• Lilo

Presenttips till 1åring, tack!

Hej,

Har inga egna barn,  men om några dagar fyller en liten flicka i min absoluta närhet 1år.  Vi ska på ettårskalas och jag har ingen aning om vad jag ska ge i present.  I julklapp gav vi henne kläder och en bok, så det vore roligt med något annat.

Vad har man för leksaker till en så liten?
    Hon har en äldre syster på snart 5år som kräver det mesta av familjens uppmärksamhet, vill därför att presenten till lillasyster ska vara något som 5åringen inte kommer vara intresserad av.

Hade väl tänkt köpa för ca 3-400kr

Hon är en väldigt lugn och nöjd liten flicka Hon kommer att bli tvåspråkig (svenska/engelska) Älskar papperspåsar och allt som prasslar Har knappt något hår alls (så spännen och liknande är inte aktuellt) Vet sedan tidigare att mamman helst inte vill ha leksaker som låter för mycket
    Alla tips och tankar mottages varmt!
  • Svar på tråden Presenttips till 1åring, tack!
  • LovisaTilda

Kan varmt rekommendera denna sångpåse som våra barn har älskat!

http://www.babyshop.se/system/search/product.asp?id=833&m=25&page=1&rnum=3

Annars har du  ju födelsedagståg, lite mysiga :)

http://www.abcleksaker.se/fodelsedagstag-med-presentvagnar/239-1

Kanske någon fin matservis med tallrik, mugg, bestick osv.

Något fint halsband?

Bultbräda från t.ex brio?

http://www.brio.se/sv-se/ToPlay/12-36_months/Classics/30515000_PoundingBench.aspx

Hmm...ja, det var nog vad jag kunde komma på för tillfället :)

Lycka till!

• QueenLoo

Om du vill ge något pedagogiskt så en sådandära låda som man stoppar ned olikformade klossar i. Brio tillverkar sådan jättefina.

Böcker, fast det har du ju redan gett som julklapp. Men böcker kan man ju inte få för många av.

En leksakspis.

Bobbycar.

Klossar att bygga med är ju också pedagogiskt då de snart skall kunna börjas stapla ett torn. Finns fina i både mjuka och hårda.

(synd att leksaken inte får låta, det finns en jättefin ark med djur på som muar och nöffar och har olika melodier. Min ettåriga kille älskar denna och dansar, skrattar mycket med den.)

Hoppas du hittar något fint!
    Skriv gärna och berätta vad det blev...

• Lilo

Tack så jättemycket för bra tips, båda två!

Är väldigt sugen på något pedagogiskt som kan stimulera hennes kreativitet och klossar låter ju kanon.

Det där med att det inte "får" låta var kanske överdrivet och dumt uttryckt av mig. Vet bara att hon någon gång har sagt att hon tycker det är lite irriterande. Men men det viktiga är ju vad som roar barnet? Vart hade du köpt den där Arken?  

• Kinya

Min 1-åriga dotter älskar klossar och att flytta klossar mellan olika lådor, askar och hinkar. Hennes favorit är en gammal leksak jag hade när jag var liten: en hink med klossar i och ett lock med olikformade hål så hon kan lära sig det där med former. Hon kan sitta och plocka med de klossarna jättelänge!

• QueenLoo

Köpte arken på Barnkupolen här i Skövde. De har leksaker från Lekia. Jag försökte googla fram den med lekia hade ingen varukatalog...

Fast det verkar ju som klossar is da shitFlört!

• sahara sahara

Vi köpte magnetiska klossar till vår ettåring. Hon har inte riktigt fattat grejen med dem än, men i och med att de är tyngre så är de ändå lättare att stapla. Stor succé.

Plocklåda och bultbräda fick hon också, och duplo. Knoppussel. Maracas. Badleksaker. Böcker. Och en bobbycar.

Favoritleksaken är nog fortfarande de där kopparna man staplar på varandra och i varandra. Vi har Ikeas, men de finns i många olika märken och färger, både runda och fyrkantiga.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Suneboll

Duplolego
    Fina träklossar
    Briojärnväg
    Dockservis
    Leksaksmat (finns inget som båda barnen lekt så mkt med ihop med dockservisen)
    Bobbycar

• Veris

Vi ska på 1-årskalas till helgen och harköpt en dragleksak (finns många fina inte bara från Brio). Vår dotter fattade inte riktigt i början att man skulle dra dem utan gick omfring och bar dem i snöret =) men tog inte så lång tid innan hon började dra runt dem. (Nu är hon snart 2 år och tycker fotfarande att det är kul).

Har också gillat dessa plocklådor som tidigare insändare har skrivit om och nallar av alla de slag =)

• Lilo

Tack alla för fina, kreativa och användbara tips!

Det blev byggklossar med Barbapappamotiv, och ett stort  Barbapappagossedjur.  
    Får se om det går hem nu till helgen,  jag skriver en rad här då.

Återigen, stort tack till alla!

• Suneboll
    Lilo skrev 2011-02-03 22:25:57 följande:
    Tack alla för fina, kreativa och användbara tips!

Det blev byggklossar med Barbapappamotiv, och ett stort  Barbapappagossedjur.  
    Får se om det går hem nu till helgen,  jag skriver en rad här då.

Återigen, stort tack till alla!
    Låter som jättefina presenter :0)
  • Lilo

Vet inte om det är någon som läser,  men här kommer en liten uppdatering.

Byggklossarna var hon inte så intresserad av (förutom att smaka på dem...)  eller hon tyckte om att titta på dem men förstod inte riktigt syftet. Det kommer nog dock...
    Gossedjuret blev en succé som hon inte släppte och gick runt och gosade med.

Återigen, tack för bra tips allihopa!

• Annika i Gbg

Så roligt att det blev bra! Ja, jag tror som du att intresset för klossarna kommer efterhand. Kul med en uppdatering!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
Svar på tråden Presenttips till 1åring, tack!