• Äldre 31 Jan 20:51
    1627 visningar
    2 svar
    2
    1627

    På vilket sätt ska barn få uttrycka ilska/frustration? Vad är okej?

    Vår dotter Ronja är 2 år och 5 mån. Hon har alltid uppvisat en stor vilja och envishet och har dessutom ett ganska hett temperament, lik sin mor på alla sätt och vis. :)
    Tidvis kommer perioder då hon får häftiga utbrott över allt möjligt, men hon har fram tills nu lugnat ner sig ganska fort igen. Det har kommit en ny omgång av dessa utbrotten men nu är det svårt att få henne lugn igen. Hon slänger sig ner på golvet/marken och skriker högt, gråter och kravlar omkring och ignorerar alla försök till kommunikation. Dessutom blir hon så arg och frustrerad att hon ibland slåss och bits, inte så värst hårt men det visar ju på hur uppjagad hon är för sådär gör hon aldrig annars.
    Nu har jag och sambon börjat fundera på hur vi ska tackla detta. Dom gånger då hon slåss eller bits säger vi till på skarpen att man inte får göra så för att det gör ont och kan vara farligt och det reagerar hon på och brukar istället bita i snutten, kläderna eller något annat. Men jag vill gärna förklara för henne hur man istället kan göra när man är arg för att få utlopp för känslorna. Sambon har ganska svårt för hennes skrikande och ber henne ofta att sluta när hon är arg, men efter att ha pratat lite om det är vi överens om att det kanske är ändå ska få vara okej, hon måste ju få visa att hon är arg på något sätt. Det ju hundra gånger bättre än att vara utåtagerande och riskera att skada någon. Men jag vet inte, det känns liksom inte helt bra att visa att det är okej att gallskrika heller. Hur gör ni andra? Vad är okej för er att barnen gör? Jag tycker det är viktigt att visa att man FÅR vara arg men att man samtidigt måste respektera andra.

  • Svar på tråden På vilket sätt ska barn få uttrycka ilska/frustration? Vad är okej?
  • Granit­morsan
    Äldre 5 Feb 11:27
    #1

    Vad jag har förstått det så finns det 4 personlighetstyper.
    1. Gråtaren - är ledsen och gråter ut sin frustration.
    2. Skrikaren - ger utlopp för sin frustration genom skrik, gap och gräl.
    3. Slagaren - frustrationens väg ut ur kroppen är musklerna.
    4. Instängaren - den farliga sorten. Inte för andra men för sig själv. Kroppen kan
        inte lagra på hur mycket känslor som helst och till slut pajar kroppen.
        Det är ofta dessa som drar på sig utbrändhet och liknande sjukdomar.

    Personlighetstypen är nerärvd sen långt tillbaka och inte mycket att göra åt.
    Din dotter är ännu liten och kanske är det svårt att avgöra vilken typ hon är.
    men observera lite och se.
    Som verktyg till barnet kan man ge:
    1. Gråtaren - tröst (det är bara dessa som är mottagliga för det)
    2. Skrikaren - en "skrik och gap kudde" att ha på sitt rum. Eller "ta grälet"
    3. Slagaren - är den viktigaste att uppfostra från att slå levande till döda ting.
                       Vissa kan bli hjälpta av rörelsepass. (tänk energi ut genom muskler)
    4. Instängaren - vilket din dotter turligt nog inte verkar vara jobbar forskningen fortfarande på
                           Vardagsprat, vardagsprat, vardagsprat är mitt råd i alla fall.

    Kanske inte vad du sökte men alltid något.
    Jag har själv 4 barn (9,7,4 och 1,5)
    En gråtare och två skrikare. Den minsta vet jag ännu inte

  • Äldre 8 Feb 22:10
    #2

    Intressant! Då min dotter verkar vara en "instängaren" brukar jag uppmuntra till utåtagerande, att agera och göra något aktivt tycker jag verkar vettigt. Jag kan tycka att ni kanske kan prata med er dotter om vad hon kan tänkas vilja göra istället, ge förslag på t.ex. slå en halvhård kudde, skrika inne i badrummet eller vad som nu kan verka lockande för just ert barn.

Svar på tråden På vilket sätt ska barn få uttrycka ilska/frustration? Vad är okej?