• Anonym (livrädd)

Menvärk vs förlossningssmärta

Okej... så... jag är nervös! Som fan! Har inga barn än och är INTE gravid, men vill gärna bli det en dag och måste bearbeta min rädsla tills dess känner jag. Jag har läst mycket om hur en förlossning är och hur den känns. De flesta jämför det med mensvärk. Men så insåg jag plötsligt att det där är ju helt och hållet individuellt!
    Hela mitt liv har jag haft jättebra mensdagar. Obehaglig känsla i magen som gjort lite extra ont de första dagarna men sen slutat.
    Nu det senaste halvåret så har jag plötsligt drabbats av sån där fruktansvärd och hemsk mensvärk! Där jag är helt och hållet redo att spy, har så ont att jag ligger på golvet och svettas i en timme, vet knappt vad jag ska ta mig till för det gör så ont. Jag häller i mig den ena Ipren-tabletten efter den andra. Det brukar sluta med att jag mår bra 10 Ipren och 1 timme senare.

Så alla ni som säger "Värkar är som mensvärk fast tusen gånger värre!". Vad jämför ni med? För om det är den menssmärta som jag har haft det senaste halvåret så kommer jag fan inte palla att föda barn en dag....

• Svar på tråden Menvärk vs förlossningssmärta
  • Anonym (bm)

Den dagen det börjar bli dags att klämma ut en kid tycker jag att du skall kontakta en speciell barnmorska för din förlossningsrädsla. Tror dem heter typ Aurora barnmorska eller nåt sånt. Det finns här där jag bor iaf...

• ananda74

Jag tyckte inte alls värkarna kändes som mensvärk. istället för att kännas i magen kändes det bara i korsryggen, helt annorlunda. inte skönt dock men som sagt, skönt med pauserna mellan värkarna.

• Anonym (orolig)

TS, det är verkligen inte bra att ta 10 ipren på så kort tid. Boka tid hos en läkare (eller kanske gyn), så kan hon skriva ut starkare receptbelagda tabletter åt dig.

• Anonym (bm)

Testa om Bamyl Koffein (brus) kan hjälpa mot din mensvärk. Dem tabletterna hjälpte när jag hade en inflammerad tand!!! Skitbra medicin!

• ladyshady

Mensvärk och förlossningsvärkar är två helt olika saker.

Jag brukar ha en mensvärk utan dess like. Ligger dubbelvikt med värktabketter och vetekudde.

För mig kändes förlossningsvärkarna som ännu värre. Jag vred mig som en tok som försökte undkomma det onda, men det blev betydligt bättre av EDA och sen bäckenbottenbedövning. Det är ett riktigt tryck i dem, speciellt neddåt. Som om man har ett sjutusan till magknip, som vid diarée som någon skrev innan man kommer till toan och maggen är en stor knut som gör ont. Varje värk är sådan, iaf enligt min upplevelse.

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Anonym

Ja, sök hjälp på gyn om du plötsligt börjat få värre mensvärk. Har alltid haft en svår mensvärk de första dagarna, som knivar i magen. Naproxen fulldos hjälper bra. Även Voltaren (diklofenak). Dessa finns även receptfria numera.
    Har genomgått två snabba förlossningar. Upplevde den smärtan som ett hårt tryck över ryggslutet som byggs upp i vågor. Kände absolut inget från magen. Det sista värkarna innan krystvärkarna tar över gjorde fruktansvärt ont i ryggslutet. Tyckte det var befriande att inte känna någon smärta i magen just. Kände dock att magen blev stenhård under värkarna.
    Sedan tycker jag eftervärkarna var fruktansvärt smärtsamma.

• Anonym (mm)

Jag har alltid haft riktigt jobbig mensvärk. Har varit sängliggande de första dagarna och det är inte några smärtstillande som bitit på min mensvärk.
    Förlossningsvärkarna var bra mycket värre än min mensvärk MEN det innebär ju inte att det kommer vara så för dig. Hur pass bra man tål smärta är ju ganska så individuellt och hur stark smärta man får under förlossningen är ju också väldigt individuellt.
    Jag tror att det faktum att jag hade en väldigt lång förlossning med väldigt smärtsamma värkar redan från början bidrar till hur jag uppfattade min förlossning också. Om den varit snabbare och om öppningsvärkarna hade stegrats, som de ska göra, så hade jag kanske känt helt annorlunda.

• Anonym (livrädd)

Tack för alla era svar!

• Anonym

Jag kommer aldrig föda barn, vill inte ha sådär ONT och vill inte trasa sönder mitt underliv! Vissa kvinnor är galna som föder barn, riskerar sitt eget liv och överlever man barnafödandet får man med för livet, söndertrasat underliv och urinläckage....

• Anonym (livrädd)
    Anonym skrev 2011-02-21 02:13:20 följande:
    Jag kommer aldrig föda barn, vill inte ha sådär ONT och vill inte trasa sönder mitt underliv! Vissa kvinnor är galna som föder barn, riskerar sitt eget liv och överlever man barnafödandet får man med för livet, söndertrasat underliv och urinläckage....
    Men du har aldrig gått igenom en förlossning så du vet inte hur det är? Ska du skaffa barn på ett annat sätt? Adoption t.ex...

Och man trasar ju inte sönder sitt underliv, då ska man ha extrem otur...
Svar på tråden Menvärk vs förlossningssmärta