• Anonym (*Glad gubbe*)

Engelsk stavning

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra?
    Jag vill ge sonen ett svenskt namn men maken är från Detroit (usa) så han går bara med på det om barnen får ha en engelsk stavning på namnen så det ena delen underlättar för hans släkt att uttala namnen genom att läsa men också för han vill att det ska synas att barnen inte är helsvensk....
    Det ska inte vara internationella namn som används i båda länderna.

Han gav mig exempel:

Ludvig - Lootvic
    Rasmus - Rasmas (Eller något, Minns inte riktigt hur han sa)
    Björn - Byarn/Byawrn

Nu är ju problemet det att namnen ser helt fucked up ut om man ska göra såhär....
    Så jag behöver eran hjälp... Några SVENSKA (Ej internationella) namn som man kan ändra stavningen på så engelsmän kan uttala det samtidigt som det inte ser för konstigt ut? Skrattande

• Svar på tråden Engelsk stavning
  • Neelah

Erik
    Karl
    Leo (fast det kanske är mer internationellt) 

• Linda1976

Erik

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym (SF)

Bjorn då?
    Min dotters pappa är också amerikan. Men vi valde ett vanligt namn med svensk stavning och sen får folket i USA uttala som de önskar

• ceci lia

Ja Erik är väl bra? Henrik? Oskar?

• Anonym (American)

Ganska fånigt att tänka så om namn..... Men lycka till!

• Anonym (lärare)

Det låter ärligt talat inte särskilt snällt mot barnet... Han kommer ju att få problem i båda länderna, och alltid behöva bokstavera sitt namn, få det felstavat väldigt ofta, jobbigt i skolan när andra varken kan uttala eller stava hans namn, svårt med mailadresser som ofta bygger på namnet, osv...

Jag tycker att ni skall välja ett "svenskt" namn som inte blir fel på engelska, (typ Anders, Henrik, Ludvig) om ni nu absolut inte vill ha ett som också finns på engelska.

• Snooz

Varför måste vi göra det så besvärligt för er? Välj ett svenskt namn som går att uttala på engelska oxå!

• Anonym

Men stackars barn, kommer ju bli hemsk jobbigt med en sadan stavning. Haller med Snooz, ta ett svensk namn som gar uttala pa engelska.

Svar på tråden Engelsk stavning