• Anonym

Hur mkt bryr ni gravida er om att undvika vissa produkter som innehåller ftalater, paraben och liknande ämnen?

Hur mycket bryr ni er om alla dessa varningar om ämnen som är skadliga för fostret under graviditeten? 

Jag känner att man kan bli lite småknäpp av alla "rekommendationer" och varningar. Läste en gravid-tidning, där de varnar för att använda en viss typ av smink som innehåller ftalater, paraben, butylparaben eller propylparaben. De rekommenderar att man skippar dessa helt. Samt mascara som tydligen ska innehålla en liten mängd kvicksilver, och att nagellack kan framkalla ADHD.... Jag gjorde en liten inventering i sminkväskan och upptäcker att det mesta innehåller något av preparaten som det varnas för.

Men va faaaaaaseeeen...? Jag har verkligen inte lust att köpa en massa nytt, plus att dessa farliga ämnen finns ju ändå överallt i vår omgivning... Eller ska man go all in och byta ut rubbet?

Hur hårt tar ni andra gravida på detta?  

• Svar på tråden Hur mkt bryr ni gravida er om att undvika vissa produkter som innehåller ftalater, paraben och liknande ämnen?
  • Butterscotch

För att kunna skippa det helt måste man ju veta vad det är för grejer, och jag har ärligt talat ingen aning Så jag tog alltså ingen hänsyn till det när jag var gravid.

Nagellack som kan framkalla ADHD? Men seriöst... det låter ju helt sjukt överdrivet.

• Anonym
    Butterscotch skrev 2011-01-31 21:00:53 följande:

För att kunna skippa det helt måste man ju veta vad det är för grejer, och jag har ärligt talat ingen aning Så jag tog alltså ingen hänsyn till det när jag var gravid.

Nagellack som kan framkalla ADHD? Men seriöst... det låter ju helt sjukt överdrivet.

Jaaa jag vet, det är helt galet! Snacka om att man blir orolig för allt nu. Ska sluta läsa om allt sådant...
  • Selfish Geene

jag bryr mig inte alls om tex aftonbladets varningar.

Inte för att de inte kan ha rätt, nya upptäckter görs hela tiden och rekommendationer ändras, men för att man måste dra en gräns någonstans för att inte bli galen av oro över än det ena än det andra.

Jag följer i stort sett livsmedelsverkets, strålskyddsmyndighetens och socialstyrelsens rekommendationer. 
    De har ingen vinning av att sprida skrämselpropaganda (till skillnad från tabloiderna och hälsokost-försäljarna)

Barnet i magen är tryggare nu än det någonsin kommer att vara, det finns ännu mera att oroa dig för när h*n väl är född (en klen tröst jag vet Flört)

• Themis

Jag använder bara smink till fest just därför.

Är redan allergisk mot parabener och väldigt känslig för det mesta som samtiden anser att kvinnor bör kleta på sig. Det är inget nyttigt med det alls, helt enkelt, och jag citerar igen min gamle docent i organisk kemi:

"Om vanligt folk begrep vad det är i deras schampoo så skulle de vägra använda det".

• Anonym

Det finns i princip ingen medicinsk utbildad människa idag som skriver under på det där.
    Lev som du gjorde innan så länge du inte missbrukat något.
    Din kropp kommer säga ifrån om du gör något som inte är bra för ditt foster.

Är man allergisk och överkänslig som person innan grav. så lär det hålla i sig dock. Men förmodligen är det DU som har mest ont av det, inte din bebis!

Svar på tråden Hur mkt bryr ni gravida er om att undvika vissa produkter som innehåller ftalater, paraben och liknande ämnen?