• Boothwalker

Presenttips för ett barn som fyller ett år!

Jag skulle behöva bra tips på vad man kan ge en unge som fyller ett år. Syskonet fyller tre i samma veva och de skulle kunna få en gemensam present. Men det äldre barnet är inte så svårt att hitta på nåt annat till så det löser sig alltid.

Men VAD gillar en ettåring att leka med?

* Pris max 50-70 typ. (är det en present till båda så går dubbla priset bra)
    * Finns det på tradera är det bara bra.
    * Jag beställer gärna presenten på nätet.
    * Det ska helst inte låta.
    * Böcker funkar säkert men jag tar gärna emot tips om vilka.
    * Helst någorlunda pedagogiskt.
    * Könsstereotypa grejer och märkesprylar går bort.
    * Ingen billig skit.

Alla tips tas tacksamt emot =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Svar på tråden Presenttips för ett barn som fyller ett år!
  • Fiyali

Min ettåring ÄLSKAR little people. Det är Fisher Price - Little people.
    Gubbarna är kanon. Vet att man på de flesta ställen kan få ca fem gubbar för den summan du vill lägga. Sen kan föräldrarna själva bygga upp med flygplan, bussar och hus mm :)

• Boothwalker
    Fiyali skrev 2011-02-01 00:13:57 följande:
    Min ettåring ÄLSKAR little people. Det är Fisher Price - Little people.
    Gubbarna är kanon. Vet att man på de flesta ställen kan få ca fem gubbar för den summan du vill lägga. Sen kan föräldrarna själva bygga upp med flygplan, bussar och hus mm :)
    Ah. Tack för tipset. Men de har redan en del duplo. Är det stor skillnad eller är det inte bättre att bygga på duplokollektionen isåfall?
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • norrlandsflicka

Plastmat är populärt här hemma. Har sonen gillat sen han var 1 år.

Saker på hjul är alltid roligt. Speciellt såna som man kan trycka fart på själv. Sonen har en häst man trycker på huvudet så den far fram. Köpt på dollarstore för en 50-lapp.

www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Pussel-och-Spel/Fiskepussel1/
    Ett sånt fick sonen i julklapp. Lite krånglig för en ettåring kanske, men finns ju tid att lära sig....
    Kul är den då iaf tycker han.

• Boothwalker
    norrlandsflicka skrev 2011-02-01 00:27:07 följande:
    Plastmat är populärt här hemma. Har sonen gillat sen han var 1 år.

Saker på hjul är alltid roligt. Speciellt såna som man kan trycka fart på själv. Sonen har en häst man trycker på huvudet så den far fram. Köpt på dollarstore för en 50-lapp.

www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Pussel.../
    Ett sånt fick sonen i julklapp. Lite krånglig för en ettåring kanske, men finns ju tid att lära sig....
    Kul är den då iaf tycker han.
    Plastmat och sånt har de redan. Men bra idé.

Hm. Ja såna är roliga... Men de är ofta så plastiga... Men bra tips =)

Har en känsla av att äldre syskonet skulle sno pusslet... Men kul grej =)
  • norrlandsflicka

Har dom badkar? Isåfall kan badleksaker vara nåt, sånt kan man inte ha för mycket av. Sonen har en groda som man drar upp så den simmar, den är extra rolig men alla pingviner, ankor och andra djur måste ju också vara med.
    Stapelburkar/stapelfigur är ju också kul. Fast dom kanske kostar mer än din prisnivå.
    Gosedjur är ju också nåt som är kul i den åldern. Gärna små figurer. En Nassefigur från mcdonalds bär sonen mycket runt på.

• Boothwalker
    norrlandsflicka skrev 2011-02-01 00:48:13 följande:
    Har dom badkar? Isåfall kan badleksaker vara nåt, sånt kan man inte ha för mycket av. Sonen har en groda som man drar upp så den simmar, den är extra rolig men alla pingviner, ankor och andra djur måste ju också vara med.
    Stapelburkar/stapelfigur är ju också kul. Fast dom kanske kostar mer än din prisnivå.
    Gosedjur är ju också nåt som är kul i den åldern. Gärna små figurer. En Nassefigur från mcdonalds bär sonen mycket runt på.
    Nej inget badkar och gosedjur har de så mycket av. Men såna där stapelburkar kanske vore nåt. Dem kan man ha till så mycket. Minns att jag lekte med såna länge... =)
  • Vilmagbg

Vår sons favoriter är:

Plocklådan 
    En stor träbil
    Labyrint
    (kolla på www.ahlens.se) finns varianter.

Andra tips:
    Pussel med djur som låter när mat sätter i dem
    En lekdammsugare
    Liten väska
    Plats djur

Böcker som är favoriter här hemma:
    Mumin (nyare utgåva i pappek)
    Barbapapa
    Molly Mus

• Suneboll

DVD-film
    Pussel
    Leksaksservis
    Leksaksmat
    Målarbok o kritor
    Väska
    Fingerfärg o stora papper
    Playdoh-lera

• HejaFreja

Köksgrejer och verktyg..?

• Fiyali
    Boothwalker skrev 2011-02-01 00:17:37 följande:
    Ah. Tack för tipset. Men de har redan en del duplo. Är det stor skillnad eller är det inte bättre att bygga på duplokollektionen isåfall?
    Jo samlar de på det så är det ju kanon :) Little people är inget man "bygger" på egentligen. Det är färdiga hus och husdelar som man kan länka ihop och sådär!
  • Flygandemattan

Ts: när du skriver ingen billig skit, vad tror du att du får för 50-70 kr?? Jo oftast skit! (enligt mig då) de andra ovan har skrivit vad jag skulle föreslagit men det var inget som du tyckte var en bra ide!

• Boothwalker

Man kan få en mindre grej av bättre kvalitet eller nåt större begagnat.

Alla förslag tas tacksamt emot men allt passar inte just de här barnen eftersom de redan har det eller så är det saker som skulle funka men inte är bättre en de förslag jag redan har.

Anledningen till att jag startade tråden var att jag ville ha fler tips, veta lite vad andras ettåringar gillar och se om jag får tips på nåt jag inte tänkt på

• stinalottalarsson

Jag har satsat på tre grejer som jag bygger på: duplo, lego och tågbana. Det är saker som de leker med länge och som de kan leka med tillsammans i olika åldrar. En ettåring är ju så klart för liten för lego, men min stora var bara två när vi köpte det till honom. Nu när han fyllde tre fick han mycket duplo och i julklapp fick han en hel del till tågbanan, och han älskar det. När hans äldre tjejkusiner, 6 och 9 år, är här så leker de med det tillsammans, så jag skulle helt klart satsa på duplo om det är något du vet att de redan har lite av!

Jag köpte en del duplo på tradera i julklapp till mina barn. Minstingen är bara åtta månader så än så länge tuggar han mest på det, men det dröjer ju inte länge innan han kan leka lite han också. Annars köpte jag på Hiko till tre-åringens födelsedag, visserligen tillkommer ju frakt när man köper på internet, 49 kr, men de var väldigt snabba!

Vill du hitta bra böcker i olika åldersgrupper kan du gå in på Barnens bokklubb och få tips, de har bra böcker till olika åldrar!

• Boothwalker
    stinalottalarsson skrev 2011-02-01 15:12:57 följande:
    Jag har satsat på tre grejer som jag bygger på: duplo, lego och tågbana. Det är saker som de leker med länge och som de kan leka med tillsammans i olika åldrar. En ettåring är ju så klart för liten för lego, men min stora var bara två när vi köpte det till honom. Nu när han fyllde tre fick han mycket duplo och i julklapp fick han en hel del till tågbanan, och han älskar det. När hans äldre tjejkusiner, 6 och 9 år, är här så leker de med det tillsammans, så jag skulle helt klart satsa på duplo om det är något du vet att de redan har lite av!

Jag köpte en del duplo på tradera i julklapp till mina barn. Minstingen är bara åtta månader så än så länge tuggar han mest på det, men det dröjer ju inte länge innan han kan leka lite han också. Annars köpte jag på Hiko till tre-åringens födelsedag, visserligen tillkommer ju frakt när man köper på internet, 49 kr, men de var väldigt snabba!

Vill du hitta bra böcker i olika åldersgrupper kan du gå in på Barnens bokklubb och få tips, de har bra böcker till olika åldrar!
    Ja jag funderar som sagt på duplo. Gillar det och jag vet att barnen leker med det så. Men man får inte särskilt mycket om man köper det nytt. Men tradera är bra =)
Svar på tråden Presenttips för ett barn som fyller ett år!