• tryggo

Lågt SHBG??? svårt att bli gravid??

Hej
     Vet inte riktigt i vilken kategori jag ska skriva i så det blir här och jag hoppas på svar.

Jag och maken försöker få ett syskon. Vi är båda 36+.

Jag har aldrig haft problem förut att bli gravid men nu verkar inget hända....
     Tog ut min hormonspiral då jag blev väldigt hårig och tappade hår på huvudet. Mådde inte alls bra av den och jag hade den i 7år och har varit hos olika läkare som inte har hittat något "fel" på mig.
     Satt och läste om hormonspiral och tog ut den och BM troddde inte riktigt på mig men skrev till gyn som ville ha en massa blodprover.
     Jag fick veta att mitt SHBG låg på 15 enl min BM så ska man ha mellan 26-110 Stämmer det? Alla andra hormonprover var bra.
     Tog ett nytt prov efter 7 veckor och då hade det gått upp till 19. Har läst lite på nätet och min BM tog fram papper om PCO.
     Läste att ett lågt SHBG kan leda till infertilitet....Hon tog även socker som låg på 5.
     Gyn skrev tillbaka att mitt låga SHBG kan bero på min vikt. väger nu 93kg. Men varför ska den då gå upp? De skulle ta ett nytt prov den 10 mars och var det inte bättre skulle jag till gyn.

Någon som vet? Varit i samma sits? Ska jag vänta på att den ska gå upp?
     Håller denna månad på att kolla om jag har någon ägglossning överhuvudtaget med ägglossningstester. Är det verkligen säkra?
     Vad gör man om man inte får tillbaka någon ägglossning efter spiralen? Har väldigt långt mellan mina menstruationer ca 34-36dagar. men efter spiralen så har det varit 29-32 dagar..

Är det bara jag som är nojig? Hittar inget svar då jag googlar och min BM ger inga svar heller hon är helt inne på PCO men jag tycker inte jag är den kandidat för det.

Hjälp!!?

• Svar på tråden Lågt SHBG??? svårt att bli gravid??
  • LiselottePCOS

SHBG sjunker om man är överviktig. SHBG  binder  de manliga homonerna så de  inte påverkar kroppens och äggstockarna.  Är SHBG lågt bildas mer menligt homon i äggstockarna. SHBG står sex hormonbinande proetion och bildas av levrne. SHBG påverkas även av insulinproduktionen, så kallad isunsulinresistens Insulinret gör också att äggstockarna tillverkar fel homoner..Om du motionerar blir insulinreistensen lägre och mer SHBG bildas, mer SHBG ger bättre hormonprofil och lägre vikt.
     En kvot läkare brukar räkan vid misstanke om PCOS är tesosteron delat med SHBG och då ska kvoten vara under 0,050 ( om jag minns rätt siffra)

• LiselottePCOS

PS normla kvoten ska vara  max 0,05 mer än 0,086 troligen PCOS

• tryggo

Tack för svaret men jag är nog trög.. Alla andra prover de tog var normala men inte just SHBG.
     Vad menar hon med att det normala är 26-110?
     Mitt insulintest var också normalt. 5 är ju bra.

Jag har inte gått ner något sedan jag tog ut spiralen ändå har det höjts från 15 till 19 på  7 veckor.
     Jag försöker gå en längre prommis varje dag och har börjat att försöka simma 2 ggr i veckan. men ibland fungerar inget av det:( Vissa veckor allt vissa veckor något av det och ibland inget..

Har man ingen ägglossning då SHBG är för lågt?

Hittade nyss ett papper ( gick iväg och rotade) jag fick från min BM där hon hade räknat ut något1,3/15=0,08 vad betyder det?

Ursäkta om jag är frågvis men ..... men min BM gav mig bara ett papper om PCOS.

• tryggo

Jag igen:)
    Ok som jag förstod så hade jag alltså 0,0866 men som nu har blivit lite bättre alltså 0,0684.

Var ligger man då? Något mellanläge? Vad betyder det? ägglossning elelr inte?

• LiselottePCOS

Tryggo:   det verkar med de kunskaper som jag har att du är i en gråzon med ägglossningen. värdet ska vara under 0,05 för att du ska vara säker. Jag har hört att mellan 0,086 och 0,05 är det ok .säkrast  max 0,05 av en IVF läkare.
    Du märker dessutom om blödningarna blir  mer regelbunda, då mår du bättre dvs max 3-4 dagars skillnad i längd mellan två cykler.

Lågt SHBG kan göra att ägglossningen uteblir då halten manligt hormon blir för högt. Hög halt manligt hormon gör att äggstockarna bildar fel hormoner då uteblir ägglossningen. Övervikt kan göra att hormonproduktionen störs mera.

5 i blodsocker är bra. 5 i värde säger endast att du inte är diabetiker inget om insulinreistens. Insulinresistens mäts med  prov som heter seruminsulin eller c-petid. 
     Glöm inte bort midjemåttet som bör vara under 88 cm  , gärna 80 cm hos kvinnor.

Insulinresistens  är många läkare dåliga på att mäta, de läkare som kan det bäst är  de som arbetar med diabetiker.

Ett annat sätt att mäta insulinresistens är att få  göra en ineulinbelasting som görs när personen är inneliggande på ett sjukhus och  insulin sprutas in i blodet och blodsockervärdet mäts  enligt givet schema.

• tryggo

Liselotte PCOS TACK så hemskt mycket för dina svar!

Hmm midjemåttet är 110cm ( mätte precis) så att komma ner till 80cm känns långt borta.

Alltså detta med insulinresistens blir jag lite fundersam över. Jag går och kissar OFTA! men läkare säger bara att jag har en stressblåsa. Är lite nojig och kollade alltså sockret som visade 5. Tänkte inte mer på det...
    Är det på gyn ta tar dessa prover mera? Hur får man de att ta dem?

Jag har kollat med ägglossnings stickor och har än så länge inte fått någon ägglossning.. har dock inte provat färdigt än.. Hoppas.. Hoppas ju! och eftersom min mens inte är riktigt regelbunden än så provar jag länge Började redan den 28/1 och ska väl kolla till den 6/2. Har som sagt haft mellan 29-32 dagar mellan menstruationerna..

Men jag tycker att min BM är lite skum.. Tyvärr har jag inte så många att välja mellan. Hon tyckte redan att jag tex skulle ta ett gravtest hos henne 2 veckor efter att jag hade tagit ut spiralen.. för att jag hade ont i brösten och det känndes som om det rann till! Hon sa också att jag kanske inte behövde ta nya prover den 10/3 för då kankse jag redan var gravid...
    Just nu känns det lite önsketänkande..

Får väl avvakta till den 10/3 och sedan se 1 vecka senare vad provet visar..
    Alltså vad säger gyn? Är de direkt på att man ska gå ner i vikt? Jag försöker ju redan.. ja det har jag ioch för sig gjort länge:(

• callimero

Intressant detta om SHBG. Hur kommer det sig att ni fick testa detta? Jag har gjort 8 st IVF pga manlig faktor men har ca 15 kilo för mycket, om inte mer nu då jag lagt på mig efter alla försök. Läste i min mans journal att han lite lågt SHBG på 27, men på mig har detta prov aldrig nämnts trots att en av läkarna på kliniken pikade mig för min vikt. (har ej PCO utan hittade denna tråd då jag googlade SHBG)

• tryggo

Hej kalimero
     Jag har ingen aning om vad en man ska ha i SHBG. Men som jag har förstått ska vi kvinnor ligga mellan 26-110 för att må bra.

Vad har du haft för manlig faktor?
    Jag fick ta ett antal olika hormonprover hos min BM och hon skickade det till gyn. Att hon tog dem var för att jag har blivit betydligt hårigare på "manliga" ställen och tunnhårig på huvudet.. INTE alls kul.
     Jag tror att detta beror på min hornomspiral som jag hade haft i 7år. Det hela eskallerade då jag bytte spiral för 2år sedan.

Sa de till dig direkt att du var tvungen att gå ner i vikt?

• callimero

Jag har aldrig testat SHBG själv, i vårt fall är manlig faktor vår orsak till infertilitet alltså dåligt med spermier. Läste om SHBG nu i hans journal och undrade vad det är.

En läkare tyckte det var bra om jag gick ner medans en kollega inte ansåg det spelade någon roll.

• tryggo

Tog de några hormonprover på dig överhuvudtaget???

Har du mycket övervikt?

• LiselottePCOS

SHBG hos män ska vara lågt, de har inte samma refererensvärden som kvinnor. kvinnor som tar P-piller får mycket högre SHBG, många enheter högre.
    Jag fick ta SHBG  iom det gjordes hormonutredning på mig, har tagit  provet fler gånger.
    Tex  när jag började med Metformin ( medicin mot typ två diabets som kan vara gynsamm vid PCOS och ge viktminsning, man får den utan att vara diabetiker   då togs värdet för att se att kroppen reagerade  på ett bra vis på medicineringen. 
    Har även tagit ett prov som heter DHEAS som inte är så vanligt att ta men bör tas  om man har orgelbunden mens.
    Barnmorskor brukar inte vara så jätteduktiga på PCOS. Bäst är de barnmorskor som arbetar på IVF motttagningar de  brukar vara bättre utbildade i PCOS.
    Du behöver inte ha diabet för att kisssa ofta, men är du ändå orlig tala med en vårdcetral du akn kanske få ta ett nytt fasteblodsocker och ett HB A1c dvs långtidsblodsocker,
    En gynekolog som kan  mycket  om PCOS klarar av att ta prover för kontroll av insulinresitens.

• tryggo

En annan undran... Har läst lite på andra svar du gett Liselott ( andra trådar) och där står det att p-piller gör så att SHBG höjs..
     Men jag har som sagt haft hormonspiral och efter den så verkar allt blivit helgalet! och EFTER att jag har tagit ut den så har mitt SHBG höjts.. Jag får inte riktigt ihop det...
    Eller är det helt andra hormoner i p-piller och spiral? Fast så olika kan de ju inte vara.. Är det bara jag som är helkorkad nu?

• LiselottePCOS

P-piller och spiral brukar innehålla olika hormoner,spiral mindre mänd/ dos hormoner än p-piller.  jag har inte kunskap om psprial sänker  SHBG troligewn producerar  din kropp otillräckligt, tog du prov när du hade spiralen? då kan du jämför.

Jag anar att halten SHBG inte är helt konstant dygenet runt dag efter dag. Du kan ha ändrat matvanor och motionsvanor eller  gått ned i vikt och det kan ha påverkat SHBG åt rätt håll,dvs 29-95.

SHBG  värden

Barn före pubertet 45 - 180 Kvinnor, fertil ålder 29 - 95 Kvinnor, postmenopaus 25 - 100 Män < 60 år 15 - 56 Män ≥ 60 år 20 - 70

• tryggo

Hmm. Nu börjar jag bli helsnurrig:(

Jag har som sagt aldrig haft problem att bli gravid förr.. MEN jag har vägt mindre... vägde med det första barnet 62kg, andra 74kg, tredje 86kg, och fjärde 89kg.... Var dessutom yngre..

Jag tog första provet samma dag som jag tog ut spiralen. Då var det 15, 6 veckor senare var det 19.
    Ska ta ett nytt prov den 10  mars då har det gått 2 månader sedan jag tog det sista provet.  Har tagit proverna på morgonen.

Har nu även tagit ägglossningprov sedan den 28/1 och den 2/2 började det visa svagt 3/2 mera/ lika starkt och sedan svagt igen den 4/2
    Men läste då någonstans att det ändå inte betyder att man fått ägglossning..

Hoppas hoppas att det har blivit något och att min kropp börjar bli till sig lite..

Svar på tråden Lågt SHBG??? svårt att bli gravid??