Inlägg från: Beslutsam |Visa alla inlägg
  • Beslutsam

Vägrar gå till skolan!

Jag har samma problem med min yngsta. Han har två äldre syskon med diagnos vilket har tagit en stor del av min energi. Hans pappa svarar inte på hans sms, ringer inte tillbaka och kommer med konstiga ursäkter när sonen frågar om han får komma. Min son har haft problem i skolan i ett par år. Vi har anpassat med hjälp av liten grupp osv. Nu är det en månad kvar på nian och han vägrar fullfölja! Under en period i våras gick han varje dag, alla lektioner! (Enda två veckorna på läsåret det hände!) Sedan orkade han inte igen. Han har blivit erbjuden praktik istället för skola några dagar i veckan. Han kanske får betyg i 4-5 ämnen, vilket inte tar honom i på något gymnasieprogram. Nu har han fått erbjudande om att börja på Yrkesmekanisk och att börja redan NU! Men nej... Han tänker inte lova att han ska gå dit. Vi har självklart haft otaliga diskussioner, jag har gett konsekvenser osv men motståndet mot att göra något "vettigt" är större än så. Och han vet inte själv vad han vill göra. Gubbarna på "Mecken" är jätteduktiga på att fånga upp sådana killar, men det förutsätter ju att man går dit... Överväger faktiskt att skita i det sista månaden och ge honom sommaren på sig att mogna och fundera över vad han vill bli och göra. Han går absolut med på att han kommer att få sköta en stor del av markservicen hemma i så fall, eftersom jag jobbar och hans syster går i skolan. (de andra syskonen har flyttat ut redan) Han har en plats på "Mecken" i höst och kanske behöver han sommaren. Men ingen skola - inga pengar! Inget sommarjobb - Inga pengar... Hoppas han är bra på att hitta på saker att göra som inte kostar pengar och att han inte börjar med något kriminellt.... Som tur är så har han bra vänner! Men det är så svårt och frustrerande! Tvinga honom att gå dit med vetskap om att han kommer gå därifrån om någon timme, eller ge honom sommaren till att tänka och växa? 

Svar på tråden Vägrar gå till skolan!