• Chakotay

Ta med sig semesterdagar till nytt jobb?

Det kan man göra va?
    Börjar nytt jobb i maj och kommer inte kunna ta ut semester innan på mitt gamla jobb. Min nya arbetsgivare sa något om att man kunde plocka med sig semestern, men hur de menade vet jag inte.
    På nuvarande jobb så börjar semsteråret 1/1 och på det nya 1/4 om det spelar roll.

Självklart så ska jag prata med facket också, men tänkte höra här om någon har erfarenhet själv.

• Svar på tråden Ta med sig semesterdagar till nytt jobb?
  • carbe

Det har jag aldrig hört talas om att man...

• Suneboll

nix, jag har bytt jobb många gånger o man tar INTE med semesterdagarna. de dagar man inte tar ut får man ut som pengar när man slutar och så får man ta ut obetalda semesterdagar från nya arbetsgivaren 1a året om de inte har förskottssemester.

• carbe

Antar att du får dina semesterdagar -1 månad eftersom du börjar i maj...

• Mr Collins

Som många redan indikerat: självfallet inte.
    Däremot, om det handlar om att man vill vara ledig en viss tid, är många arbetsgivare om de har möjlighet tillmötesgående om man redan planerat semester.

• jassikan

Säger som de andra - Nej, det går inte om det är olika arbetsgivare.

Arbetsgivaren betalar semesterlön/-ersättning. Dina innestående dagar ska/kommer att betalas ut av din nuvarande arbetsgivare och sedan börjar du på noll kronor vad gäller semestergrundande inkomst hos din nya arbetsgivare.

Det är inte detsamma som att du inte får ta ut någon semester, men det handlar då om obetalda semesterdagar. Å andra sidan är det bara att se till att spara pengarna som betalats ut från din gamla arbetsgivare så har du ändå ekonomisk täckning för din semester.
    Erbjuder din nya arbetsgivare förskottssemester så är det en annan femma, men det finns en del regler kring det.

• Butterscotch

Går och går, det gör det väl i teorin. Men jag har aldrig hört talats om att det har gjorts, förutom när ett företag t ex köper upp en hel avdelning och personalen går över till det nya företaget.

• Åssi

Det har jag aldrig hört talas om. De gånger jag bytt jobb har jag så klart fått ut innestående semesterdagar i pengar och dem har jag fått spara eftersom jag har fått obetald semester på det nya jobbet. Enda undantaget var då jag började jobba på kommunen och fick betald semester direkt :) Då gick semesterpengarna från det gamla jobbet till att renovera badrummet!

• vinterblomma

Nej, bara om det är samma arbetsgivare eller om ett företag blir uppköpt av det andra.

Du kommer att få innestående semester utbetald från gamla arbetsgivaren. Får du sen obetald semester på nya stället får du helt enkelt leva på pengarna från gamla jobbet.

Glad för det mesta!!!
  • Chakotay

Ja, det var väl det jag tänkte. Tyckte det lät lite konstigt från min nya arbetsgivare, men de kanske menade att jag får ta ut obetald...

Hade inte varit så dumt om det gått att göra så dock. Tungan ute

• Gladskit
    Chakotay skrev 2011-02-02 08:02:22 följande:
    Ja, det var väl det jag tänkte. Tyckte det lät lite konstigt från min nya arbetsgivare, men de kanske menade att jag får ta ut obetald...

Hade inte varit så dumt om det gått att göra så dock. Tungan ute
    Men i princip så blir ju dagarna betalda. Du har tjänat in dem hos din gamla arbetsgivare och får ut dem i pengar när du slutar. De pengarna använder du att leva på när du tar ut obetalda dagar hos nya arbetsgivaren.
Svar på tråden Ta med sig semesterdagar till nytt jobb?