• Anonym (...)

90 i vilopuls? (ont i bröstet)

Är det högt?
    Har även ont runt hjärtat och känner mig lätt yr och kallsvettig. Även tungandad och sämre aptit sedan någon vecka...

För några dagar sedan fick jag svåra smärtor i bröstet och svårt att andas, det strålade samtidigt upp i halsen och käken. Det gick dock över relativt fort, men jag blev skapligt rädd.
    Har fått bröstsmärtor förut, men inte på samma sätt.
    Sedan igår har jag känt en molande värk runt hjärtat, under och mellan brösten.
    Jag ringde VC nu på morgonen men hon tog mig såklart inte på allvar och tyckte att lät högst osannolikt att det skulle vara något med hjärtat, pga min låga ålder.
    Hon frågade om jag ville att hon skulle ringa mig imorgon bitti för att jag skulle känna mig lite lugnare, jag hade god lust att be henne dra åt helvet...

Är det värt att söka för, eller ska jag följa hennes "råd"? 

• Svar på tråden 90 i vilopuls? (ont i bröstet)
  • Birgitta2

Först och främst måste du ta ditt blodtryck. Ring vc igen och gör upp en tid med distriktssköterskan.

• Pickeli

Min första tanke var magkatarr, precis de du beskriver upplevde jag när jag hade magkatarr.

Ring VC igen och be dem kolla upp dig, för även om det inte är något med hjärtat så är det ju NÅGOT fel.

Google it!
  • Anonym

Ring igen och kräv att få komma dit, Säg till henne att det är din kropp och du bestämmer om du vill kolla upp hjärtat eller inte, inte f*n ska hon bestämma sånt.

• Anonym (...)
    Birgitta2 skrev 2011-02-01 11:50:11 följande:
    Först och främst måste du ta ditt blodtryck. Ring vc igen och gör upp en tid med distriktssköterskan.
    Jag sa att vi hade högt blodtryck i släkten, men hon verkade inte tycka att det var just något fel alls på mig.
    Jag lär förmodligen få prata med samma människa om jag ringer igen... :/

Om jag har högt blodtryck då, vad ska jag göra då? 
  • Pickeli
    Anonym (...) skrev 2011-02-01 11:53:34 följande:
    Jag sa att vi hade högt blodtryck i släkten, men hon verkade inte tycka att det var just något fel alls på mig.
    Jag lär förmodligen få prata med samma människa om jag ringer igen... :/

Om jag har högt blodtryck då, vad ska jag göra då? 
    Det komemr läkaren tala om! Ring igen!
    Google it!
  • Anonym (...)
    Pickeli skrev 2011-02-01 11:53:01 följande:
    Min första tanke var magkatarr, precis de du beskriver upplevde jag när jag hade magkatarr.

Ring VC igen och be dem kolla upp dig, för även om det inte är något med hjärtat så är det ju NÅGOT fel.
    Hon frågade också om det var magkatarr, om det blir bättre efter att jag ätit, vilket det inte blir...

Jo precis, något är det ju som inte stämmer, fattar inte att hon inte bara kunde skicka mig till distriktan...  
  • Pickeli
    Anonym (...) skrev 2011-02-01 11:54:40 följande:
    Hon frågade också om det var magkatarr, om det blir bättre efter att jag ätit, vilket det inte blir...

Jo precis, något är det ju som inte stämmer, fattar inte att hon inte bara kunde skicka mig till distriktan...  
    Behöver inte bli bättre bara för att man äter, kan bli värre eller oförädrat också.

kan det var ångest/panikångest?

Jag tycker det låter som stressrelaterad magkatarr. Ring och boka en tid till läkaren, det kan inte hon neka dig.
    Google it!
  • Anonym (...)

Ringde igen, dom ringer upp vid 15.05 i eftermiddag... :/

• Anonym (...)
    Pickeli skrev 2011-02-01 11:56:03 följande:
    Behöver inte bli bättre bara för att man äter, kan bli värre eller oförädrat också.

kan det var ångest/panikångest?

Jag tycker det låter som stressrelaterad magkatarr. Ring och boka en tid till läkaren, det kan inte hon neka dig.
    Men ont i bröstet, av magkatarr? Hade du hög puls och kände dig kallsvettig osv också?

• Pickeli
    Anonym (...) skrev 2011-02-01 11:56:53 följande:
    Men ont i bröstet, av magkatarr? Hade du hög puls och kände dig kallsvettig osv också?

Japp, jag åkte in akut för bröstsmärtor.
    Google it!
Svar på tråden 90 i vilopuls? (ont i bröstet)