Inlägg från: fisbubbla |Visa alla inlägg
  • fisbubbla

För eller emot abort?

Men hur många rör det sig om som använder det som preventivmedel då? Faktiskt knappt hört om någon som gör det..

• fisbubbla

Titti och mini
    Ja, jag tänkte på "Begå självmord"

• fisbubbla

Men att se ett embryo som ett barn, är inte det lite som att se ett ägg som en fågel..?

• fisbubbla

Ja dom får väl tycka vad dom vill, men abort ÄR inte mord..

• fisbubbla

Men det är ju så som Jennie säger.. Abort är inte mord, i alla fall inte tidiga aborter då det inte ens blivit ett foster. Då kan ni ju lika gärna säga att runka är mord?

• fisbubbla

Jag tycker PERSONLIGEN inte att "Abort är mord" är en åsikt, jag tycker det är ett PÅSTÅENDE!

• fisbubbla

Måste bara kopiera in en liten text

Embryot är förvisso början till mänskligt liv, men i ett så tidigt stadium räknas det ännu inte som en individ varken av lagen eller ur beteendevetenskaplig synvinkel, och förmodligen inte av självaste moder natur heller då hon utan betänkligheter kan spontanabortera ett embryo, oftast till följd av att något i dess utveckling verkar gå snett. Enligt vissa uppgifter sker [spontan abort] i detta tidiga stadium i mer än hälften av alla graviditeter och upplevs då som en försenad menstruation (förhoppningsvis har man då ännu inte upptäckt graviditeten, vilket psykologiskt sett skulle göra spontanaborten jobbigare att uppleva). Även ur ett andligt perspektiv har man anledning att anta att embryot inte är en individ, då det i de flesta livsåskådningar ter sig osannolikt att det redan i embryostadiet fått sin själ (i synnerhet för de som tror på ett begränsat antal själar men förkastar tanken på reinkarnation). Ändå finns vissa religiösa grupper som hävdar individens rätt till liv redan från zygotstadiet.

Källa: Susning.nu

• fisbubbla

Om det inte är att döda någon kanske det är att avbryta en graviditet?

• fisbubbla

Men kan det inte vara så att man faktiskt tänker på barnet när man gör en abort?
    Är det något dåligt att göra en abort när man vet att man inte kan ge det vad det förtjänar? Men visst, kanske det vore bättre att adoptera bort barnet, men hur hemskt lär inte det vara då, att bära på barnet i 9 månader för att sen "ge" bort det? Jag menar, man har ju säkert hunnit knyta band med bebisen då, fått moderskänslor etc. etc..

• fisbubbla

Det finns säkert flera som rycker på axlarna när dom gjort en abort och sen en abort till. Men majoriteten av de som gör abort tycker förmodligen att det är ett svårt beslut och inget man gör med glädje.

Jag stör mig oändligt på hur folk kan säga att vissa använder det som preventivmetod, för vilken människa har en kropp och ett samvete som klarar av det så bra? Dom som gjort flera aborter efter varandra är förmodligen väääldigt väldigt få, så jag förstår inte hur vissa resonerar när dom säger "Jag tycker inte det är okej när folk använder det som preventivmetod". Och så är det dessutom som Jennie med ie sa, att använda abort som prevetivmedel är omöjligt.

Avrundar med några rader från RSFU:

"Abort är ofta följden av ett misslyckande med preventivmedel. Ingen kvinna i Sverige använder abort som preventivmetod. I själva verket visar undersökningar att oönskade graviditeter beror på att man misslyckats med att använda preventivmedel. Ungefär 70 procent av de som genomgår abort uppger att de tillfälligt inte använt något preventivmedel vid samlaget, men att de vanligtvis brukar använda preventivmedel.

Risken att råka ut för en ?preventivmedelsmiss? under kvinnans cirka 30 år långa fruktsamhetsperiod är ganska stor. De flesta kvinnor som genomgår abort vet redan innan de blivit gravida att de inte vill ha barn just då. I intervjuer visar det sig att minst 70 procent av kvinnorna vet att de vill avbryta graviditeten redan när de får bekräftat att de är med barn."

Vill understryka att det även här står att ingen kvinna i sverige använder abort som preventivmetod.

Svar på tråden För eller emot abort?