• uddetorp

Ge mig förslag på mat när man vill ändra sin vikt och utseende!

Jag har försökt att minska min vikt flera ggr sen jag fick min dotter för ca 2 år sen.. Jag vill minska ca 10 kg i vikt och få bort min bilring runt magen..
    Jag tränar inte överdrivet utan har börjat röra mer på mig.
    Jag har inte ätit speciellt onyttigt. Har aldrig varit nån jätte fan av godis och gillar inte choklad heller...
    I matväg äter jag vanliga husmanskost-rätter. Pullversås,potatis, ris, pasta, kött, fisk, fågel..ja den vanliga maten..
    Mitt problem är också att jag inte äter regelbundet..
    Har svårt för att äta direkt när jag vaknar och skulle jag göra det så mår jag oftast bara väldigt illa ist.. Äter heller inget mellan mål utan går direkt på maten ist..
    Dess utom så blir det oftast bara ett mål lagad mat om dagen..
    Alltså ingen lunch och sedan middag utan bara middag typ..
    Och sen efter middagen så blir det kanske någon eller ett par mackor eller så på kvällen..Jag blir alltid lite småhungrig på kvällen..

Jag vill inte ändra mina matvanor nått enormt och köpa massa extra saker som bara jag ska äta som vi aldrig annars gör bara för att jag ska gå ner i vikt..
    Plus hur får man bort känslan över att vara lite småhungrig på kvällarna?
    Och vad ska man äta för att sedan behålla sin vikt? Jag vill ju inte äta jätte olik mat till skillnad från nu, resten av mitt liv...

Behöver tips!

• Svar på tråden Ge mig förslag på mat när man vill ändra sin vikt och utseende!
  • heliora

När det gäller viktminskning så spelar det liten roll VAD det är man äter, så länge det man äter innehåller mindre energi än vad man gör av med. Ingen tycker det är kul att räkna kalorier, men börja titta på baksidan av paket för att få ett hum om vad saker innehåller.

En vuxen kvinna förbränner (i snitt) 2500 kcal en vanlig dag UTAN att man tränar. Det exakta kan du räkna ut www.dinbmi.se/kaloribehov.asp <- där.

Det är faktiskt så enkelt som att om man då äter mindre än 2500 kcal så KOMMER man gå ner i vikt. Gör man inte det så har man en lägre förbränning, inte har koll på hur mycket energi saker innehåller och underskattar mängden, eller rör inte på sig nog. En halvtimmes rask promenad bränner i snitt 100 kcal och det är ju rätt lite egentligen. Så det mest effektiva är att ändra på BÅDE kost och motion.

Jag blir alltid lika förbluffad när folk tror att vissa sorters mat är farliga och ska undvikas. Men i själva verket är ju inget onyttigt i små mängder. Man kan gå upp i vikt på cambridgemetoden eller lhcf OM man äter för mycket av det "tillåtna".

Hypotetiskt sett kan man minska i vikt av att äta bara choklad så länge man förbränner mer än man tar in, men det vore ju grovt ohälsosamt ur näringssynpunkt.

Så jag råder dig att med sunt förnuft portionera ut maten och tänka mindre på vad man får och inte får äta. Kaloriuträkning är det mest grundläggande för viktminskning och behöver inte vara jobbigt. Det är nog jobbigare att helt undvika vissa typer av mat.

• heliora

Och av det du räknade upp är det inget som är rikt på kalorier. Så för att ha blivit överviktig måste du antingen ha ätit på tok för mycket av det, eller ätit andra saker än det du räknar upp. Typ gräddiga såser, mängder med mjölk, vitt bröd, etc.

• Filbunke

Jag skulle rekommendera dig att börja äta frukost, utan frukost kommer inte kroppens naturliga förbränning igång. Man kan säga att du typ lurar kroppen utan frukost, den tror att den inte ska få mat och vill inte förbränna något. Så börja äta frukost! Ett hett tips är att du börjar äta något lätt i små portioner för att sedan öka. Jag avskydde frukost jag med tills för några år sedan då jag tvingade mig själv att börja äta frukost. Jag började med att tvinga i mig yoghurt i små portioner, jag mådde illa som du. Idag kan jag inte leva utan frukost, det är bästa målet på dagen!

Att du börjar äta regelbundet kommer också bidra till att din förbränning ökar och du kommer successivt börja gå ner i vikt. Dessutom kommer du inte känna detta stora sug efter mackor, som för övrigt är rena rama döden för din kropp...om du inte äter surdegsbröd då, på kvällarna.

Tänk även på att undvika glutamat, benämns jästextrakt på innehållsförteckningen i livsmedel, det gör dig tjock. Finns bl a i Tacokryddmix. Lycka till!

• Filbunke

Och du...vitkålssallad är ett mycket hett tips. Du kan ju även göra pizzasallad av vitkålen. Håller sig länge i kylen vilket är kalas.

Svar på tråden Ge mig förslag på mat när man vill ändra sin vikt och utseende!