Inlägg från: LiselottePCOS |Visa alla inlägg
  • LiselottePCOS

Lågt SHBG??? svårt att bli gravid??

SHBG sjunker om man är överviktig. SHBG  binder  de manliga homonerna så de  inte påverkar kroppens och äggstockarna.  Är SHBG lågt bildas mer menligt homon i äggstockarna. SHBG står sex hormonbinande proetion och bildas av levrne. SHBG påverkas även av insulinproduktionen, så kallad isunsulinresistens Insulinret gör också att äggstockarna tillverkar fel homoner..Om du motionerar blir insulinreistensen lägre och mer SHBG bildas, mer SHBG ger bättre hormonprofil och lägre vikt.
     En kvot läkare brukar räkan vid misstanke om PCOS är tesosteron delat med SHBG och då ska kvoten vara under 0,050 ( om jag minns rätt siffra)

• LiselottePCOS

PS normla kvoten ska vara  max 0,05 mer än 0,086 troligen PCOS

• LiselottePCOS

Tryggo:   det verkar med de kunskaper som jag har att du är i en gråzon med ägglossningen. värdet ska vara under 0,05 för att du ska vara säker. Jag har hört att mellan 0,086 och 0,05 är det ok .säkrast  max 0,05 av en IVF läkare.
    Du märker dessutom om blödningarna blir  mer regelbunda, då mår du bättre dvs max 3-4 dagars skillnad i längd mellan två cykler.

Lågt SHBG kan göra att ägglossningen uteblir då halten manligt hormon blir för högt. Hög halt manligt hormon gör att äggstockarna bildar fel hormoner då uteblir ägglossningen. Övervikt kan göra att hormonproduktionen störs mera.

5 i blodsocker är bra. 5 i värde säger endast att du inte är diabetiker inget om insulinreistens. Insulinresistens mäts med  prov som heter seruminsulin eller c-petid. 
     Glöm inte bort midjemåttet som bör vara under 88 cm  , gärna 80 cm hos kvinnor.

Insulinresistens  är många läkare dåliga på att mäta, de läkare som kan det bäst är  de som arbetar med diabetiker.

Ett annat sätt att mäta insulinresistens är att få  göra en ineulinbelasting som görs när personen är inneliggande på ett sjukhus och  insulin sprutas in i blodet och blodsockervärdet mäts  enligt givet schema.

• LiselottePCOS

SHBG hos män ska vara lågt, de har inte samma refererensvärden som kvinnor. kvinnor som tar P-piller får mycket högre SHBG, många enheter högre.
    Jag fick ta SHBG  iom det gjordes hormonutredning på mig, har tagit  provet fler gånger.
    Tex  när jag började med Metformin ( medicin mot typ två diabets som kan vara gynsamm vid PCOS och ge viktminsning, man får den utan att vara diabetiker   då togs värdet för att se att kroppen reagerade  på ett bra vis på medicineringen. 
    Har även tagit ett prov som heter DHEAS som inte är så vanligt att ta men bör tas  om man har orgelbunden mens.
    Barnmorskor brukar inte vara så jätteduktiga på PCOS. Bäst är de barnmorskor som arbetar på IVF motttagningar de  brukar vara bättre utbildade i PCOS.
    Du behöver inte ha diabet för att kisssa ofta, men är du ändå orlig tala med en vårdcetral du akn kanske få ta ett nytt fasteblodsocker och ett HB A1c dvs långtidsblodsocker,
    En gynekolog som kan  mycket  om PCOS klarar av att ta prover för kontroll av insulinresitens.

• LiselottePCOS

P-piller och spiral brukar innehålla olika hormoner,spiral mindre mänd/ dos hormoner än p-piller.  jag har inte kunskap om psprial sänker  SHBG troligewn producerar  din kropp otillräckligt, tog du prov när du hade spiralen? då kan du jämför.

Jag anar att halten SHBG inte är helt konstant dygenet runt dag efter dag. Du kan ha ändrat matvanor och motionsvanor eller  gått ned i vikt och det kan ha påverkat SHBG åt rätt håll,dvs 29-95.

SHBG  värden

Barn före pubertet 45 - 180 Kvinnor, fertil ålder 29 - 95 Kvinnor, postmenopaus 25 - 100 Män < 60 år 15 - 56 Män ≥ 60 år 20 - 70

Svar på tråden Lågt SHBG??? svårt att bli gravid??