fröken85 skrev 2011-01-31 20:12:33 följande:
    Har du sökt hjälp för den där mensvärken, för det låter ju verkligen inte bra??!!

Jag tycker förlossningsvärkar var mer likt ett hemkt och rejält magknip, som kom i intervaller, än mensvärk, . Men jag tror att allt med värk är så himla individuellt att det är svårt at få förståelse för någon annans värk...
    Finns tyvärr inte så mycket att göra åt det är många tjejer ute i landet som lider såhär precis som jag... finns ju starkare smärtstillande man kan få, men det är inte alltid sånt hjälper konstigt nog.
    mer grubbel skrev 2011-01-31 20:12:44 följande:
    Alltså, det är ju en helt annan grej att ha mensont och förlossningsvärkar. Det onda vid mens gör ju bara ont, medan värkar känns ett kort tag - paus - värk -paus -värk osv.

För mig (jag har fött två barn) kändes värkarna som ett tryckande bälte som spändes åt runt ryggen och nedre delen av magen. Ont gjorde det, men som sagt, en värk kommer som en våg och byggs upp för att sedan klinga av och vara borta en stund innan nästa kommer.

Jag tycker inte att värkar har någon likhet med mensvärk. 
    Intressant att ingen av er tycker det påminner om mensvärk! Det är det enda jag har fått höra kvinnor säga till mig att det känns som..
  • principessan

Nja jag tycker inte heller man kan jämföra med mensvärk.... Mensvärk gör ju ont hela tiden. Men en värk byggs upp gör ondare och ondare och sen avtar. Sen har man en paus tills nästa kommer.Sen vet man ju att snart r det över och jag har min bebis här så det går fint ska du se. Gå till en aurora bm så får du hjälp med din rädsla vettja. Lycka till.

• Anonym

När värkarna startar så kan det kännas som mensverk, rejäl mensverk, men ganska snart blir det värre och värre. Alla förlossningar är olika, jag har haft så ont att jag hade svårt att andas. Men det är ju bara några timmar och man vet varför man har ont. Det värsta för mig var just innan krystvärkarna då jag hade ont hela tiden utan pause imellan, då var det jäkla svårt att andas, sen kommer krystvärkarna och de är ju jobbiga, spänner och gör verkligen skitont i underlivet, men då vet man att det snart är över.
    Förlossning är inget som mensverk, inte ens den värsta och jag har haft jättejobbig mensverk under min uppväxt. Förlossning är värre, mycket värre.
    Jag har ändå fött 3 barn, har inte blivit avskräckt, du får nog gå och prata med någon om du känner så här redan innan.

• Anonym

Men allvarligt talat, vissa, som TS, har ju riktigt överjävlig mensvärk och då kan det definitivt jämföras med förlossningsvärkar. Jag hade likadan mensvärk i tonåren vid ett par tillfällen (spydde, konstant smärta, låg bara och skrek att jag ville dö) och när jag sen blev gravid var jag skitorolig att det skulle vara ÄNNU värre att föda.

Efter min första förlossning, som för övrigt var en riktigt seg igångsättning med mycket värkstimulerande, tyckte jag att min värsta mensvärk och förlossningsvärkarna var jämförbara. Naturliga värkar, dvs såna som man får utan värkstimulerande, tycker jag känns annorlunda än mensvärk - de liksom skär och är vassa men är övergående - men kemiskt stimulerade värkar tyckte jag var väldigt lika riktigt hemsk mensvärk.

En viktig skillnad finns dock: när du föder barn kan du få EDA. Du kan få en paus. När du har mensvärk får du ju klara dig själv. Så på det sättet kan en förlossning till och med vara lättare.

• Anonym (livrädd)
    Anonym skrev 2011-02-01 00:14:02 följande:

Men allvarligt talat, vissa, som TS, har ju riktigt överjävlig mensvärk och då kan det definitivt jämföras med förlossningsvärkar. Jag hade likadan mensvärk i tonåren vid ett par tillfällen (spydde, konstant smärta, låg bara och skrek att jag ville dö) och när jag sen blev gravid var jag skitorolig att det skulle vara ÄNNU värre att föda.

Efter min första förlossning, som för övrigt var en riktigt seg igångsättning med mycket värkstimulerande, tyckte jag att min värsta mensvärk och förlossningsvärkarna var jämförbara. Naturliga värkar, dvs såna som man får utan värkstimulerande, tycker jag känns annorlunda än mensvärk - de liksom skär och är vassa men är övergående - men kemiskt stimulerade värkar tyckte jag var väldigt lika riktigt hemsk mensvärk.

En viktig skillnad finns dock: när du föder barn kan du få EDA. Du kan få en paus. När du har mensvärk får du ju klara dig själv. Så på det sättet kan en förlossning till och med vara lättare.

TACK! Det var precis det här svaret jag var ute efter Någon som vet hur ont det kan göra att ha mensvärk och som kan jämföra det med en förlossning. För har man normal mensvärk i vanliga fall så är det klart att förlossningen känns tusen gånger värre Men jag visste inte vad folk jämförde med..
  • Anonym

När jag var yngre hade jag sjuuuukt ont när jag hade mens. Hade då ont i en vecka o kunde aldrig gå till skolan pga av smärta o att jag kräktes. Slutade alltid med att jag somnade ihop kurad på badrumsgolvet av utmattning.
    Fick senare receptbelagda tabletter som hjälpte.

Har själv alltid haft "fobi" för att föda barn o har tvärtom mot dig aldrig velat höra nån nämna ordet förlossning, se på tv/film eller velat läsa om det.. Men nu har jag ett barn o fölossningen min var jobbig och ONT gjorde det. En annan typ av smärta en menssmärtan.

Även om det gör ont så kan jag lova dig att det är värt den smärtan! Barn är det underbaraste som finns!!! Hjärta

• Anonym
    Anonym (livrädd) skrev 2011-02-01 00:18:56 följande:
    TACK! Det var precis det här svaret jag var ute efter Någon som vet hur ont det kan göra att ha mensvärk och som kan jämföra det med en förlossning. För har man normal mensvärk i vanliga fall så är det klart att förlossningen känns tusen gånger värre Men jag visste inte vad folk jämförde med..
    Så lite så Flört...  Nu vet du lite vad du kan förvänta dig, och som sagt, smärtlindringen är mycket bättre vid en förlossning än när man har mens. 
  • Momalicious

Jag tycker inte alls det kändes som mensvärk. För mig kändes det som ett jäkla magknip som kom i intervaller. Typ som när man har diarré. Och ont gör det ju såklart men man vet ju att det kommer en bebis i slutändan vilket hjälper lite (iaf för mig).

Jag födde för övrigt utan någonting vilket jag ALDRIG trodde jag skulle göra men det gick så himla fort så det hanns inte med. Och jag överlevde ändå ;)

Svar på tråden Menvärk vs förlossningssmärta